Google Authorship: Foto's bij zoekresultaten

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Steeds vaker zie je ze voorbij komen. Zoekresultaten waar een foto van een persoon bij staat. Hoe zorg je ervoor dat bij er bij de link naar jouw pagina een foto van jou komt te staan? Een uitleg over Google Authorship en hoe je het zelf kunt toepassen.

Wat is Google Authorship?

Google Authorship is een middel om te erkennen dat jij de auteur bent van een bepaald artikel of een bepaalde blog. Door Google Authorship te gebruiken zorg je ervoor dat jouw naam en foto bij de link naar jouw pagina in Google’s zoekresultaten komt te staan. Een link met een foto noemen we een Rich Snippet.

undefined

Hoe voeg ik een foto toe aan mijn link?

Om foto’s bij links te kunnen plaatsen heb je heb je allereerst een Google+ account nodig. Heb je een account dan moet je twee dingen doen:
1. Bijdrager aan invullen op Google+
2. Speciale code toevoegen op je website

1. Bijdrager aan invullen op Google+
Als je een Google+ account hebt ga je naar je Profiel en dan naar het tabje Over. Wanneer je dan naar beneden scrollt vindt je rechts een blokje met de titel Links, daarin zie je het kopje Bijdrager aan. Klik onderin het blokje op Bewerken. Hier kun je klikken op Aangepaste link toevoegen. Hier vul je de naam van je bedrijf of je site in en daaronder zet je de URL van je site. Klik dan onderin op Opslaan. Je bent nu klaar in Google+.

2. Speciale code toevoegen op je website 
Het enige wat je nu nog moet doen is het invoegen van een speciale code op de pagina van je artikel of blog. De code en uitleg over hoe je deze moet invoegen vind je op Google Support.

Voordelen van een Rich Snippetundefined

Welke voordelen heeft zo’n Rich Snippet nou voor jou en je site? Stel je voor: je bent in Google op zoek naar internet marketingtips. Je krijgt in Google een lijst met zoekresultaten te zien. Grote kans dat je eerder zult klikken op een zoekresultaat met foto dan één zonder foto. Uit een onderzoek is gebleken dat het aantal kliks op een link met 150% wordt verhoogd na het toevoegen van een Rich Snippet. 

Naast het feit dat het toevoegen van een foto leidt tot meer bezoekers op je site heeft het ook voordelen voor jouzelf. Je wordt als auteur zichtbaar op het internet en mensen kunnen jouw artikelen of blogs een +1 geven. Als je veel +1’s krijgt, krijg je een hogere waardering van Google en is de kans groot dat je sneller hoger in Google’s zoekresultaten zult verschijnen.

Hoe weet ik of het koppelen goed is gelukt?

Het duurt een tijdje voordat je ook daadwerkelijk je foto bij je link zult zien staan. Google moet namelijk zien dat jij deze verandering hebt doorgevoerd en dat kost altijd wat tijd. Maar als je niet meteen de Rich Snippet kunt zien, hoe weet je dan of het koppelen goed is gelukt? Google heeft daar een speciale tool voor: de Rich Snippet Testing Tool. Hiermee kun je de URL van je pagina invoeren en meteen zien of auteurschap werkt voor die pagina.



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus