Geef je bedrijf een gezicht met behulp van beelden.

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 29-04-2015

Visuele communicatie is de trend van 2015. Online communicatie gaat over het algemeen via tekst, maar bij visuele communicatie gaat het om beelden. In deze blog vertel ik je wat de voordelen zijn van visuele communicatie en hoe je dit online kan toepassen.

Voordelen

  • Krachtige vorm van communicatie.
    ‘’Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden.’’

  • Manier om persoonlijkheid te creëren voor jouw merknaam.

  • Als je afbeeldingen/filmpjes goed toepast is het voor (potentiële) klanten in één oogopslag duidelijk wat jij wilt zeggen.

  • Goedkoop!

Online toepassen

Er zijn meerdere manieren om visuele communicatie online toe te passen:

  • Video’s

  • Afbeeldingen

  • Animaties

  • Infographics

Video’s

De populairste video’s van 2015 zijn interactieve video’s, instructievideo’s en social video’s.

Interactieve video’s
Dit zijn video’s waarin bijvoorbeeld knoppen zitten verwerkt die meer informatie geven of naar een andere pagina linken (bijvoorbeeld de contactpagina). Om een interactieve video te maken heb je een aparte player nodig. Je kunt voor deze vorm van video dus geen gebruik maken van YouTube. Klik hier voor een aanbieder van interactieve video’s.

Instructie video’s
Via Screenr kan je via je browser een instructiefilmpje maken. Je hoeft hiervoor geen apart programma te installeren. Het enige wat je hoeft te doen is naar de website te gaan en op record te klikken. Op de homepage staat een filmpje waarin kort uitgelegd wordt hoe Screenr werkt. Klik hier om naar Screenr te gaan. 

Je kan natuurlijk ook zelf een instructie video maken door alle stappen van het proces dat jij uit wilt leggen achter elkaar aan te filmen of apart te filmen en aan elkaar te plakken.

undefinedSocial video’s
Het woord zegt het al: video’s op social media zoals op YouTube en op Facebook. Als je dit goed doet en je trekt veel vaste kijkers die jouw video’s ook nog eens delen, dan zorgt dit voor veel bekendheid.

 

Afbeeldingen

Om het nut en het toepassen van goede afbeeldingen uit te leggen gebruik ik Rumag als voorbeeld. Rumag is officieel een kledingmerk, maar staat nu vooral bekend om de afbeeldingen met (vaak ietwat ordinaire) teksten erin. Het merk is hierdoor ontzettend populair geworden bij jongeren.  

Rumag heeft een eigen Instagram, Facebook en Twitter account waarop zij de afbeeldingen plaatsen. Honderden jongeren delen, liken of reageren op deze afbeeldingen. Klik hier om naar de website van Rumag te gaan en zie hoe zij dit aanpakken.

Met een origineel idee voor afbeeldingen kan je honderden klanten trekken zoals Rumag, maar daarnaast wordt jouw merk ook een persoonlijkheid. Zorg dat wat jij als onderneming uit wilt stralen naar voren komt in jouw afbeeldingen.

Websites waar je jouw gemaakte afbeeldingen op kan plaatsen:

undefinedAnimaties

Animaties zijn korte cartoonachtige filmpjes die een duidelijke boodschap overbrengen. Een probleem van animaties is dat ze lastig te maken zijn, en de kosten redelijk hoog zijn. Via PowToon is het mogelijk om een simpele animatie (Gratis) te maken. Klik hier om naar PowToon te gaan.

 

 

undefinedInfographics

Infographics zijn afbeeldingen die informatie verstrekken. Zo kan je bijvoorbeeld het jaaroverzicht van jouw onderneming met omzet, winst etc. weergeven in een afbeelding. Klik hier voor een gratis programma om infographics te maken. 

 

 

 

 

 

Conclusie

Visuele communicatie is de trend van 2015. Je kan afbeeldingen, video’s, animaties en/of infographics plaatsen op jouw website en/of social media. Met de juiste ideeën voor bijvoorbeeld afbeeldingen kan je heel ver komen. Het zorgt voor een sterke persoonlijkheid van jouw merknaam en positieve reclame. Dit leidt uiteindelijk tot meer conversie! Begin nu met visuele communicatie door de handige linkjes te gebruiken in deze blog.



Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Reageren

comments powered by Disqus