Hoe kom je hoger in Google m.b.v. een landingspagina?

door Romee Witte Stagiair Online Marketing

Gepost op 08-02-2016


Je hebt een mooie professionele website. Oké, maar wat nu…

De belangrijkste stap die volgt is het vindbaar maken van deze mooie professionele website. Met behulp van een landingspagina met doeltreffende zoekwoorden kan je jouw website optimaliseren voor zoekmachines en daarmee de juiste bezoekers aantrekken en hoger in Google komen. Hieronder kun je lezen hoe je jouw landingspagina kan optimaliseren.

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waarmee de bezoeker je website betreedt. De bezoeker wordt door middel van trefwoorden naar je landingspagina geleidt.

De rol van een landingspagina wordt vaak onderschat. Bedrijven besteden namelijk vooral aandacht aan de homepagina, terwijl bezoekers vaak via een andere pagina op de website komen.

Wanneer een bezoeker op het web aan het zoeken is wil hij graag zo snel mogelijk antwoord op zijn vraag hebben, anders zoekt hij verder. Dit vaak binnen 2 seconden! Een goede landingspagina zorgt er voor dat de website- bezoeker op je website blijft.

 

Waar moet je op letten bij een landingspagina

1. De page title

Denk goed na over je page title, dit is vaak de plaats om je trefwoorden in te verwerken. Daarnaast maakt Google termen waar op gezocht wordt dik gedrukt.

De page title is te zien in:

De bovenste rand van je internetbrowser (en in tabs)

 

 

En in de kopregel in de tekst die Google weergeeft als jouw pagina wordt gevonden.

 

Belangrijk bij een page title is:

- Hou de page title kort en bondig: Google laat niet meer dan 70 karakters zien.
- Zet je zoekterm zo ver mogelijk vooraan (het liefst helemaal vooraan).
- Prop de page title niet vol zoektermen, dat wordt niet gewaardeerd door Google. Probeer er een aantrekkelijk zinnetje van te maken .
- Zorg dat de page title de lading denkt en sluit dus aan bij de inhoud van de pagina.
- Bedenk voor elke pagina een aparte, relevante pagina title.

 

2. de URL

De URL is het adres van een specifieke pagina van je website. Belangrijk is dat het zoekwoord in de URL staat. Bijvoorbeeld: www.jouwwebsite.nl/trefwoord.

 

3. Koppen en tussenkoppen

Het is belangrijk dat de zoektermen in de koppen en tussenkoppen verwerkt zijn. Google is als het ware soms ‘net een mens’ en redeneert dat koppen en subkoppen belangrijke informatie verstrekken over de tekst in zijn geheel.

  • Let op:”Google ziet tekst alleen als een kop of tussenkop is voorzien van een bepaalde HTML- code (de heading tag). Er zijn in totaal 6 heading tags, H1 tot en met H6. H1 is de grootste kop, dus de titel. H2 is wat kleiner, dus een tussenkop. H1 en H2 zijn voor Google het meest belangrijk. H3 en H4 wordt veelal gebruikt om je tekst wat meer onderverdeling te geven. Zie het voorbeeld onder punt 8.

 

4. Tekstlengte

Je tekstpagina mag best wel wat tekst hebben. In de praktijk schrikken lange teksten mensen af, maar voor zoekmachineoptimalisatie is het een verrekt goede manier. Hoe langer des te beter zelfs! Immers, des te meer woorden hoe meer ‘stof’ voor in de zoekmachines. Zorg er echter wel voor dat je website over een leesbare lay-out beschikt en gebruik af en toe wat afbeeldingen voor afwisseling.


5. Synoniemen

Maak gebruik van synoniemen in je tekst. Een eenvoudig trucje om je zoekwoorden te optimaliseren. Wil je weten welk synoniem het beste resultaat heeft in Nederland (maar ook internationaal), maak dan gebruik van Google Trends. Google geeft je hier een goed overzicht voor het succes van een woord. Pas ook hierbij op voor overmatig gebruik.

 

6. Opmaak van de tekst

Maak je zoekwoorden vet en cursief. Google geeft een hogere waarde aan vette en cursieve woorden. Pas op: ga dit niet bij alle woorden doen! Het kan er namelijk snel rommelig uitzien. Maak je belangrijkste zoekwoorden vet of cursief, bijvoorbeeld je titel.

 

7. Vindbaarheid

Zoekwoorden

Het is belangrijk om bij je landingspagina gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden. Daarvoor moet je eerst bedenken op welke woorden jij gevonden wil worden. Dat kan soms best lastig zijn en daarom heeft Google een zoekwoordenplanner gemaakt. Met de zoekwoordenplanner kun je zien op welke woorden worden gezocht in Google en met welke frequentie. Ook geeft de zoekwoordenplanner suggesties voor het woord wat jij hebt gekozen. Zo krijg je ook een inzicht van de behoefte van jouw doelgroep.

  • Wanneer je teksten op je website plaatst moet het zoekwoord minimaal 1 keer terugkomen (3 of 4 keer is nog beter!).
  • Als je de tekst klaar hebt, lees de tekst nog eens na als een bezoeker. Waar let je als eerste op? Je gaat eerst de titel lezen, dan de inleiding en de tekst ga je eerst scannen. Zorg hierbij dus dat je zoekwoorden opvallen.
  • De zoekwoorden moeten in de titel zitten en weer in de inleiding terugkomen. Je derde zoekwoord plaats je bijvoorbeeld als kop van de tekst. Let op, kop 1 is belangrijker dan kop 2, kop 3 etc. , dus bedenk hier ook weer goed wat je er wil neerzetten.

Wanneer je jouw tekst versterkt met een afbeelding of video is het ook hier belangrijk goed na te denken over de woorden. Geef je afbeelding ook altijd een naam, Google leest namelijk de tekst van je afbeelding, doe je dit goed, kom je weer hoger in de ranking! Je afbeelding een naam geven doe je met alt tekst.

Let er wel op: Doe dit niet te veel en overbodig. Google zal dit niet waarderen en kan je hele website een lagere waarderingen geven.

Linkbuilding

Linkbuilding is enorm effectief om hoger in Google te komen. Een zoekmachine hecht namelijk een grote waarde aan het aantal relevante inkomende links naar een website. De theorie hierachter is vrij simpel; zoekmachines zien links als stemmen voor een website. Hoe meer stemmen een website ontvangt, des te belangrijker deze website is volgens zoekmachines als Google. Linkbuilden helpt om de positie van je zoekwoorden te verbeteren als de landingspagina’s technisch in orde zijn en goede content bevatten.

Lees meer over linkbuilding

8. Met de tijd meegaan.

Maak bijvoorbeeld een mobiele website: Anno 2016 is een mobiele website echt een pré. Google geeft namelijk de voorkeur aan websites die ook mobiel beschikbaar zijn. Wanneer je dit dus niet hebt, sta je alweer onder je concurrent! Optimaliseer je website dus naar een mobiele website zodat je geen bezoekers misloopt.

Dus zo zou je landingspagina er nu bijvoorbeeld uitzien

Voorbeeld: Schildersbedrijf Rotterdam

Url: www.schilderdejong.nl/schildersbedrijf-rotterdam

h1: Schildersbedrijf in Rotterdam (vet gedrukt)

h2: Voor binnenschilderwerk, houtotreparaties of behangwerk staat de schilder in de omgeving van Rotterdam voor u klaar!

Afbeelding: alt tekst : schilder Rotterdam

h3: Opsomming diensten: (cursief gedrukt)

Binnenschilderwerk (deeplink)
Houtotreparaties (deeplink)
Behangwerk (deeplink)


tekst (met uiteraard de trefwoorden erin verwerkt).






Over de Auteur

author

Romee is derdejaars communicatie studente. Ze wil zich graag meer ontwikkelen in de online marketing dus wat een geluk dat ze dat bij ons stage mag lopen! Op VrijdagAvond neemt zij, onder het genot van een biertje, de gebeurtenissen van de afgelopen week door met haar vriendinnen.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus