Offerte aanvragen

Wat is conversieoptimalisatie?

Online effectiever met conversieoptimalisatie

Wat is conversieoptimalisatie?

Je bent goed vindbaar via Google en ook je advertenties zorgen voor veel verkeer op je website. Toch haal je onvoldoende rendement uit al deze bezoekers. Heb je het gevoel dat je meer rendement uit je bezoekers kunt halen? Verdiep je dan eens in conversieoptimalisatie.

Meer informatie

Om te kunnen beantwoorden wat conversieoptimalisatie is, duiken we eerst dieper in de definitie van een ‘conversie’.

Een conversie is het omzetten van een gewone bezoeker naar een bezoeker die een actie onderneemt die voor jouw bedrijf van belang is. De actie die de bezoeker onderneemt zorgt eigenlijk voor de conversie van gewone bezoeker naar lead of misschien zelfs klant.

Wat betekent conversie optimalisatie?

‘Een verzameling van activiteiten om je website te verbeteren en de verhouding tussen aantal bezoekers en bezoekers die een actie ondernemen die voor jouw bedrijf belangrijk is te maximaliseren. Voorbeelden van ‘acties’ zijn het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor je nieuwsbrief of bijvoorbeeld het bekijken van een specifiek product.  

Oke, nu in Jip en Janneketaal.. Stel, je bent werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Je hebt een goed werkende website. Dankzij je succesvolle advertenties en goede zoekmachineoptimalisatie krijg je maandelijks 1200 bezoekers op je website. Van al deze bezoekers vragen slechts 12 mensen een offerte aan. Je conversieratio is in dit geval:

12 offertes/1200 bezoekers x 100% = 1%.

Het verhogen van deze 1% noem je conversieoptimalisatie. De waarde van conversieoptimalisatie is dat je zonder te investeren in meer bezoekers toch meer rendement uit je website kunt halen.

Een verbetering van je conversieratio heeft ook direct invloed op al je marketing activtiteiten. Wil je meer weten over conversieratio en waarom dit zo belangrijk is voor je bedrijf?

Waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk?

Nu je weet wat conversie optimalisatie is, gaan we in op waarom het zo belangrijk voor je website is. Een bezoeker van je website kan om allerlei mogelijke aspecten afhaken voordat hij converteert. Bijvoorbeeld kleur en plaats van een CTA (call to action) button. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je bezoekers afhaken voordat ze een converteren.

De reden dat er niet meer bezoekers een offerte aanvragen kan te maken hebben met verschillende factoren. Deze factoren vallen onder de vier belangrijkste pijlers van conversieoptimalisatie:

  •     Vertrouwen
  •     Gebruiksvriendelijkheid
  •     Het wegnemen van drempels
  •     Het toepassen van overtuigingsprincipes

wat-is-conversie-optimalisatie

Tips voor conversie optimalisatie

Je wilt nu natuurlijk graag weten hoe je het aantal conversies verhoogt. Hieronder zullen we de belangrijkste pijlers en tips bespreken. 

Conversie optimalisatie door het kweken van vertrouwen

Vertrouwen is een belangrijke factor tijdens commerciële processen. Daarom is het een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van jouw online succes. Vertrouwen kun je op je website creëren door het toevoegen van recensies, een smoelenboek, quotes van je klanten te plaatsen en door het tonen van je certificaten. Een portfolio zorgt voor een goede indruk van de kwaliteiten van je bedrijf en zorg bijvoorbeeld voor duidelijke omschrijvingen bij je producten.

​Conversie optimalisatie ​door een hogere gebruiksvriendelijkheid

We leven in een tijdperk waarin we toegang hebben tot razendsnel internet en waarin bijna iedereen online is. Een website die langzaam laadt zorgt dus al snel voor frustrerende bezoekers. Bezoekers nemen binnen enkele seconden een besluit of ze blijven of niet. Je concurrenten zullen ook allemaal een website hebben en voor je het weet ben je ze kwijt aan een concurrent.

Je conversies verhogen door het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid kun je realiseren door een overzichtelijke website te bieden, die eenvoudig is te navigeren en natuurlijk snel laadt. Bovendien is het belangrijk ervoor te zorgen dat de site ook gebruiksvriendelijk werkt op mobiele apparaten.

Conversie optimalisatie door het wegnemen van drempels

Als je de drempels bij je bezoekers weet weg te nemen zal dat ook leiden tot meer conversies. De twee eerder genoemde factoren kun je ook betitelen als drempels. Door vertrouwen uit te stralen kun je angst bij een bezoeker wegnemen. Als je website gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en snel is, neem je irritaties weg bij je bezoekers. Tot slot kun je bij drempels nog denken aan keuzestress. Zorg ervoor dat de klant één actie per pagina kan ondernemen.

Conversie optimalisatie door het toepassen van overtuigingsprincipes

Het boek ‘Influence’ van Meester Psycholoog Robert Cialdini gaat over de zes overtuigingsprincipes die de basis vormen van iedere marketingcampagne. Hieronder de zes overtuigingsprincipes en in het kort wat ze voor jouw website kunnen betekenen:

  • Autoriteit – straal uit dat je een expert bent in je vakgebied, zorg dat je website autoriteit uitstraalt door bijvoorbeeld het toevoegen van certificaten
  • Commitment en consistentie – Ga niet gelijk voor een verkoop. Zorg door middel van een goede customer journey dat klanten zich committeren aan jouw bedrijf. Mensen houden van consistentie. Zo kom je stap voor stap dichterbij een conversie.
  • Schaarste – Door termen als ‘beperkte hoeveelheid beschikbaar’ of ‘op=op’ te gebruiken of te vermelden dat meerdere mensen naar het product kijken pas je het principe schaarste toe. Zo kun je twijfelende bezoekers sneller een keuze laten maken.
  • Sociale bewijskracht – Wanneer mensen twijfelen vragen ze vaak om de mening van anderen. Ze gaan er een beetje van uit dat als anderen een beslissing maken, dit de juiste zou zijn. Dit noemen we sociale bewijskracht. Dit kun je toepassen door bijvoorbeeld de top 3 meest verkochte producten of diensten op je website naar voren te laten komen. Of door recensies van je klanten te tonen.
  • Sympathie – Mensen nemen sneller iets af bij bedrijven waar ze sympathie voor hebben. Sympathie creëert de zogenoemde gun-factor. Sympathie kun je verkrijgen door onder andere een aantrekkelijke pagina te maken over je bedrijf en je medewerkers uit te lichten. Door het vertellen van jouw verhaal. Ook werkt het door de taal te spreken die je doelgroep ook spreekt en een aantrekkelijke website draagt ook weer bij aan de mening over jouw product en merk.
  • Wederkerigheid – Als iemand iets voor je doet heb je al snel de neiging om iets terug te doen. Dit noemen we wederkerigheid. Je kunt dit toepassen op je website door relevante content beschikbaar te maken voor je doelgroep. Stel bijvoorbeeld een White paper beschikbaar om gratis te downloaden of deel een informatieve video met je bezoekers. In ruil daarvoor krijg jij contactgegevens van je bezoekers, goeie deal toch?

Dit waren de vier belangrijkste pijlers met daarbij tips die je kunt toepassen voor een hogere conversieoptimalisatie.

wat-is-conversie-optimalisatie

Samenvatting conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie in het kort betekent het aanbrengen van verbeteringen aan je website om uiteindelijk het percentage bezoekers dat converteert te verhogen. Door deze conversies hoop je je bezoekers om te zetten naar leads, prospects of zelfs klanten.

Door een aantal praktische aanpassingen aan je website kun je jouw conversieratio al verhogen. Ben je benieuwd hoe jij meer conversies kunt realiseren op je website? Neem dan hieronder contact op met een van onze online marketing specialisten.

 

GRATIS whitepaper conversieoptimalisatie

Snel zelf aan de slag om je conversie te verbeteren? Download gratis onze whitepaper

Nog 2 beschikbaar

 





Conversie optimalisatie offerte

Als je het formulier hiernaast invult nemen we contact met je op om je uit te leggen wat we voor je kunnen betekenen, wat je hiervan mag verwachten en met welke kosten je rekening kan houden. Vervolgens sturen we je de offerte afgestemd op jouw situatie.

  • Geheel vrijblijvend
  • Toegespitst op jouw situatie
  • Tarieven en specificaties
  • Persoonlijk advies & maatwerk

Let op: We hebben deze maand nog plek voor slechts 4 opdrachten.