Offerte aanvragen

Alles over marketing automation

Serie: Online software gadgets en tools voor op kantoor

Deel 4: Alles over marketing automation

 

Marketing automation bespaart je niet alleen tijd, maar zorgt ook voor kwalitatief betere leads. Het is tijdbesparend doordat je bepaalde taken kunt automatiseren. Denk aan het versturen van een e-mail op het moment dat iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief of een offerteaanvraag indient. Daarnaast levert het je kwalitatief betere leads op, omdat het je helpt meer te leren over je doelgroep. Met marketing automation weet je namelijk precies waar je leads en klanten behoefte aan hebben door hun acties bij te houden.

Stel, je hebt een bedrijf in vrolijk gekleurde gieters. Je ziet dat een van de ontvangers van jouw nieuwsbrief steeds weer klikt op de details van de gele gieter. Heb je je marketing automation goed ingesteld, dan stuurt je systeem op dat moment een mail naar die persoon met daarin een kortingsbon voor een willekeurige gieter of een aanbieding die alleen geldt voor de gele gieter. Zo zorg je voor gepersonaliseerde content die jou betalende klanten oplevert. Door deze processen te automatiseren kun je, hoe groot je klantenbestand ook is, persoonlijke relaties opbouwen.

Je kunt kiezen voor verschillende tools, zoals in ons lijstje met tips aan het einde van deze blog, of voor een all-in-one marketing automation platform. Onze aanraders voor het MKB zijn Marketo, Hubspot en Salesforce.

 

HET AIDA MODEL

Marketing automation maakt onderdeel uit van de klantreis. Een goed voorbeeld is IKEA, waarbij je na het winkelen (waarvan je chagrijnig wordt) in het restaurant Zweedse gehaktballetjes voor bijna noppes kunt eten. Zo eindigt de klantreis toch positief. Die klantreis verloopt via een vast stramien; een tunnel. In marketingtermen: een funnel. Ja, een jeukwoord. We weten het. Net als klantreis. Maar we moeten er samen even doorheen. Dan komen we daarna met de tips. De reis van een klant verloopt vaak via het AIDA model: A(wareness), I(nterest), D(esire) en A(ction).

AWARENESS
In de eerst fase is een prospect zich bewust van het feit dat hij of zij een probleem heeft en daarvoor een oplossing wil. In het geval van VrijdagOnline zou dat zijn: “Die zelfgebouwde site van tien jaar geleden werkt toch niet meer helemaal naar behoren. Ik ben op zoek naar een websitebouwer die een mooie nieuwe website voor mij maakt”.

INTEREST
In de tweede fase toont een prospect interesse in jouw bedrijf en je diensten. Hij of zij bezoekt bijvoorbeeld meerdere pagina’s op je website of liket een aantal van je social media berichten. In deze fase is het belangrijk om de interesse te behouden en jouw diensten aan te prijzen.

DESIRE
Op dat moment is het tijd voor de derde fase, waarin je probeert om de prospect om te zetten naar een lead die bereid is een aankoop te doen. Je prospect heeft nu serieuze interesse in jouw bedrijf en in je diensten. Het is aan jou de taak om deze interesse om te zetten naar een verlangen. Bijvoorbeeld door een aantrekkelijk aanbod te doen.

ACTION
In de vierde fase maakt de lead de beslissing om iets aan te gaan aanschaffen. Hij of zij onderneemt nu actie. In deze fase zorg je ervoor dat je alles bewerkstelligt om je lead de gelegenheid te geven tot de aankoop over te gaan.

Na deze laatste fase is het belangrijk om te denken aan de toekomst. Hoe kun je de net verworven klant behouden? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw diensten aan hun kennissen en vrienden aanbevelen? Enthousiast blijven over jouw bedrijf?

 

Voor marketing automation is het belangrijk dat je deze klantreis altijd in je achterhoofd houdt en toepast op jouw situatie. Hoe komen klanten bij jouw bedrijf terecht? Op welke momenten doorlopen ze deze fases? Dat is het begin van jouw marketing automation plan. Ga dus niet zomaar aan de slag zonder doordachte strategie. Dan loop je de kans dat je mogelijke klanten juist wegjaagt.

Nu je deze lange lap tekst doorgelezen hebt, hebben we iets voor je: onze vier tips voor marketing automation. Helemaal gratis en voor niets. You’re welcome.

  1. Investeer in een online tool die voor jou je leads identificeert door de regelmatige bezoekers van je website te herkennen. Bijvoorbeeld Online Succes, Leadinfo of Salesfeed. En DOE ook wat met die gegevens. Geef ze betekenis door aan het websitebezoek bepaalde voorwaarden vast te hangen. Bijvoorbeeld: iemand wordt een goede lead op het moment dat hij of zij meer dan 10 pagina’s bezoekt of 5 keer naar de offertepagina gaat. Op dat moment kun je die persoon gaan benaderen.
  2. Koppel je telefoonsysteem aan je klantbeheersysteem (CRM). Bijvoorbeeld met een VoIP integratie in je CRM systeem van PerfectView of Salesforce of met de CloudTalk optie van Hubspot. Zo zie je meteen wie er belt. Daarnaast kun je een onbekend telefoonnummer meteen in je CRM zetten. Zet er dan ook een actie met opvolgdatum in. Zo kun je later checken of je prospect een aankoop heeft gedaan. Zo niet, kun je hem of haar opnieuw benaderen.
  3. Gebruik je een e-mailmarketing tool zoals Laposta, Mailchimp of ActiveCampaign? Duik een middagje in alle mogelijkheden die deze tools je bieden. Zo kun je verschillende klantreizen invoeren en bij al die verschillende reizen op vaste momenten een bericht sturen. Denk aan een geautomatiseerde verjaardagsmail met daarin een aanbieding of kortingscode.
  4. Maak een planning voor het verspreiden van je content op social media. Voor veel bedrijven een ondergeschoven kindje, maar het kan wel degelijk het verschil maken. Zorg allereerst voor een goede planning door middel van een contentkalender. Hiervoor hoef je geen dure tool aan te schaffen. Dit kan ook in Trello of Google Calendar. De kalender hoeft ook niet uitgebreid te zijn. Post in ieder geval op vaste momenten, zodat mensen jouw berichten gaan verwachten. Zo kweek je interesse. Door je content van te voren te plannen, kun je op een moment dat het jou goed uitkomt je posts voor de komende maand maken. Het plaatsen ervan kun je vervolgens inplannen via programma’s als Hootsuite of SoWorker.

 

Succes!

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus