45 punten waarop Google je website beoordeelt (2)

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 09-06-2015

Vorige week heb ik een blog geschreven met 49 punten waar Google je website op beoordeelt. Deze week ga ik hier verder op in. In deze blog zullen nog eens 45 punten naar voren komen waar Google op let.

Backlinks

1. Hoe meer tekst er op een webpagina staat waar je je link opzet des te waardevoller zal deze link zijn.
2. Des te meer pagina’s er naar je linken des te beter. Zelfs als deze van dezelfde website zijn.
3. De content om jouw link heen is ook van groot belang. Als het gaat om een website met alleen maar linkjes zal dit veel minder nut hebben dan een website met veel informatie.
4. Wanneer een website veel uitgaande links heeft zullen deze links minder waarde hebben voor de zoekresultaten.
5. Veel 301 redirect links naar je website komen je website niet ten goede.
6. Een anchor tekst heeft al een tijdje niet meer het effect op Google wat het eerst had, maar toch heeft het nog wel een klein beetje impact. Met een anchor tekst zeg je altijd meer over een link dan alleen de link zelf. 

Domeinnaam

7. Hoe ouder je domeinnaam is des te beter.
8. Je belangrijkste zoekwoord kan je i.p.v. in de domeinnaam ook in de subdomein zetten. Dit is een goed alternatief als de domeinnaam met je belangrijkste zoekwoord al bezet is.
9. Bij de domeinnaam registratie kan je ervoor kiezen om al je informatie privé te maken. Denk hier wel goed over na, want dit kan voor Google een teken zijn dat je wat verbergt.

undefinedMerknaam

10. Als je als bedrijf zijnde belasting betaald ziet Google dit en ziet jouw merk echt als merknaam. Dit komt ten goede in de zoekresultaten.
11. Een sterke merknaam wordt herkend door Google zonder een backlink. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola.
12. Als je merknaam wordt genoemd op nieuwssites zoals Google News heeft dit een grote invloed op je plek binnen de zoekresultaten.

Social Media

13. Pinterest wordt nog niet veel gebruikt in Nederland. Toch heeft dit platform invloed op de zoekresultaten. Des te meer pins des te beter.
14. Autoriteit is een belangrijk punt op alle social media kanalen. Des te meer autoriteit jouw accounts hebben des te meer waarde hebben deze. Autoriteit is bekendheid. Dit krijg je door veel volgers en daarnaast veel actief te zijn op social media.
15. Ook bij social media geldt relevantie. Zorg dat de berichten die je plaatst relevant zijn voor jouw bedrijf/website.
16. Des te vaker jouw link/bericht gedeeld wordt op Google+ des te beter.
17. Hoe vaker jouw content over het geheel wordt gedeeld des te hoger kom je in de zoekresultaten.
18. Als je het voor elkaar krijgt dat je Facebook en/of Twitter account geverifieerd (blauwe vinkje bij je naam) is heeft dit veel invloed op je zoekresultaten.

Webpagina’s

19. Hoe hoger je PageRank des te beter. Dit kan je bijhouden door de PageRank toolbar te installeren. De laatste jaren is PageRank wel in waarde afgenomen, maar toch is het ook een mooie indicator voor jezelf.
20. Plaats de zoekwoorden altijd in de URL. Dit geeft aan waar de pagina over gaat.
21. Zorg dat je zoekwoorden in de title tag van de pagina staan. Dit is de titel die op Google komt te staan.
22. Laat woorden die een dubbele betekenis kunnen hebben weg.
23. Link de pagina’s binnen je website naar elkaar. Dit laat zien wat belangrijke pagina’s zijn.
24. Zorg ervoor de code van je website schoon is. Plaats geen onnodige stukken code erin.
25. De laadsnelheid van je webpagina’s wordt voornamelijk met Google Chrome getest. Zorg dat je webpagina’s snel laden met deze internet browser.
26. Google kijkt ook naar de aanpassingen van je website. Hoe vaak pas je de website aan? Wat pas je dan aan? Google houdt van vernieuwingen dus hou je website goed bij..
27. Check regelmatig de links die je op je website hebt geplaatst. Als veel hiervan nergens meer naar toe linken is dit een teken voor Google dat je de website niet onderhoud.

Optimaliseren website

28. Zorg dat er een goede structuur in je website zit. Bijvoorbeeld de SILO structuur.
29. Des te meer pagina’s je website heeft des te meer autoriteit straal je als bedrijf zijnde uit.
30. Repsonsive websites (goed zichtbaar op alle apparaten) worden steeds belangrijker. Google plaatst deze websites hoger,
31. Een broodkruimel pad geeft links bovenaan de pagina welke route je precies hebt afgelegd om bij de huidige pagina uit te komen.
32. Dubbele meta informatie werkt negatief.
33. Hoe verder iemand van de server afzit hoe minder snel de website wordt gevonden
34. Met een SSL certiciaat heb je een betrouwbare beveiligde website. Hiermee kom je niet alleen hoger in de zoekresultaten, maar als het goed is krijg je hierdoor ook meer klanten.
35. Hoe hoger de uptime (de tijd dat je online bent) des te meer bezoekers.

undefinedBezoekers

36. Google kijkt naar hoe lang bezoekers op je website zijn. Deze informatie kan je zelf ook goed bijhouden met Google Analytics.
37. De informatie uit de Google Toolbar wordt ook gebruikt om je website te beoordelen.
38. Google kijkt ook naar welke bladwijzers bezoekers veel open hebben  staan in Google Chrome.
39. Zorg dat je bezoekers reacties achterlaten. Dit zorgt voor een betere positie. Stel bijvoorbeeld een vraag aan het eind van het artikel waar bezoekers op kunnen reageren. Of plaats een soort gastenboek op je website.
40. Hoe vaker een bezoeker op je website komt des te beter. Dit toont aan dat de desbetreffende bezoeker de website interessant genoeg vind om meerdere malen te kijken.

Waar word je op afgestraft

41. Als je teveel backlinks in één keer krijgt kan je in de Google Sandbox terecht komen. Dit houdt in dat je website een tijdje niet te vinden is binnen de zoekresultaten.
42. Zoekmachineoptimalisatie- is belangrijk, maar overdrijf niet. Dit word juist afgestraft.
43. Te schreeuwerige advertenties op je website plaatsen kan ook afgestraft worden.
44. Als al je backlinks van lage kwaliteit zijn wordt hier ook op afgestraft.
45. Als je met behulp van software automatisch content genereert wordt je uit de zoekresultaten van Google gehaald.
 

Het is een hele waslijst waar Google op let, maar als je hier goed mee aan de slag gaat ben je verzekerd van een hogere positie in Google. In mijn blog van vorige week gaf ik al 49 punten. Klik hier om naar deze blog te gaan.





Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus