Elk sociaal medium een eigen soort post

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Programma's als Hootsuite en Tweedeck zijn handig als je een bericht in één keer op meerdere media wilt plaatsen. De vraag is of het wel zo handig is om op elk medium exact hetzelfde bericht te posten. Elk medium heeft een eigen vorm en een eigen publiek. Grote kans dat de mensen die jouw bedrijf op LinkedIn volgen niet dezelfde zijn als de mensen die jouw Facebook-pagina liken. In deze blog leg ik uit hoe je voor ieder medium de beste post maakt.

De ideale Facebookpost

undefinedFacebookposts kun je zo lang maken als je zelf wilt. Je status updates op Facebook mogen dus ook best iets langer zijn dan je tweets op Twitter, maar ook weer niet té lang. Wanneer je zelf op Facebook zit, heb je ook geen zin om ellelange verhalen te lezen. Uit onderzoek is gebleken dat de kortste berichtjes het toch vaak het beste doen op Facebook. Plaats altijd een afbeelding of een foto bij je post. Posts met afbeeldingen worden namelijk veel beter gelezen dan posts zonder. Facebook zelf zegt zelfs dat het tot 100% meer engagement leidt. Roep de lezers van je posts op tot actie. Vraag hen je bericht te "liken", te delen of om te reageren. 

Ideale tijd om te posten: 06:00 - 08:00  en 14:00 - 17:00
Slechtste tijd om te posten: 20:00 - 08:00

Een goede tweet

undefinedUit een onderzoek van Hubspot is gebleken dat de ideale tweet een lengte van 130 karakters heeft. Bij kortere tweets wordt er minder op de link geklikt. Zo klikt maar 6% van de twitteraars op links van tweets met 20 karakters. Bij meer dan 130 karakters wordt er ook minder op de links geklikt. 130 karakters gebruiken is ook goed, omdat je op dan ook ruimte overlaat voor mensen die jouw tweet retweeten en daar een reactie aan toe willen voegen. Wil je graag dat mensen jouw bericht retweeten? Vraag hier dan gewoon om in je tweet. Dit kun je doen door "Please retweet" of "Pls RT" in je tweet te zetten.

Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat je tweet opvalt:

  • Noem feiten en cijfers in je tweet
  • Stel een vraag, waarmee je mensen uitlokt om te reageren
  • Schrijf een grappige tweet die mensen zullen willen retweeten
  • Retweet leuke, interessante, grappige berichten van anderen
  • Gebruik hastags, wanneer mensen zoeken op deze woorden, komt jouw tweet ook automatisch tevoorschijn.

Ideale tijd om te posten: 13:00 - 15:00 (vooral in de weekenden)
Slechtste tijd om te posten: 20:00 - 08:00

Posts op Google+

undefinedGoogle+ is een nog relatief jong medium. Er zijn al aardig wat mensen met een account, maar er gebeurt nog niet heel veel op dit netwerk. Mensen met een account bezoeken de site niet heel vaak, zorg dus wanneer je iets post dat het opvalt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door lekker grote afbeeldingen in je posts te zetten (800px x 600px). Het is ook slim om mensen of bedrijven in je bericht te taggen, zo lok je namelijk interactie uit. 

Ook op Google+ kun je zoeken op trefwoorden, het is dan ook aan te raden om ook hashtags in je berichten te plaatsen. Het is slim om voor deze hastags zoekwoorden te gebruiken waarvan je ook denkt dat mensen in Google er veel naar zullen zoeken.  Om extra op te vallen, kun je ook nog je locatie toevoegen. Wanneer je dit doet verschijnt er een kaartje bij je post met waar jij je bevindt. 

Ideale tijd om te posten: 09:00 - 11:00
Slechtste tijd om te posten: 18:00 - 07:00

De perfecte LinkedIn post

undefinedLinkedIn is een zakelijk sociaal medium. Het is daarom ook belangrijk dat je toon op LinkedIn formeel is. Plaats ook geen grappige foto's of video's op dit medium, want daar is het niet voor bedoeld. Plaats berichten die voor bedrijven in jouw branche interessant zijn en houdt deze berichten kort. 50 karakters is het ideale aantal voor een post op LinkedIn. Leuk aan LinkedIn is dat je bepaalde groepen en personen kunt targeten. Op deze manier kun je gerichte posts schrijven voor een bepaalde groep die je wilt aanspreken. 

Ideale tijd om te posten: 07:00 - 8:30 en 17:00 - 18:00
Slechtste tijd om te posten: Ma. en Vrij. 09:00 - 17:00



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus