Hoe kies jij je domeinnaam?

door Tom Kisteman Online Marketing Stagiair

Gepost op 28-09-2016

Google kent ruim 200 factoren zoals: zoektermdichtheid, unieke titels op afbeeldingen, wanneer was de laatste update, links van andere sites, je geografische locatie en nog veel meer. Op basis van deze factoren komen websites hoger of lager te staan. Door al die factoren weet je soms niet meer waar je rekening mee moet houden. Daarom lichten we er één onderwerp uit, de domeinnaam, en zetten op een rijtje waar je rekening mee moet houden met het aanvragen van een domeinnaam. Een domeinnaam kiezen kan erg moeilijk zijn. Kies je voor je bedrijfsnaam of voor je product of dienst, ga je voor een makkelijk te onthouden korte domeinnaam of een lange domeinnaam met veel zoekwoorden? op deze vragen en meer vind je het antwoord in dit blog.

Domeinnaam kiezen

Een domeinnaam moet aan een aantal factoren voldoen om goed te worden gevonden. Bij voorkeur is een domeinnaam makkelijk te onthouden en word deze geassocieerd met de producten of diensten die jij levert. Je bedrijfsnaam erin verwerken is ook een goede optie. Een voorbeeld van een bedrijf dat beide heeft is www.scootmobielaanhuis.nl. Daarnaast is het belangrijk dat je domeinnaam niet te lang is. Hanteer maximaal 15 karakters. Sommige domeinnamen hebben een ‘min-teken’ in de naam staan om aan te geven dat het twee verschillende zoekwoorden zijn. Het is echter niet meer nodig om domeinnamen op te splitsen met een ‘min-teken’. Google kan namelijk deelwoorden herkennen. Let er wel op dat bij het kiezen van de domeinnaam het zoekwoord niet (veel) vaker dan één keer voorkomt in de url. Google denkt anders dat het om spam gaat.

Daarnaast zijn EMD’s, oftewel Exact match domains, erg handig omdat deze meestal bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. Veel bedrijven gebruikten EMD’s als doorlink pagina’s, en daarom heeft Google ze uiteindelijk een lagere waarde gegeven tijdens de Google Penguin update. Toch zijn veel van deze EMD’s wel relevant en daarom is er een EMD update geweest, waarmee relevante sites wel weer een hogere waarde hebben gekregen. Een EMD is dus nog steeds interessant, mits deze relevante informatie bevat voor zoekers.

Ben jij de eerste eigenaar?

Wisselt een website vaak van eigenaar dan gaat Google ervan uit dat deze minder relevant is, en krijgt dus een lagere waarde. Alhoewel dit nog niet bevestigd is, lijkt Google ook te kijken naar hoever vooruit een domeinnaam betaald is. Hoe langer deze vooruit betaald is hoe beter dit voor Google is. Er word namelijk geredeneerd dat legitieme websites langer vooruit worden betaald, en dat websites die voor een korte periode betaald zijn ook snel zullen verdwijnen (kijk hier voor meer informatie).  

Leeftijd

Lang werd er gedacht dat de leeftijd van een domeinnaam invloed had op je positie in de zoekresultaten. Toch is dat niet zo, het internet is enorm groot en er komen dagelijks nieuwe websites bij. Deze informatie word niet naar de achtergrond gedrukt omdat dit te nieuw zou zijn, er staat immers veel relevante informatie tussen. Daarom maakt de leeftijd van een domeinnaam niet (meer) uit. Wel kan het zijn dat oudere domeinnamen al meerdere backlinks en traffic hebben en daardoor een hogere ranking hebben.

Landspecifieke domein extensie

Houd bij het aanvragen van de extensie rekening met de bezoekers die je wil trekken. Een .nl extensie krijgt van Google een hogere waarde voor zoekers in Nederland dan een .com extensie. Een .com extensie zorgt weer voor een hogere waarde voor internationale zoekers.

WHOIS

WHOIS bied onder andere informatie over wie een website heeft geregistreerd. Bij WHOIS kan er ook worden gekozen om jou informatie als eigenaar van jou website af te schermen. Google kijkt hier ook naar, websites die hun informatie vrijgeven scoren hoger. Ook maakt Google gebruik van WHOIS om websites aan spammers te linken. Is een website getagd als spam dan worden ook andere websites van dezelfde eigenaar getagd als spam. Op die manier voorkomt Google dat zoekers naar spam-pagina’s worden gestuurd.

301 redirects niet langer gestraft?

Met een 301 redirect stuur je zoekers, van bijvoorbeeld een oude website, zonder omleiding naar jou website. Omdat vanwege de extra links vaak ‘nepsites’ werden opgericht met als doel zoekers naar de hoofdsite te leiden, werd dit bestraft. Op 26 juli 2016 ging een tweet de lucht in, dat de 30x redirects (kort voor alle 300 redirects) er niet meer voor zorgen dat je PageRank verliest. Google hoopt hiermee de overstap van http:// naar de veiligere https:// te stimuleren. Betekent dit nou dat alle 30x redirects veilig zijn? Nee. De redirects moeten wel relevant zijn, een redirect van een website over aardbeien naar een website over autosport zal snel waarde verliezen, en je positie in de zoekresultaten alsnog naar beneden halen.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Wil jij professioneler over komen dan www.speedofart.com (speed of art) en wil je graag hoger komen in de zoekresultaten dan is ons SEO abonnement iets voor jou!



Over de Auteur

author

Tom zit in het 3e jaar van zijn studie Commerciele economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voordat Tom zijn studie begon heeft hij enkele jaren gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties. OpVrijdagAvond drinkt hij een borreltje na z'n shift bij Cafe Roezemoes


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus