10 tips om Adwords te optimaliseren

door Tom Kisteman Adwords Specialist

Gepost op 11-10-2016

10 tips om Adwords te optimaliseren - Duizenden mensen. Nee. Miljoenen mensen maken dagelijks gebruik van Google. Meer dan 40.000 zoekopdrachten worden er elke seconde verwerkt door de zoekgigant. Een groot deel van de opdrachten wordt gedaan door mensen die naar producten of diensten zoeken. Met Adwords kan je onderaan de organische (gewone) zoekresultaten komen te staan, of (veel beter nog) bovenaan de zoekresultaten. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw advertentie meer op valt, relevanter is dan die van je concurrenten en dat die daardoor bovenaan komt? Hieronder 10 tips om je daarbij te helpen.

Tip 1. Gebruik je budget optimaal

Het budget is een handig middel om je Adwords campagnes te optimaliseren. Aan het begin van de campagne wil je naast je marketingdoelen behalen, ook graag data binnen krijgen (waar klikken de zoekers op, wat vinden ze wel interessant etc.). Snel veel data binnen krijgen doe je door te beginnen met een hoger budget. Dat geeft jou de mogelijkheid om verschillende advertenties te testen en te zien waar het beste op wordt gereageerd.

(Google wisselt je advertenties af en laat automatisch de best lopende advertentie het vaakst zien).

 Maak gebruik van de Google keywordplanner bij het opzetten van de advertentie. De keywordplanner geeft veel suggesties voor zoekwoorden en laat daarbij globaal zien hoe vaak daar op gezocht wordt.

De hoogte van het budget bepaalt ook voor een deel wat voor type zoekwoorden je kan gebruiken. Met een groot budget kan je meer generieke zoekwoorden gebruiken, hierdoor ben je voor een groter publiek zichtbaar, erg geschikt voor branding. Maak bij een klein budget meer gebruik van long-tail zoekopdrachten (zie voorbeeld 1.1). Met long-tail zoekwoorden wordt jouw pagina minder vaak gevonden, maar de mensen die het jou pagina vinden zijn specifiek op zoek naar datgene dat jij aanbiedt op je site.Zo is de advertentie beter geoptimaliseerd en relevanter.

 

Generieke zoekterm: Appel

Longtail zoekterm: Hoe schil ik een appel

(voorbeeld 1.1)

Tip 2. Geslacht & leeftijd

In Adwords kan je jouw advertentie richten op mannen of vrouwen. Dit is erg handig bij bepaalde advertenties. Het is wel zaak je te realiseren dat niet alle eindgebruikers ook de kopers zijn. Het levert dus niet altijd voordeel op om je Adwords advertentie aan bijvoorbeeld alleen vrouwen te laten zien. Hetzelfde geldt voor targeting op leeftijd. Zelfs als de koper en de eindgebruiker heel specifiek te categoriseren zijn dan kan het nog zijn dat de advertentie door meerdere mensen wordt gezien, omdat bijvoorbeeld een laptop door meerdere mensen wordt gebruikt. Let dus goed op voordat je dit instelt.

Tip 3. Locatie

In Berlijn wordt er gezocht naar een hovenier. De zoeker vindt er één in Groningen. De hovenier is echter alleen werkzaam in Noord-Nederland. Zijn advertentiegebied is dus te breed ingesteld. Met Adwords target je heel makkelijk een bepaald gebied. De hovenier uit het voorbeeld kan zijn advertentie beter in bijvoorbeeld alleen Friesland, Groningen en Drenthe laten zien. Daarmee richt de advertentie zich meer op potentiële klanten. Het budget wordt dus effectiever gebruikt. Naast bepaalde regio’s kunnen advertenties ook worden ingesteld in een radius om een bepaalde locatie heen (lees: om jouw bedrijf heen).

Tip 4. Apparaat targeting

Wie zijn je klanten, waar en wanneer zoeken zij jouw diensten/producten? Beantwoord die vragen om jouw strategie te bepalen voor het targeten per apparaat. Veel potentiële klanten zoeken onderweg. Tussen 40-60% van alle zoekopdrachten gaat tegenwoordig via mobiele apparaten. Optimaliseer je campagne door het budget voor mobiele apparaten hoger of lager te zetten. Zichtbaar zijn op draagbare toestellen is een must!

(Google Adwords geeft tegenwoordig de mogelijkheid om apart te bieden op ads voor telefoons en tablets).

Tip 5. Planning

Je hebt je advertentie helemaal aangepast en klaar staan. Nu is het tijd om de advertentie actief te zetten. Maar wanneer kan je die nu het beste zichtbaar hebben? “Je betaalt alleen wanneer er geklikt wordt en er dus interesse is” wordt vaak genoemd als argument om de advertenties altijd maar aan te hebben staan. Maar wat nu als er gezocht wordt op een moment dat jij niet kan leveren? De eventuele klik kost je wel budget maar zal minder snel tot een conversie leiden. In Adwords kan je zien wanneer er geklikt is op jouw advertentie en wanneer dat tot een conversie heeft geleid. Jij kan met die data bepalen wanneer je wel wilt adverteren en wanneer niet.

Tip 6. Long-tail zoekwoorden

Er is een groot verschil tussen meerdere specifieke zoekwoorden (long-tail) en generieke zoekwoorden. Zoekopdrachten met maar één woord zijn generieke zoekwoorden. Die hebben veel concurrentie en zijn veel duurder. In de meeste gevallen is het beter om gebruik te maken van long-tail zoekwoorden. Op long-tail zoekwoorden wordt minder gezocht, maar ze leiden wel naar relevantere bezoekers op jouw website. Potentiële klanten die daarop zoeken hebben dus al interesse. Ook is er vaak minder concurrentie op deze long-tail zoekwoorden. De kosten per klik (CPC) zijn daardoor lager.

Tip 7. Call-to-action button

Plaats bij je advertentie call-to-action buttons. Roep de zoekers op tot actie. Verwijs ze door naar jouw website. Google Adwords geeft jou de mogelijkheid om call-to-action knoppen bij je advertentie te plaatsen. Verzin een duidelijke call-to-action om jouw potentiële klanten te laten klikken en ze dus een stap verder laten zetten in het oriëntatie/aankooptraject. Gebruik je call-to-action knoppen in het Display netwerk? Zorg er dan voor dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Consistentie zorgt namelijk voor een hogere conversie.

Tip 8. Extensies & sitelinks

Adwords heeft meerdere extensies om bij de advertentie te voegen. De extensies geeft zoekers de mogelijkheid om direct actie te ondernemen. Dit kan een belknop zijn (oproepextensie) of een link om jouw bedrijf te vinden op google maps (locatie-extensie). Sommige extensies stel jij zelf in, andere worden automatisch gedaan door Google. Op de support pagina van Google Adwords vind je de hele lijst met alle extensies. Google geeft niet bij alle zoekresultaten de extensies weer. Hoe hoger jij in de zoekresultaten komt hoe groter de kans is dat deze extensies getoond worden.

Tip 9. Landingspagina

Potentiële klanten zien jouw advertentie en klikken erop. Ze komen dan op een landingspagina. Die pagina is de eerste indruk van jouw website. Zorg ervoor dat deze goed aansluit op wat er in de advertentie staat. Google kijkt daar ook naar. Advertenties die leiden naar niet of minder relevante pagina’s worden minder vaak getoond.

Tip 10. Remarketing

Sommige potentiële klanten zien de advertentie, gaan naar de landingspagina en kopen niks. Dat is zonde. Die potentiële klanten kan je nog een keer bereiken met Adwords remarketing.

Optimaliseer de remarketing op basis van ‘tijd tot conversie’ in bijvoorbeeld Google Analytics (conversies kunnen zijn: een klik, een aankoop, een download etc.). Daarmee sluit de remarketing campagne aan op het oriëntatie- en aankooptraject.

Adwords uit handen geven

Ben jij te druk om adwords zelf in te stellen? Dan neemt VrijdagOnline dit uit handen voor jou. Google Adwords is een vak apart. Wil jij heel lokaal of juist in heel Nederland adverteren kies dan uit het Small pakket of een Large pakket. of bel 085-4019161 voor meer informatie.



Over de Auteur

author

Tom zit in het 3e jaar van zijn studie Commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voordat Tom zijn studie begon heeft hij enkele jaren gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties. Op VrijdagAvond drinkt hij een borreltje na z'n shift bij Café Roezemoes


Reageren

comments powered by Disqus