49 punten waarop Google je website beoordeelt (1)

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 03-06-2015

Heb je een eigen website, maar valt het bezoekersaantal nog wat tegen? Dan kan je je afvragen of je wel goed vindbaar bent. Google let op meer dan 200 punten voordat zij bepalen waar jij terechtkomt in de zoekresultaten. In deze blog heb ik 49 punten voor je op een rijtje gezet. In mijn blog van volgende week geef ik nog meer punten.

Backlinks

1. Links geplaatst op websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website hebben meer effect dan een link op een pagina over een heel ander onderwerp.

2. Hoe meer links hoe beter.

3. Op bepaalde websites/blogs kan je als gastblogger een artikel schrijven. Hier kan je een link in verwerken naar jouw website. Zorg wel dat de link ‘’nuttig’’ is voor het artikel.

4. Oudere backlinks hebben meer waarde.

5. Als je link aan het begin van een tekst staat weegt deze zwaarder dan aan het eind van een tekst.

Domeinnaam

6. Via WhoIs kan je de geschiedenis van een domeinnaam checken. Voordat je een domeinnaam kiest, check dan altijd de geschiedenis. Als deze domeinnaam voorheen van een spammer of hacker is geweest kan het zijn dat Google je benadeelt.

7. Plaats het woord waarop je gevonden wil worden in je domeinnaam. En ook hierbij geldt; hoe meer deze vooraan staat, hoe beter.

8. Vooruitbetalen voor je domeinnaam wordt door Google als positief gezien. Betaal dus niet per jaar, maar betaal direct voor bijvoorbeeld 5 jaar vooruit.

9. Wil je Nederlandse bezoekers trekken? Kies dan voor een .nl domein. Wil je echt internationaal bezoekers trekken? Kies dan voor een .com domein.

undefinedMerknaam

10. Maak een officiële bedrijfspagina aan op LinkedIn.

11. Zorg dat je werknemers op hun persoonlijke LinkedIn pagina’s aangeven dat ze bij je werken. Hierdoor komt je merknaam sterker naar voren.

12. Maak een Facebook pagina aan voor je bedrijf.

13. Maak een Twitter account voor je bedrijf, en zorg dat je hier veel volgers op krijgt. Zorg wel dat dit echte volgers zijn en koop deze niet. Google ziet dit als spam.

14. Hou je social media pagina’s goed bij. Google kijkt naar de informatie die jij op je pagina zet. Een handige tool om je social media bij te houden is hootsuite. Hiermee kan je in één keer een bericht op al je social media profielen zetten.

15. Zorg dat je bedrijf is aangemeld via Google Maps. Dit maakt je bedrijf fysiek.

Social media

16. Des te vaker jouw link naar je website, artikel of webpagina op social media wordt geplaatst, des te zwaarder deze weegt voor Google.

17. Als je link gedeeld wordt op Twitter door het koningshuis zal deze zwaarder wegen dan dat deze gedeeld wordt door een account van een week oud.

18. Des te meer likes jouw link op Facebook krijgt, des te zwaarder weegt deze voor Google.

19. Des te vaker jouw link/bericht gedeeld wordt op Facebook, des te zwaarder weegt deze voor Google.

20. Ook bij Facebook geldt dat als jouw bericht door het koningshuis gedeeld wordt dat deze zwaarder weegt dan door je buurmeisje.

Webpagina's

21. Des te dichter de webpagina bij de homepage zit, des te beter.

22. Zorg dat je een gebruiksvriendelijke layout hebt.

23. Plaats de woorden waarop je gevonden wil worden altijd bovenaan de tekst in H1.

24. Daarnaast is het verstandig om deze woorden weer te herhalen in de tekst, maar niet te vaak. Hiervoor kan je ook voor synoniemen kiezen van het woord waarop je gevonden wil worden.

25. Zorg dat de laadsnelheid van je website hoog is.

26. Gebruik bullet points en gecijferde lijstjes in je pagina’s. Deze worden positief opgevat.

27. Zorg voor unieke content. Duplicate content oftewel dubbele content wordt bestraft door Google.

28. Afbeeldingen die je in je teksten plaatst kan je een titel, beschrijving, enzovoort geven. Zorg dat hier je zoekwoorden in naar voren komen. Dit ziet Google als relevant aan de tekst.

29. Links naar andere websites plaatsen is goed, maar overdrijf hier niet in.

30. Zorg dat de links die je plaatst naar andere websites autoriteit hebben.

31. Google houdt van nieuwe verse content.

32. Pas oude pagina’s soms aan om er nieuw leven in te blazen.

33. Denk aan het niveau van je content. Simpele teksten komen vaak in Google, wetenschappelijke teksten in Google Scholar.

34. Zorg dat de categorie waar een webpagina onder is geplaatst relevant is.

35. Denk in je webteksten aan de spelling en grammatica. Taalfouten bestraft Google.

36. Check je links regelmatig. Het kan zijn dat een pagina waarnaar jij linkt niet meer bestaat. Google ziet dit als een niet onderhouden webpagina.

undefinedOptimaliseren website

37. Zorg dat je website overzichtelijk is en dat je makkelijk kan navigeren op je website.

38. Reviews van bezoekers zijn erg belangrijk voor de reputatie van je website. Daarnaast ziet Google dit als betrouwbaar.

39. Zorg voor een aparte contactpagina. Als deze gegevens ook nog overeenkomen met WhoIs is dit nog beter.

40. Voorwaarden en privacy policy pagina’s geven ook betrouwbaarheid aan Google.

41. Des te langer je website online is des te beter voor je website.

Bezoekers

42. Als je bezoekers meerdere malen je website bezoeken wordt dit als positief gezien door Google.

43. De click through rate is ook van groot belang. Dit is het aantal keer dat bezoekers je vinden via Google en ook daadwerkelijk doorklikken naar je website. De formule voor de click through rate is het aantal keer dat bezoekers jouw website vinden in de zoekmachine gedeeld door het aantal bezoekers dat daadwerkelijk op jouw website klikken.

44. Hoe meer reacties je op bijvoorbeeld een blog post krijgt, hoe beter.

45. Google kijkt ook naar hoe lang bezoekers op bepaalde webpagina’s blijven.

Waar word je op afgestraft

46. Verkopen van links.

47. Gekochte links.

48. Tijdelijke links.

49. Teveel zoekwoorden op één pagina.

 

Het is een hele waslijst waar Google op let, maar als je hier goed mee aan de slag gaat ben je verzekerd van een hogere positie in Google. In mijn blog van volgende week geef ik nog meer punten waar Google op let!







Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus