Hoe kom ik tot creatieve ideeën voor mijn bedrijf?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Je bedrijf op de kaart zetten is zo makkelijk nog niet. Een goede manier om dat te doen is door goede, grappige advertenties of reclamecampagnes te maken. Maar hoe kom je tot unieke en creatieve ideeën hiervoor? Soms komen ideeën ineens tot je, maar heel vaak komt er ook helemaal niks.. In deze weblog wat tips om tot goede en verrassende ideeën te komen voor advertenties en reclamecampagnes.

Een idee is..

Een idee is een combinatie van verschillende elementen die nog niet eerder aan elkaar zijn verbonden. Het combineren van deze elementen zorgt voor een nieuwe, unieke (en hopelijk) creatieve combinatie.

Wat moet je doen om tot een goed idee te komen?

  • Wat zijn de elementen die ik nodig heb voor een goed idee?
  • Waar vind ik de elementen voor een goed idee?
  • Wat zijn de verbindingen die ik moet maken?
  • Hoe maak ik die verbindingen?

Wat zijn de elementen voor een goed idee?

Wat je eerst voor jezelf moet vaststellen, is waarom mensen jouw product of dienst nodig hebben. Welke problemen/ongemakken die mensen ervaren worden opgelost door jouw product? Gebruik dit element in jouw campagne/reclame/advertentie. Illustreer het probleem en laat zien hoe jouw product of dienst de oplossing kan zijn. Een goed voorbeeld hiervan is een bekende reclame uit de jaren '90. Dit is een reclame voor een taalcursus Engels.

In deze reclame wordt heel duidelijk het probleem vastgesteld: de ouders kunnen geen Engels waardoor ze geen idee hebben wat ze zingen. De makers van de reclame bieden de oplossing: een taalcursus Engels.

Waar vind ik de elementen voor een goed idee?

Het internet. Ja hè hè! Waar anders? Probeer erachter te komen wat klanten van concurrenten waarderen aan hen  en wat ze er minder leuk aan vinden. De positieve elementen kun je natuurlijk voor je eigen promotie gebruiken, maar nog beter is het om de negatieve elementen erbij te pakken en te laten zien dat bij jou die negatieve elementen niet aanwezig zijn. Laat zien dat jouw producten/diensten beter zijn dan die van je concurrent.

Probeer vrij te associëren
Maak een mindmap rondom jouw product, maar probeer hierin niet al te logisch te beredeneren, maar vrij te associëren. Schrijf dingen op die in je opkomen ook al heeft het op het eerste gezicht niets met jouw product te maken. Dit soort elementen kunnen namelijk de sleutel zijn tot een succesvolle/grappige/goede reclamecampagne.

Wat zijn de verbindingen en hoe maak ik ze?

Wat de juiste verbindingen zijn is van tevoren lastig te zeggen. De beste manier om hierachter te komen door middel van trial and error. Com,bineer verschillende woorden uit je mindmap met elkaar en probeer te bedenken hoe deze elementen zich tot elkaar zouden kunnen verhouden. Wat zou een logische of grappige relatie tussen deze elementen kunnen zijn. Combineer ook woorden die in eerste instantie niets met elkaar te maken lijken hebben. Dit soort combinaties kunnen tot verassende inzichten leiden. Neem bijvoorbeeld de reclames van Old Spice. Juist de elementen die helemaal niet logisch zijn en eigenlijk heel raar zijn hebben ervoor gezorgd dat deze reclames ontzettend populair zijn geworden.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus