door Tom Kisteman Adwords Specialist
Gepost op 22-12-2016
In de vorige blog heb je geleerd hoe hoe je een Adwords account maakt. In dit blog leer je hoe je de campagne makkelijk en logisch indeelt. Daarnaast leer je hoe je een effectieve advertentie schrijft. Het is belangrijk om vanaf de campagne tot aan de zoekwoorden alles op elkaar te laten aansluiten. In je Adwordsaccount vorm je voor elk onderwerp als ware een trechter.
Bij een groot Adwordsaccount met meerdere campagnes is het belangrijk om overzicht te houden. Je wilt precies weten wat elke campagne doet zonder dat je die helemaal door moet lezen. Geef daarom elke campagne een herkenbare naam. Geef in de campagnenaam ook direct aan waar de campagne zichtbaar is en om welke soort advertenties het gaat. Op die manier is het meteen duidelijk om welke campagne het gaat. Volgens Google zoeken 70% van de gebruikers van Google via mobiele apparaten. Daarom is het handig om een aparte campagne te maken speciaal gericht op mobiele apparaten. Je doet dat door een bodaanpassing in te stellen voor computers, deze zet je op 0%.
Ook voor de advertentiegroepen is het belangrijk dat ze overzichtelijk zijn. Geef ze bijvoorbeeld de naam van het product dat je wilt verkopen. Per advertentiegroep stel je de zoekwoorden in, daardoor kun je makkelijk binnen het thema van de advertentiegroep blijven. Voor elke advertentiegroep is het handig om te kiezen voor één pagina van je website.
Campagne:
Advertentiegroepen:
Een goede advertentie geeft precies waar naar gezocht wordt. De effectiviteit van je advertenties is bepalend voor de effectiviteit van je hele campagne. Om de effectiviteit te vergroten is het belangrijk om de zoeker het zo makkelijk mogelijk te maken. Dat doe je door één lijn aan te brengen in zijn zoekprocess. Neem het belangrijkste zoekwoord op in de advertentietekst en laat de bestemmingspagina daarop aansluiten. Op die manier ziet de zoeker constant waar hij naar op zoek is.
Neem ook een Call-to-action op in je advertentie. Vertel de zoeker wat hij moet doen om jouw product of dienst te ontvangen.
Het is lastig in te schatten waarom iemand op jouw advertentie klikt. Om de kansen te verhogen is het aan te raden om meerdere advertenties te maken. Je kunt daarna instellen of Google automatisch de advertentie met de beste CTR (click-trough-rate) weergeeft, of dat de advertenties gelijkmatig worden weergegeven. Meestal is het niet nodig om zelf die gegevens te verzamelen en is het voldoende om Google de beste advertentie vaker te laten weergeven.
Je weet nu hoe je jouw campagne in één lijn moet inrichten en hoe je advertenties schrijft. In het volgende blog leer je hoe jouw advertenties meer ruimte kunnen innemen in de zoekresultaten, en zo de kans verhogen dat er op jouw advertentie geklikt wordt.
Heb je geen tijd om te leren hoe je een Adwords campagne instelt? Dan kan Vrijdagonline dat ook voor jou doen. Ga naar https://vrijdagonline.nl/seo/adverteren-in-google of bel 085-4019161