Hoe zorg ik dat klanten mijn nieuwsbrief lezen?

door Joost Klein Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

In Nederland wordt slechts 1/3 van de verstuurde nieuwsbrieven geopend. Dit is zo weinig dat je je bijna zou gaan afvragen of het wel zin heeft om nieuwsbrieven te mailen, maar dat heeft het zeker wel! E-mailmarketing is namelijk één van dé marketingmethoden met het hoogste ROI (Return On Ivestement of in het Nederlands: Rendement Op Investering). In deze blog vindt je een aantal tips om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwsbrief wél openen.

De onderwerpregel: actief en kort

Schrijf geen passieve, maar actieve onderwerp regels. Wat bedoel ik hier precies mee? Ik zal een voorbeeld geven: 

In deze weblog kun je allemaal handige SEO-tips vinden.

Dit is een hele passieve onderwerp regel. Een veel pakkendere, actieve onderwerp regel zou zijn:

Lees 5 handige SEO-tips in deze blog!

 

Probeer dus altijd actieve onderwerp regels te schrijven. Dit stimuleert mensen veel meer om jouw nieuwsbrief te openen en te lezen. Probeer de onderwerp regel ook zo kort mogelijk te houden. Het is namelijk bewezen dat korte onderwerp regels een hogere openratio hebben. Zorg er ten slotte ook voor dat je onderwerp ook overeenkomt met de inhoud van je nieuwsbrief. Als je onderwerp niks te maken heeft met de content, zullen lezers dat meteen doorhebben en de nieuwsbrief niet lezen of verwijderen.

undefined

Vergroot je bereik

De meeste bedrijven hebben een vast moment in de maand of in de week om hun nieuwsbrief te versturen. Wanneer deze nieuwsbrief wordt verstuurt, wordt hij bijna altijd in één keer naar alle klanten verstuurd. Maar waarom zou je de mail naar alle klanten tegelijk sturen als je weet dat een groot gedeelte van die mensen de mail sowieso niet op dat moment of die dag zal openen. 

De ideale dag
Stel, je verstuurt jouw nieuwsbrief altijd op dinsdagmiddag (een populair moment om nieuwsbrieven te versturen bij veel bedrijven), maar je ziet dat een bepaald percentage van je klanten de brief altijd pas op donderdag leest. Waarom zou je die mensen dan niet standaard op donderdag de nieuwsbrief mailen? Waarschijnlijk komt deze dag ze beter uit en hebben ze dan meer tijd om jouw mail te lezen. 

Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar wat doe je dan aan al die mensen die de nieuwsbrief helemaal niet openen? Het antwoord zul je misschien niet zo heel leuk vinden, omdat het iets is waar veel tijd in gaat zitten. Maar de enige manier om ervoor te zorgen dat deze non-openers jouw mail  misschien wel weer gaan openen, is door hen op individueel niveau op verschillende tijdstippen de nieuwsbrief te gaan sturen. Net zolang totdat je erachter bent op wat voor een moment ze de nieuwsbrief wel openen!

Graag of niet

undefined

Je hebt ook altijd een groep mensen die gewoon niet echt meer geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief. Wat je in zo'n geval kunt doen is de mensen die al een aantal maanden jouw mails niet meer hebben gelezen een "Graag of niet mail" sturen. Dit is een mail waarin je vertelt wat deze mensen allemaal hebben gemist door jullie nieuwsbrieven niet meer te lezen. Hier kun je bijvoorbeeld een kleine opsomming maken van aanbiedingen die ze hebben gemist of handige tips die ze nu niet hebben gekregen. Onderaan de mail kun je deze mensen voor de keuze stellen: Willen ze de nieuwsbrief blijven ontvangen of willen ze zich liever uitschrijven. Op deze manier kunnen je een aantal van je lezers weer reactiveren. Een gedeelte van je klanten zal zich uitschrijven, maar dit moet je dan zien als een opschoning van je systeem. Nu heb je meer mensen in je database zitten die écht geïnteresseerd zijn.



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij projectmanager en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalisatie. Op VrijdagAvond gaat hij vaak even een pint Guinness halen in zijn favoriete Irish pub.


Reageren

comments powered by Disqus