Hoe maak ik een succesvolle bedrijfspagina op Facebook?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Dat je met Facebook veel meer kunt dan een beetje reageren op de gekke foto's van je vrienden, dat weten we al langer. Je kunt via Facebook campagnes starten om producten, voorstellingen en speciale acties en je website te promoten. Een andere manier waarop je via Facebook meer bezoekers kunt genereren voor je website, is door een bedrijfspagina aan te maken.

Professionele website? Download hier onze prijslijst

De pagina aanmaken

undefined

Vervolgens moet je een keuze maken uit zes categorieën: 
1. Lokaal bedrijf of Lokale bezienswaardigheid 
Onder een lokaal bedrijf verstaat Facebook een fysiek bedrijf met een pand dat je kunt bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant, een bowlingbaan of een kledingzaak.

2. Bedrijf, organisatie of instelling
Deze categorie is bedoeld voor bedrijven die vooral online opereren of meerdere vestigingen hebben. Dit soort bedrijven hebben geen pand waar je als klant zomaar binnenstapt. VrijdagOnline valt bijvoorbeeld ook onder deze categorie. Andere bedrijven die onder deze categorie vallen zijn: verzekeringsmaatschappijen, politieke partijen en landbouwbedrijven.

3. Merk of product 
Deze categorie spreekt eigenlijk voor zich. Verkoop je één specifiek product dan kies je voor deze pagina. Voorbeelden zijn: stofzuigers, stoelen, computers en instrumenten.

4. Artiest, band of bekend persoon
Ben je een schrijver, muzikant of tv-presentator of wil je een pagina voor een bekend iemand maken? Dan kies je voor deze categorie.

5. Amusement 
Amusement is een heel breed begrip, daarom valt er ook veel onder deze categorie. Je kunt hier bijvoorbeeld een pagina voor je favoriete radiotstaion of album maken, maar ook voor boekenreeksen en tijdschriften kun je hier een pagina aanmaken.

6. Doel of Onderwerp 
Dit is eigenlijk een beetje de Overigen categorie. Hier heb je dan ook geen lijst met verschillende keuzes, maar kun je gewoon zelf een onderwerp invoeren.

Categorieën 5 en 6 zijn community's, wat ze niet erg geschikt maakt voor bedrijven. Dit omdat Facebook het volgende over community pages zegt:

Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.

undefined

De bedrijfspagina invullen

Je hebt nu een bedrijfspagina. Maak een goede beschrijving van je pagina en voeg een mooie profielfoto toe. Klik bovenaan op 'Pagina-informatie bijwerken'. Hier kun je o.a. het adres van je website toevoegen en je openingstijden en onderwerpen toevoegen.

Zoveel mogelijk likes krijgen

Je hebt alles netjes ingevuld op je bedrijfspagina, en nu? Plaats wat interessante/leuke/grappige posts op je Facebook en zorg ook dat hier genoeg afbeeldingen op staan. Voeg ook wat foto's van het bedrijf en de medewerkers toe. Dit maakt de pagina persoonlijker. Als je er een aantal posts op hebt staan, kun je vrienden uitnodigen om je pagina te 'liken'. Dit doe je door rechts bovenin op 'Nodig je vrienden uit..' te klikken. Ook kun je de URL van je bedrijfspagina zoveel mogelijk delen op andere social media zoals Twitter, Google+ en LinkedIn.

Blijven posten
Om meer likes te blijven krijgen en om ervoor te zorgen dat mensen jouw posts gaan delen, is het belangrijk om regelmatig berichten op je bedrijfspagina te posten. Minstens één per dag.

undefined

Handige tips

Zoekmachinevriendelijk URL
Je kunt via www.facebook.com/username zelf een URL voor je bedrijfspagina maken. Het is slim om hier het belangrijkste zoekwoord van je pagina voor te gebruiken, bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf of de naam van het product dat je verkoopt.

Bezoekersstatistieken
Als je actief blijft op je bedrijfspagina krijg je na een tijdje elke week een mail van Facebook met bezoekersstatistieken. Gebruik deze om je pagina nog beter te maken!

Volg andere bedrijfspagina's
Door andere bedrijven te volgen, kom je bij hen in de picture en gaan ze jouw misschien terugvolgen.

Professionele website? Download hier onze prijslijst



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus