Umbraco Website
Meerdere Websites CMS

Content personaliseren met WiQhit, Conversify of uMarketingsuite

31 oktober 22 door Mart Bosgraaf in Online Marketing

Als een website iets moet doen, is het converteren. Maar met een publiek vol verschillende persoonlijkheden, wensen en voorkeuren is conversie zeker geen fluitje van een cent. Wat nou als je content kon afstemmen op jouw klandizie? Iedere bezoeker een unieke ervaring geven die afgestemd is op zijn gedrag online.

Unieke UX

Een winkel met automatisch sorterende schappen. Een catalogus die met je meedenkt. En een assistent die antwoord geeft op vragen die een seconde geleden in je zijn opgekomen. Zo’n fysieke winkel bestaat helaas (nog) niet, maar online kom je ze in groten getale tegen. Content op websites en webshops wordt meer en meer gepersonaliseerd. Het doel? De bezoeker een unieke user experience geven en daarmee conversie aanzienlijk verhogen.

Waarom content personaliseren?

Je kent het vast: je zit te browsen op bol.com wanneer er plots allerlei productaanbevelingen om je oren komen vliegen. “Bekijk ook eens…”, “Anderen bekeken ook…” of “Vaak samen gekocht met…”, gevolgd door een aantal superrelevante producten die je ook per direct in je winkelmandje zou moeten proppen. Nu lijkt het misschien alsof iedereen ditzelfde lijstje aan spullen te zien krijgt, maar niets is minder waar.

All inclusive

Deze content is uniek voor jou! Het wordt gebaseerd op jouw klik-, zoek- en surfgedrag. Hierop gooien algoritmes hun berekeningen los om bezoekers een op maat gemaakte versie van een webpagina te tonen. Zo kunnen wij voor iedereen een maatwerk beleving creëren. Deze gepersonaliseerde online customer journey kun je zien als volledig verzorgde all inclusive reis waar de klant helemaal in de watten wordt gelegd.

Vormen van gepersonaliseerde content

Het aanbevelen van producten (zoals bol.com meesterlijk doet) is een schoolvoorbeeld van gepersonaliseerde content, maar zeker niet het enige. Content personaliseren kan op veel manieren. Denk aan follow-up e-mails, slimme zoekfuncties of perfect-getimede notificaties en pop-ups. Je kunt namelijk ook timen wanneer je bepaalde berichten aan de klant laat zien, bijvoorbeeld als ze langere tijd op een pagina zitten of juist nét willen vertrekken.

Stel, een nieuwe klant is op zoek naar hardloopschoenen en vindt een paar mooie stappers op jouw webshop. Hoe trek je haar dan over de finishlijn om een aankoop te doen? Bezoekers verschillen nogal van elkaar, dus één standaardaanpak werkt nooit voor iedereen. Volgens met MBTI-model kun je te maken krijgen met snelle of langzame en rationele of emotionele beslissers. Een competitieve gebruiker zal bijvoorbeeld snel alle feiten op een rijtje willen zien. Terwijl humane gebruikers eerst een emotionele binding moet voelen voordat ze op die bestelknop drukken.

Bekijk ook: Hoe maak ik een buyer persona voor mijn website?

De juiste tools

Je zult begrijpen dat personaliseren van content niet zonder reden gebeurt. Met de juiste tools kun je content afstemmen op (bewuste en onbewuste) voorkeuren, gewoontes en wensen van bezoekers. Algoritmes houden hun gedrag in de smiezen en creëren zo een volledig unieke klantervaring. Zo verlaag je eventuele weerstand die potentiële klanten voelen om tot een aanschaf over te gaan. Welke software je hiervoor moet gebruiken? Hieronder een paar voorbeelden van tools waar wij graag mee werken.

1. WiQhit

WiQhit is een ster in gepersonaliseerde meldingen, productaanbevelingen en relevante e-mails. Om de beste eerste indruk te geven van je webshop gebruikt deze software het principe van social proof. Nieuwe bezoekers zijn vatbaar voor het oordeel van andere klanten. Door ze slim-getimede informatie te laten zien, krikken wij het conversiepercentage op en laten we de bounce rate kelderen.

We hadden het net al even over productaanbevelingen. Ook hiervoor is WiQhit ideaal. Zet producten in de spotlight en onthoud welke iemand al eens eerder heeft bekeken. Bevorderlijk voor de algehele gebruiksvriendelijkheid van een webwinkel. Is een klant aangekomen bij het einde van het koopproces? Tijd om hem dan het laatste zetje te geven! Het principe van schaarste werkt hier erg goed: “Vandaag vóór 12 uur besteld = morgen in huis!” Zo maak je de weg vrij voor een soepel tochtje richting de kassa.

2. Conversify

Hoe uitgebreider je website, hoe meer baat bezoekers hebben bij een zoekfunctie. Wat Conversify uniek maakt, is haar aanpasbare zoekmachine voor content en producten. Maar, zoals je ongetwijfeld zelf hebt ervaren, de ene zoekmachine is de andere niet. SmartSearch van Conversify maakt zoeken én vinden een stuk eenvoudiger – en bovendien gebruiksvriendelijker. Door autocorrecties toe te passen, suggesties te tonen of met synoniemen te werken, zorgt deze tool dat jouw klant sneller een antwoord vindt op zijn vraag.

3. uMarketingsuite

Ook Umbraco CMS heeft eigen mogelijkheden wat betreft contentpersonalisatie. uMarketingsuite is een complete tool voor marketeers om conversie te verhogen. Om te beginnen verzamel je waardevolle data met Umbraco Analytics. Vervolgens geeft 360° Profiling je inzicht in bezoekers, leads en klanten op je site. Op basis van hun gedrag kunnen wij voorspellen in welke fase van de customer journey ze zich bevinden. Met deze gegevens kunnen we een heleboel! Betere en relevantere content tonen, aan de juiste persoon, op het juiste moment.

uMarketingSuite werkt met persona's. Die kun je eenvoudig aanmaken, from scratch of aan de hand van je eigen ontwikkelde persona’s. De tool houdt vervolgens bij welk gedrag bezoekers vertonen en gaat na of dit te linken is aan één van je definieerde parameters. Op basis hiervan kan jouw content effectief worden gepersonaliseerd. Geen giswerk meer, maar harde cijfers waar je gegronde keuzes op kunt baseren.

Hoe goed converteert jouw website eigenlijk?

Mag er wel wat optimalisatie aan te pas komen? Een van onze CRO-specialisten maakt er werk van! Content personaliseren is een must geworden voor succesvolle websites en webshops. Op het juiste moment de juiste overtuigingsprincipes toepassen. Contactmomenten slim timen. De ervaring van gebruikers continu blijven verbeteren. Stuk voor stuk handelingen die jouw conversie naar een nieuw niveau kunnen tillen.

Hoe onmisbaar de hierboven genoemde tools ook lijken te worden, er ligt nog een serieus gevaar voor ze op de loer. Ze maken namelijk gebruik van cookies. Maar wat als third party cookies echt verboden worden? Daarover houden we je uiteraard op de hoogte!

Kennis maken?