Handleiding Facebook-bedrijfspagina maken

door Joran Arends Online Marketing Stagiair

Gepost op 23-11-2015

Wij worden wekelijks gebeld door ondernemers die hulp nodig hebben bij het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina.Omdat het echt heel erg gemakkelijk is, hebben we speciaal voor elke ondernemer die graag zelf een Facebook bedrijfspagina wil aanmaken deze handleiding geschreven. Met dit stappenplan heb je binnen 10 minuten een eigen Facebookpagina. 

We gaan er van uit dat je zelf al een persoonlijke pagina hebt. Deze heb je namelijk nodig om een zakelijke pagina te kunnen maken. Wanneer je bent ingelogd in je persoonlijke facebookpagina klik je rechtsboven op het pijltje naar beneden.

undefined

In het menu dat vervolgens uitklapt kies je voor [pagina maken] en daarna kan je je pagina gaan inrichten.

undefined

1. Kies je type pagina

 

Lokaal bedrijf of bezienswaardigheid

plaats of lokaal bedrijf

Als lokaal bedrijf of bezienswaardigheid heb je een tastbare locatie, waar mensen kunnen binnenlopen zonder dat zij een afspraak hebben. Voorwaarde is ook dat het om één vestiging gaat.

Bioscoop, restaurant, museum of bar.

Bedrijf, organisatie of instelling

bedrijf organisatie of instelling

Bedrijven waarbij de vestiging niet van belang is voor de klanten. Denk aan bijvoorbeeld websitebouwers of telecommunicatie.

websitebouwers, telecommunicatie of verzekeraars.

Artiest, band of bekend persoon

artiest band of bekende persoon

Deze categorie spreekt voor zich. Als je een artiest, kunstenaar of een ander bekend persoon bent of wil worden dan is dit jouw categorie.

Zangers, kunstenaars, sporters of komieken.

Merk of product

merk of product

Als je als groot merk wil uitdragen. Denk aan bijvoorbeeld Heineken, die uitten de de hele levensstijl met Heineken op Facebook. Ze maken niet direct reclame voor het bier.

Amusement

amusement

Amusement is bedoeld voor recreatie, dus evenementen, sportteams, televisieprogramma’s of bijvoorbeeld films.

Doel of onderwerp

doel of onderwerp

Deze pagina is het simpelst, hier kun je eigenlijk alles van maken.

2. Vul je pagina

Wees slim met je gegevens en je foto. Plaats een professionele foto, bij voorkeur je logo. Op die manier ben je direct herkenbaar als mensen op je bedrijf zoeken in Facebook. Als je een vestiging hebt die open is voor bezoekers, zorg er dan ook voor dat je locatie duidelijk zichtbaar is. Mensen die in de buurt van de locatie wonen, die zullen jouw bedrijf dan eerder als suggestie krijgen. Stel ook je voorkeursdoelgroep goed in. Deze mensen zullen jou pagina als aanbeveling kunnen krijgen. Vermeld ook gelijk de URL van je website in het infovenster, mensen die geïnteresseerd raken via je facebook-pagina kunnen zo snel naar je daadwerkelijke website.

Rechts bovenin je scherm kun je ook je facebook-URL aanpassen. De URL die je in eerste instantie toegewezen krijgt is heel erg lang en onhandig. Als je de pagina wil verspreiden is het handiger om een korte URL te hebben. Verwerk gewoon je bedrijfsnaam in de URL.

Foto’s plaatsen van je medewerkers kan ook geen kwaad. Het creëert een gezicht voor je bedrijf en het schept een vertrouwensband met potentiële of bestaande klanten. Mensen zijn zuinig op hun geld en ze willen graag weten met wie ze te maken hebben. Doe dit wel op een leuke manier en plaats niet gewoon was pasfoto’s van je personeel.

3. De pagina is af

Op het moment dat je pagina startklaar is dan kun je beginnen met het genereren van likes. Om te beginnen ga je al je vrienden uitnodigen om je nieuwe pagina te liken. Afhankelijk van het aantal facebook-vrienden dat je hebt, is dit vaak al een goede start-boost voor je pagina.

4. Maak de pagina interactief

Probeer iedere week nieuwe content te posten op je pagina. Hou het bij deze content echter niet alleen bij mededelingen voor je volgers, maar probeer reactie uit te lokken. Je kunt van elk bericht wel een interactieve post maken, vraag of meningen of plaats een stelling na afloop van je bericht. Ga in discussie met je volgers en pijl hun meningen. Je kunt ook tegen een negatief bericht aanlopen van eens van je volgers, niet iedereen vindt al je content even leuk en elk bedrijf heeft minder enthousiaste klanten. Ga in op de negatieve berichten, behandel ze zo snel mogelijk, op die manier laat je zien dat je ook werkt aan je minpunten.

Als jij herhaaldelijk interessante content post voor je doelgroep, dan gaan je volgers je content vanzelf delen naar hun vrienden. Hun vrienden zijn vaak ook onderdeel van je doelgroep en zij zullen dan ook je pagina gaan liken en volgen.

Plaats korte video's! Facebook wordt voor het grootste deel van de tijd bezocht via smartphone. De smartphones zijn tegenwoordig krachtig genoeg om korte video’s soepel af te spelen. Een video krijgt 100% meer interactie dan een tekst alleen.

5. Persoonlijke pagina

Mensen die je bedrijfspagina bekijken, zullen regelmatig ook jouw persoonlijke pagina bezoeken. Wees daarom voorzichtig met posts op je persoonlijke pagina of zorg dat je persoonlijke pagina is afgeschermd. Anno 2015 worden mensen snel beoordeeld op basis van hun foto’s en teksten op facebook. Een goede bedrijfspagina is belangrijk, maar zorg er dus ook voor dat je persoonlijke pagina niet vol staat met onzinnige en onprofessionele posts.

6. Extra tips

Maak altijd twee beheerders aan voor je pagina, dan kun je er altijd bij. Het is slechts uit voorzorg, maar mocht je account geblokkeerd worden om wat voor reden dan ook, dan kun je in ieder geval de bedrijfspagina nog wel gebruiken. Meer beheerders is meer zekerheid.

Hubspot heeft kort geleden een onderzoek gedaan naar het beste tijdstip om te posten. Er kwamen een aantal leuke conclusies uit. Zo krijgen berichten die na 20:00 worden gepost de meeste shares en likes. Het is ook slimmer om in het weekend te posten, uit het onderzoek blijkt dat die berichten vaker geliked worden. Op woensdag en donderdag scoor je gemiddeld gezien de minste duimpjes met je posts.



Over de Auteur

author

Joran zit in het derde jaar van de studie commerciële economie. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een grote interesse in online marketing. Met zijn stage bij VrijdagOnline probeert hij zich verder te ontwikkelen op dit gebied. Op VrijdagAvond is hij te vinden in de sporthal met zijn voetbalteam. 


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus