Een slim idee om je huisstijl te veranderen?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Het veranderen van een huisstijl roept bij bedrijven veel twijfels op. Is het verstandig om je huisstijl te behouden of wordt het tijd voor een frisse wind door je bedrijf? Een oud en stoffig imago wil immers niemand. Het kiezen voor een andere huisstijl heeft een grote impact. Van het logo tot de website, het briefpapier tot zelfs de missie en visie. Maar zijn al deze veranderingen wel zo hard nodig?

Waarom de huisstijl veranderen?

Het veranderen van huisstijl kan verschillende redenen hebben. Een bekend voorbeeld is Overtoom dat haar naam wijzigde naar Manutan. Klanten werden hiervan op de hoogte gebracht door middel van een grappige commercial. Een naamswijziging is een veel voorkomende reden. Er kunnen binnen bedrijven ook andere gebeurtenissen plaats vinden waardoor het verstandig is aan een huisstijl verandering te denken. Hieronder staan een aantal voor de hand liggende redenen om de huisstijl te wijzigen:

  • Als je besloten hebt te gaan samenwerken met een ander bedrijf
  • Als je erg negatief in het nieuws bent geweest en graag een einde wilt maken aan het verleden
  • Als je het idee hebt dat je huisstijl niet meer past bij de manier van werken
  • Als je het idee hebt dat je huisstijl niet meer aansluit bij je aanbod
  • Als je voortaan onder een andere naam gaat werken
  • Als je huisstijl een gedateerde uitstraling heeft

Complexe of eenvoudige huisstijlwijziging

Zowel online als offline is je huisstijl een herkenningspunt voor je klanten. Is het daarom verstandig om je gehele huisstijl over de kop te gooien? Een goed en recent voorbeeld van een complete huisstijl verandering is die van de MC Donalds. Het bedrijf was het zat om goedkoop en ongezond over te komen op haar klanten. Daarom werd besloten dat alle MC Donalds vestigingen een metamorfose zouden ondergaan, waarbij de kenmerken van goedkoop en plastic werden gewijzigd in natuurlijk producten en een natuurlijk interieur. Door klanten hier tijdens commercials bewust van te maken, hebben zij succesvol bewezen dat een complete huisstijl wijziging goed mogelijk is zonder klanten te verliezen en een beter imago te ontwikkelen.

Belangrijke punten voor een complete huisstijlwijziging

Als je besloten hebt dat het noodzakelijk is voor je bedrijf de complete huisstijl te veranderen zijn er aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden.

1. Geef je klanten altijd achtergrond informatie
Het veranderen van een huisstijl heeft voor ieder bedrijf een andere impact. Een huisstijl verandering van een klein, relatief onbekend bedrijf heeft minder invloed op de omgeving. Dit mag niet betekenen dat deze klanten niet op de hoogte worden gesteld. Geef altijd aan waarom het bedrijf heeft gekozen voor een huisstijl verandering en wat de achterliggende redenen zijn voor de nieuwe keuzes. Hierdoor zullen de klanten je beter begrijpen en voelen zij zich meer betrokken bij het bedrijf.

2. Uitbesteding van de huisstijlwijziging 
De complete huisstijl gaat veranderen. Daarbij moet worden gedacht aan een nieuw logo, een nieuwe website en nieuwe visite kaartjes. Kortom, alles moet anders worden. Het is verstandig om dit uit te besteden aan een professional. Ook als startende ondernemer met een beperkt budget is het verstandig om hiervoor te kiezen. Een goede huisstijl en een goed logo gaan minstens tien jaar mee, en door een professionele uitstraling zul je hierdoor meer klanten aan trekken. De kosten die je bedrijf maakt tijdens het uitbesteden worden in feite weer terug verdiend.

3. De prijzen zijn aan u
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zoals net eerder werd aangeven verdiend een bedrijf haar gemaakte kosten aan een goede vormgever uiteindelijk weer terug. Toch zijn er énorme verschillen in de prijzen. Op www.logoz.nl kun je een logo ontwerpen voor € 199. Maar ook bedragen van € 100.000 worden zonder blikken of blozen gevraagd. Een goed voorbeeld hiervan is de gemeente van Amsterdam die €100.000 neer legde voor één simpele wijziging in het logo. Daarom is het verstandig dat je bewust je keuze maakt.

Tot slot

Het veranderen van een huisstijl is moeilijk maar zeker niet ondenkbaar. Bedenk vooraf wat je wilt en wat je hiermee wilt bereiken. Wil je een kleine wijziging in je huisstijl of is je bedrijf klaar voor een totale metamorfose? Houd je klanten altijd op de hoogte bij een wijziging, hierdoor voelen zij zich betrokken bij je bedrijf en zullen zij meer begrip tonen. Neem alles niet te serieus, een huisstijlwijziging is juist heel positief en laat zien dat je erg betrokken bent bij het optimaliseren van je organisatie!

undefined



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus