7 praktische tips om meer conversies via je website te genereren

door Joost Klein Online marketing specialist

Gepost op 16-05-2018

Wanneer je website als doel heeft om in contact te komen met jouw doelgroep (lead-generatie) is het van groot belang dat de website optimaal is ingericht om zo veel mogelijk conversies te genereren. In dit artikel geef ik 7 praktische tips waarmee je het aantal conversies via je website kan verhogen. Hierbij ga ik ervan uit dat je teksten goed zijn geschreven en de content relevant is voor de bezoeker.

Allereerst: Wat is een conversie?

Een conversie betekent het behalen van een vooraf ingesteld doel. In het geval van een website kan dit zijn: het invullen van een contactformulier, de aanvraag van een (online) offerte of het klikken op een [bel mij terug] knop. Een conversie kan bijvoorbeeld ook zijn dat een bezoeker een whitepaper download nadat hij zijn e-mailadres invult.

Verschil tussen zachte en harde conversies

In online marketing wordt onderscheid gemaakt tussen zachte en harde conversies. Een harde conversie is een conversie die direct tot het verhogen van de omzet kan leiden terwijl een zachte conversie meestal geen verhoging van de omzet tot gevolg zal hebben. Zachte conversies zijn bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief, het starten van een chatgesprek of het downloaden van een whitepaper, terwijl een harde conversie een bestelling in je webshop, een aanvraag voor een demonstratie of een offerteaanvraag kan zijn.

meer zachte conversies via websiteOver het algemeen geldt dat het behalen van zachte conversies op een website makkelijker gaat (hoger conversiepercentage) dan het behalen van een harde conversie. Dat komt doordat websitebezoekers zich makkelijker inschrijven voor een nieuwsbrief of een whitepaper downloaden dan dat men de telefoon oppakt om een afspraak met jou te maken.

Wat is conversie optimalisatie?

Wanneer je je website gaat verbeteren om ervoor te zorgen dat je meer conversies genereert heet dit conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie kan je doen door het verbeteren van de layout, de afbeeldingen, de teksten, de knoppen, de kleuren, de menustructuur, de verhouding tekst-afbeelding, de snelheid, de techniek, de lettertypes (fonts) etc.. Feitelijk alles in je website zou je kunnen verbeteren om meer conversies via je website te krijgen. Ook het wegnemen van ‘conversie-killers’ is heel belangrijk. Dit zijn elementen die er per definitie voor zorgen dat je geen - of veel minder - conversies behaalt. Bijvoorbeeld het vergeten te melden van je adres- en contactgegevens op de website is ‘killing’ voor je conversie.

Software om je conversie te verbeteren

Om erachter te komen waarom je website geen conversies genereert is het van belang dat je kan zien hoe jouw bezoekers zich gedragen op je website. Op welke pagina’s komen ze binnen, welke pagina’s bekijken ze, hoe lang verblijven ze op je website en via welke pagina’s verlaten ze je website weer. Hiervoor kan je Google Analytics gebruiken. Daarnaast zijn er speciale softwareprogramma’s om je conversie te verbeteren zoals HotJar en MouseFlow waarmee je precies kan zien hoe bezoekers zich op jouw website gedragen.

Conversieoptimalisatie tips

Hieronder geef ik zeven concrete tips waarmee jij de conversie op jouw website makkelijk kan verbeteren:

Conversie tip 1: Structuur, opmaak en overzicht

conversie verhogende websiteZorg ervoor dat je pagina’s rust uitstralen. Dat betekent: niet te veel tekst, niet te veel afbeeldingen en knoppen, voldoende witruimte, de juiste verhouding tussen de elementen en zeker geen knipperende en bewegende gif-animaties. Hoe rustiger de opmaak van de pagina’s en alinea’s, des te meer kans dat de bezoeker goed leest, geïnteresseerd raakt en ‘verder klikt’.

Ben je zelf geen professionele vormgever? Besteed het werk aan je website dan uit aan een webdesigner die dagelijks bezig is met dit soort zaken. Het kost inderdaad wat, maar dat verdien je later weer terug door meer conversies via je website.

Conversie tip 2: Gebruik opvallende ‘Call to Action’ knoppen

Het gebeurt helaas nog heel vaak dat webdesigners de buttons in het design opmaken in dezelfde kleur als de rest van de layout. Hierdoor krijgt de website wel een heel rustige uitstraling, maar de [call-to-action] knop valt relatief slecht op waardoor er simpelweg minder mensen op klikken. Geef de knop dus een opvallende kleur en zorg ervoor dat de tekst die erin staat duidelijk aangeeft wat de bezoeker kan verwachten nadat hij heeft geklikt. Zet deze [call to action] altijd bovenaan in de website zodat je bezoekers hem meteen zien.

Dit is een opvallende knop!

Conversie tip 3: keep it simple, stupid! (KISS)

Eigenlijk staat de term KISS natuurlijk voor ‘keep it short and simple’, maar omdat vrijwel niemand dat doet past ‘keep it simple, stupid’ beter. Hoe simpel je zelf denkt dat je verhaal op je webpagina ook is; maak het geheel nog korter en eenvoudiger. Vat samen, kort in, maak het makkelijk. Stel je je website bezoekers voor als een horde verwilderde laaggeletterden en probeer hen, met die gedachte in je achterhoofd, te overtuigen dat ze contact met je moeten opnemen of een formulier moeten invullen. Dat is nog een hele uitdaging.

Conversie tip 4: Houd het formulier op je website zo kort mogelijk

Feit: des te meer vragen je stelt in het contact- of offerteformulier op je website, des te minder mensen het zullen invullen. Dus, wil je meer conversies? Strip dan zo veel mogelijk velden uit je formulier en houd ‘m kort. Merk je dat je (te) veel onzinnige aanvragen krijgt? Dan kan je je formulier iets uitbreiden om ervoor te zorgen dat alleen de serieuze bezoekers contact opnemen.

Conversie tip 5: Plaats reviews op je website

meer conversie met reviews

Je kan de conversie op je website makkelijk verhogen door reviews van jouw klanten te verzamelen en deze op je website te plaatsen. Zorg er daarbij voor dat je ook de negatieve reviews laat zien. Dit laat zien dat je eerlijk en transparant bent. Indien de reviews overwegend positief zijn zal dat direct leiden tot meer conversies. Een mooi softwarepakket om reviews op je website te plaatsen is ReviewsOnMyWebsite. Vergeet niet je klanten te vragen om ook daadwerkelijk een review te plaatsen via bijvoorbeeld Facebook of Google. Softwarepakketten als klantenvertellen.nl of feedbackcompany.com kunnen je helpen met het verzamelen van reviews zodat je deze op de website kan plaatsen.

Conversie tip 6: Verwijder sliders en foto carousels uit de header

Bijna elke website heeft een slideshow en bijna elke ondernemer wil een slideshow in zijn/haar website. En toch raden we het af om je website te voorzien van een grote foto slideshow in de header. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat een grote header slideshow direct zorgt voor een lagere conversie. Plaats bij voorkeur een rustige afbeelding die vast in de header staat, puur ter illustratie en ondersteuning van de content.

Conversie tip 7: Zorg dat je website lekker soepel loopt

Niemand houdt van wachten. Wij houden er niet van, jij niet en jouw bezoekers al helemaal niet. Hoe langzamer jouw pagina’s en afbeeldingen laden, hoe meer mensen zullen afhaken. Wil je je conversie verbeteren? Zorg er dan voor (eventueel samen met je webdesigner) dat je website lekker snel loopt, niet hapert en aanvoelt als een ‘geoliede machine’. Dit betekent dat je scripts onderaan de pagina plaatst, de afbeeldingen zo licht mogelijk houdt (weinig KB) en met bijvoorbeeld PingDom de snelheid van je website test.

Tot slot: Er zijn nog wel 100 manieren en technieken te bedenken waarmee je de conversie op je website kunt verbeteren. Bovenstaande tips zorgen er in ieder geval voor dat je direct meer conversies via je website kan genereren. Ben je toe aan een conversiegerichte nieuwe website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.


Reageren

comments powered by Disqus