Hoe kijken bezoekers naar jouw website?

door Robin Schillemans Online Marketing Stagiaire

Gepost op 21-10-2015

Het is belangrijk dat mensen je website bezoeken, maar het is belangrijker om ze hier op te houden! Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers binnen 5-10 seconden weten of ze de pagina interessant vinden of niet. Maar wanneer is deze interessant?

De eerste indruk

Ik gaf aan dat bezoekers binnen 5-10 seconden weten of ze de website interessant vinden of niet. Dat is ook zo, maar in de praktijk wordt zelfs binnen 0,05 seconden (50 milliseconden) de pagina al onbewust beoordeeld door de gebruiker. Hoe maak je binnen 0,05 seconden nou een goede indruk? Volgens onderzoek hebben factoren als: afbeeldingen, structuur, lay-out en een professionele uitstraling hier invloed op.

De F-vorm

Jacob Nielsen heeft jaren lang onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid van websites. Specifiek deed hij onderzoek naar de oogbewegingen van de bezoekers. 232 Verschillende mensen deden mee aan dit ‘oogbewegingsonderzoek’. De conclusie was dat er een zogenaamde F-patroon werd gevolgd. Dit patroon houdt in dat links boven de tekst het meest wordt gelezen en daarna worden de keywords opgepakt, zoals de koppen, tussenkopjes en dikgedrukte tekst. 

De bezoeker doorloopt hierbij 3 stappen, waar uiteindelijk de F-vorm zal onstaan, namelijk:

Stap 1 - Horizontaal hoog
Allereerst beweegt de bezoeker in het bovenste gedeelte van de tekst in de webpagina. Deze bekijken ze van links naar rechts.
undefinedStap 2 - Horizontaal lager
Daarna doet de bezoeker hetzelfde, maar dan lager en op variabele afstand van de vorige. Vaak is deze beweging van links naar rechts korter.
Stap 3 - Verticaal
Ten slotte kijkt de bezoeker verticaal naar het linker gedeelte van de webpagina. Ze scannen alleen de koppen en over het algemeen niet de tekst. Deze oogbeweging vormt de stam van de F-vorm

Voorbeeld

Ik was persoonlijk benieuwd of dit in de praktijk ook zo werkt, dus heb ik zelf onderzoek naar gedaan. Hieronder is een afbeelding te zien met drie verschillend webpagina's. Je kunt zien dat uit alle drie de resultaten de letter F is ontstaan. In de derde afbeelding is nog een rood vlekje te zien aan de rechter kant. Je ziet dus dat de oogbeweging naar het opvallende element is gegaan rechts boven de pagina. 

undefined

Tips!

Na deze informatie op je ingenomen te hebben kun je zelf aan de slag met je eigen website! 

1. Trek de aandacht

Val op en wees uniek! Op dit moment zijn er ruim vijf miljoen webpagina's op internet. Zorg ervoor dat jouw website de aandacht van de bezoeker krijgt en niet die van een concurrent. Dit kun je doen door:

  • opvallende elementen te plaatsen
  • unieke afbeeldingen te plaatsen
  • een goede titel (maakt de bezoeker nieuwsgierig)
  • spelen met tekst (maak bijvoorbeeld de eerste letter groter of geef deze een kleurtje)

2. Houd de aandacht vast

Nu je weet hoe je de aandacht van de bezoeker moet trekken, moet je de aandacht ook kunnen vasthouden. Dit is het lastigste element. Mensen hebben vaak weinig tijd en geen geduld, dus ze zullen de pagina 9 van de 10 keer alleen vlug scannen op bruikbare informatie. Je kunt de bezoeker helpen om de structuur van de pagina aan te passen, zodat ze deze gemakkelijk kunnen lezen. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • opsommingen
  • titels en subtitels
  • Hyperlinks
  • korte teksten (less is more)

Wist je dat mensen vooral scannen op lange woorden? Ze zien lange woorden vaak als belangrijker. Gebruik daarom een lang woord op de plek waar jij de aandacht wilt vestigen (gebruik als het nodig is een synoniemenwoordenboek). 

3. Neem het onderzoek mee

Uit het onderzoek van Jakob Nielsen zijn nog veel meer unieke resultaten vrijgegeven. Zonde als je deze kansen laat liggen! Plaats bijvoorbeeld belangrijke informatie aan de linker kant van je website, gebruik linkjes, korte URL's worden vaker aangeklikt, opsommingen worden vaak bekeken en ga zo maar door! Benieuwd naar het complete onderzoek van Jakob Nielsen? Kijk dan eens hier

 

Na het lezen van deze blog weet jij precies hoe je de kijkrichting van je bezoekers gemakkelijk kunt beïnvloeden. Zorg voor een goede indruk, leesbare tekst en de juiste structuur. Mis je nog een slimme tip in dit artikel of heb je andere toevoegingen? Reageer dan hieronder!



Over de Auteur

author

Robin is derdejaars communicatie studente. Met haar passie voor online marketing wil ze tijdens haar stage bij VrijdagOnline perfecte design websites maken en deze ook beheren voor tevreden klanten. Op VrijdagAvond proost ze op het weekend en eet ze het liefst sushi.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus