De kracht van kleuren in marketing

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Kleuren zijn ontzettend belangrijk in marketinguitingen. Zo bleek uit een onderzoek van WebPageFX dat bijna 85% van de consumenten zegt dat de kleur de belangrijkste reden is om een product te kopen. Iedere kleur roept een andere associatie bij consumenten op. Zo wordt de kleur blauw geassocieerd met betrouwbaarheid en autoriteit en stimuleert de kleur oranje in je logo mensen om actie te ondernemen. Kom erachter welke kleuren het beste werken voor jouw bedrijf!

 

Goedkope website? Download hier onze prijslijst


Rood

undefinedBij de kleur rood horen sterke gevoelens: liefde, passie, vurigheid en woede. De kleur rood stimuleert ook de eetlust. Niet zo gek dat deze kleur ook veel gebruikt wordt door fastfoodketens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan McDonalds. Rood staat ook voor opstandigheid en spanning. Wil je mensen overhalen om een spannende activiteit te ondernemen dan is rood zeker een geschikte kleur. Ten slotte is ook gebleken dat rood ook een goede kleur is om impulsieve shoppers te stimuleren.

 

undefinedBlauw

De kleur blauw wordt verbonden aan autoriteit. De kleur wordt geassocieerd met betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en veiligheid. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij De Rijksoverheid en bij de politie. Blauw wordt dus veel gebruikt door gezagdragers, maar het straalt ook afstandelijkheid uit. Blauw is een uitstekende kleur als je serieus, zakelijk en betrouwbaar over wilt komen. Het is dan ook een kleur die vaak wordt gebruikt door advocatenkantoren en belastingadviseurs. 

 

Oranje

undefinedOranje is een warme kleur die staat voor vrolijkheid en enthousiasme. Het is dus een goede kleur om mensen te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een bepaald product. Oranje zorgt ervoor dat een bedrijf vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomt. Het is ook een kleur die een call-to-action bij mensen oproept. Mensen worden door deze kleur gestimuleerd zich ergens voor in te schrijven of om een bepaald product te kopen. Oranje is dus een goed kleur voor de call-to-action buttons op je website.

 

undefinedGroen

De kleur groen is de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit komt doordat het sterk geassocieerd wordt met het milieu en biologische producten. Groen wordt ook veel gebruikt in de gezondheidszorg en sectoren die zich richten op vrijetijdsbesteding.

 

Geel

Geel staat voor jeugdigheid en optimisme en wordt gebruikt om de aandacht van mensen te trekken. Het is een kleur die veel gebruikt wordt in de reissector.

Paars

Paars staat voor het creatieve en het fantasierijke. Het is een kleur die veel gebruikt wordt in spirituele en artistieke sectoren.

Meer weten over kleuren?

Wil je meer te weten komen over het effect van kleuren op consumenten? Kijk dan op: www.belgiancowboys.be.

 

 Goedkope website? Download hier onze prijslijst



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus