Aantrekkelijke productfoto’s voor je webshop

door Hanneke Hazenberg Sales Manager

Gepost op 23-08-2018

5 fototips voor meer conversie op je webshop

Aantrekkelijke productfoto’s is één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle webshop. Een klant moet direct zien of het product dat je aanbiedt iets voor hem of haar is. Dit beslissen zij gemiddeld binnen 7 seconden! Hoe zorg je ervoor dat je foto’s er aantrekkelijk én professioneel uit zien? Zodat klant daadwerkelijk bij jou gaan bestellen?

Hieronder vind je 5 tips om je daarbij te helpen:

  1. Speel met scherpte en diepte
  2. Gebruik geen slordige achtergrond
  3. Maak je product zorgvuldig schoon
  4. Bewerk je foto’s in Raw-bestand
  5. Creëer een eenheid met fotografie

1. Speel met scherpte diepte

Bekijk het product dat voor je staat eens goed. Hoe ziet dat er precies uit? Welke kleuren en structuur heeft het kopje? Pas bijzondere elementen van je product toe in je productfoto. Tenslotte wil je klant graag details zien van je product. Hoe duidelijker de details in je productfoto hoe minder snel je klant voor verrassingen komt te staan. Zo kun je teleurstellingen voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je het product vanaf verschillende perspectieven fotografeert zodat men het van alle kanten kan zien.

2. Gebruik geen slordige achtergrond

Je kan op twee manieren een product fotograferen. Mét achtergrond (mee-gefotografeerd) of zonder achtergrond. Een slordige achtergrond Kan afleiden van het product, maar geeft wel extra sfeer. Gebruik Packshot fotografie, als je geen achtergrond wilt meefotograferen. Zodat je product mooi uitkomt op de foto. Packshotfotografie is direct vrijstaand fotograferen.
Voor een witte achtergrond kun je simpel naar een papierhandel of een knutselzaak wit papier halen. Hoe groter het product hoe groter het papier uiteraard. Bij een productfoto met achtergrond is het belangrijk dat de sfeer overeenkomt met het product.

3. Maak je product zorgvuldig schoon

Een belangrijk aspect is het schoonmaken en schoonhouden van je producten. Denk maar aan vingerafdrukken of pluisjes die je beeld belemmeren. Het gaat uiteindelijk om jouw product en zoiets slordigs leidt af en is storend. Je kan kleine vlekjes eventueel retoucheren met Photoshop, maar een goede voorbereiding is het halve werk. ;)

4. Bewerk je foto’s altijd in een RAW-bestand

Een RAW-bestand (ruwe data) bevat de oorspronkelijke gegevens van de foto. Je beschikt over veel meer informatie van de gemaakte foto. Een Jpeg bestand is uiteindelijk het bestand die klaar is om gebruikt te worden voor op het internet bijvoorbeeld. Vanuit een RAW bestand kun je veel meer resultaat behalen dan bij een JPEG. Je kan hiervoor het programma gebruiken Lightroom of Photoshop. Dus om meer kwaliteit uit je foto te halen bewerkt altijd een RAW-bestand in plaats van een JPEG bestand. Om het uiterste uit je foto te halen.

5. Zorg ervoor dat je foto’s een eigen stijl hebben

Probeer je eigen stijl te creëren, zodat klanten online en offline je producten herkennen. Begin bijvoorbeeld vooraf met een fotografie concept. Welke stijl wil je aanhouden? Met of zonder achtergrond? Gebruik ik dezelfde focus? Bedenk manieren die voor jou goed werken en waar je doelgroep naar verlangd. Denk bijvoorbeeld aan de foto’s van Suit supply. Hun foto’s zijn wereldwijd bekend. Be creative!

Nu is het aan jou, laat de wereld verrassen met jouw fotografie skills!

 

 



Over de Auteur

author

Hanneke adviseert potentiele nieuwe klanten over de vele mogelijkheden van onze producten. Hanneke heeft een grafische achtergrond en is gespecialiseerd in fotografie. Elke VrijdagAvondis ze samen met haar vriendinnen te vinden in de Uurwerker in Groningen. Ze is gek op kletsen!


Reageren

comments powered by Disqus