Hoe zorg ik voor meer interactie op mijn website?

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Interactie met (potentiële) klanten is heel erg belangrijk. We zien mensen steeds meer vragen stellen aan bedrijven via Twitter en Facebook. De dialogen tussen tussen klant en bedrijf ontstaan op social media pagina's van bedrijven. Hierdoor worden deze pagina's dynamisch en levendig, terwijl er op website nauwelijks tot geen interactie plaatsvindt. Hoe zorg je voor meer interactie op jouw website en waarom is dit belangrijk?

Waarom is interactie op je site belangrijk?

Waarom zou je voor meer interactie op je eigen website zorgen als je al genoeg interactie hebt op sociale media of als mensen jouw producten ook op andere platforms kunnen bespreken? Uit een wetenschappelijk onderzoek van Lotte Willemsen is gebleken dat proactieve communicatie op het eigen platform veel meer gewaardeerd wordt dan communicatie op consumentenplatformen. Volgens het onderzoek heeft het toegankelijker maken van je website een positiever effect op klanttevredenheid dan het helpen van klanten op comsumentenplatforms of op social media.

Als je iets niet begrijpt of ergens vragen over hebt is het fijn als je die direct kunt stellen op de site waar je je op bevindt. Het kost klanten toch weer extra moeite als ze eerst naar de Twitter- of Facebookpagina van het bedrijf moeten om hun vraag te stellen.

Maak een forum aan undefined

Plaats een forum op je website waar klanten direct hun vragen kunnen stellen. Dit heeft drie belangrijke voordelen.

1. Klanten kunnen op de website vragen stellen en een snel antwoord van jou krijgen.

2. Men kan hier ook vragen van anderen en de reacties hierop lezen waardoor het stellen van een vraag misschien zelfs niet meer nodig is. Dit bespaart hen en jou tijd.

3. De dialogen op je eigen site zijn voor jou makkelijker bij te houden en te meten. In tegenstelling tot social media sites of andere externe sites ben jij hier de beheerder. Jij bent eigenaar van de data. Hierdoor kun je nog meer te weten komen over je klanten, waardoor je hen in de toekomst alleen nog maar beter kunt helpen.

Veelgestelde vragen

Een andere manier om klanten te helpen met hun vragen is door een pagina met veelgestelde vragen aan te maken (FAQ). Hierdoor hoeven klanten in sommige gevallen hun vraag niet eens meer te stellen en het bespaart jou weer tijd. Probeer deze pagina met veelgestelde vragen up-to-date houden. Merk je dat klanten een vraag vaak stellen die er nog niet bij staat, zet deze er dan tussen. Zo houd je deze pagina actueel.

Recensies

Maak ook een pagina met recensies van klanten. Mensen hechten veel waarde aan het oordeel van anderen over bepaalde producten en/of diensten. Dit komt omdat bedrijven altijd alleen de voordelen van hun producten benaderukken, terwijl klanten vaak de voor- en nadelen benoemen. Hierdoor krijgen potentiële klanten een (voor hun gevoel) objectiever oordeel. Dit schept meer vertrouwen. Wanneer iemand dezelfde interesses heeft, gelooft de potentiële klant de recensent nog sneller.

 

undefined

 

Een salesboost voor je site
Uit een onderzoek van opiniesite Reevo, leveren recensies een salesboost van 18% op. Uit een ander onderzoek blijkt zelfs dat 63% van de bezoekers eerder converteert wanneer een website recensies bevat. Het loont zich dus zeker om recensies op je site te plaatsen.

Hoe plaats ik recensies op mijn site?
Je kunt op verschillende manieren recensies op je sites zetten. Je kunt een gastenboek aanmaken en de reacties die mensen daarin plaatsen op je recensiepagina zetten, maar je kunt ook (gratis) beoordeling software gebruiken dat online beschikbaar wordt gesteld door diverse gespecialiseerde (review)bedrijven.  Hiermee kan je mensen automatisch recensies op je pagina laten zetten. Zoek in Google maar eens op "free online review software".

Plaats ook slechte recensies
Het is belangrijk dat je zowel positieve als negatieve recensies op je sites plaatst. Het komt namelijk ongeloofwaardig over als je alleen maar positieve recensies op je site hebt staan. Het is wel belangrijk dat je op deze slechte recensies reageert, want je wil natuurlijk geen slechte reputatie krijgen.

 

undefined



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Reageren

comments powered by Disqus