Is uw website gebruikersvriendelijk?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Als een klant jouw website bezoekt wil hij of zij gelijk weten waar de informatie staat die hij of zij zoekt. Als een klant binnen een paar tellen niet kan vinden wat hij of zij nodig heeft, is diegene snel weer weg en is er een kans dat u een potentiële klant verliest aan een concurrent. Een gebruikersvriendelijke website is dus heel belangrijk, maar wat houdt dit eigenlijk in?

Een duidelijke verdeling

Informatie over jouw bedrijf en het aanbod moet duidelijk op je site staan. Bezoekers willen meteen een duidelijk overzicht hebben ven zien waar zij op moeten klikken. Daarom moet je altijd bedenken of alles wat je website wel op een logische plek staat.

Overleg ook altijd met je collega's, vrienden en vijanden. Wat voor jou logisch is, kan voor iemand anders totaal onduidelijk zijn. Probeer alles zo in te richten dat de verdeling van de informatie duidelijk en logisch is. 
Jouw bezoekers zullen hierdoor minder snel afhaken. Een site die duidelijk in elkaar zit geeft bezoekers een positieve merkbeleving en dat is uiteraard wat je als bedrijf wilt bereiken. 

Wat moet je doen: bepaal nooit in je eentje de verdeling van jouw website. Verschillende meningen zijn belangrijk voor een goed eindresultaat. Het is van belang dat je goed nadenkt voordat je teksten op je website plaatst. Vraag jezelf van te voren goed af of deze teksten ook relevant zijn voor de bezoeker.

undefined

Voorkom grote lappen tekst

Bezoekers lezen heel weinig. Ze scannen de pagina heel snel  en besluiten binnen een fractie van een seconde wat ze van de website vinden. Bezoekers hebben absoluut geen behoefte aan lange lappen tekst over jouw missie en visie. Duidelijk en gerichte informatie is wat een bezoeker wil lezen. 

Als je teksten plaatst bedenk dan van te voren goed na of deze relevant zijn en of je zelf als bezoekers behoefte zou hebben aan die informatie. Als je pagina's hebt waar u wel wat meer tekst wilt plaatsen dan normaal kun je er aan denken om gebruik te maken van subtitels. Zo heeft je bezoeker een idee wat voor informatie er in de alinea staat, zonder dat het onoverzichtelijk is. 

Wat je moet doen: maak gebruik van korte, bondige teksten. Lange teksten zijn in de meeste gevallen geen goed idee. Zijn er pagina's op jouw website waar je wat een wat langere tekst wilt plaatsten? Maak gebruik van subtitels om een goed overzicht te bewaren.

Maak gebruik van afbeeldingenundefined

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer jij een afbeelding op je site hebt staan met iemand die een bepaalde kant opkijkt, bezoekers ook die kant op zullen kijken. Een voorbeeld is die van een baby met een tekst ernaast. Als de baby naar voren kijkt wordt de tekst bijna niet gelezen door de kijkers thuis. Als de baby een kwartslag gedraaid is (richting de tekst) wordt de tekst juist goed gelezen. Wees je er dus goed van bewust dat afbeeldingen ook impact kunnen hebben op het lees- en kijkgedrag van de bezoekers.
 
Wat je moet doen: afbeeldingen op je website zijn prima, maar denk goed na over de beïnvloeding van het kijk- een leesgedrag. Afbeeldingen van personen worden vaak beter bekeken. Het is verstandig om te betalen voor professionele foto's omdat deze van zeer goede kwaliteit zijn.

Tot slot, wees niet bang voor verandering!

Van te voren is het lastig te bepalen hoe bezoekers jouw website zullen ervaren. Je kunt vooraf bepaalde ideeën hebben, maar in de praktijk pakt dit vaak anders uit. Als jouw bezoekers een aantal keer hebben aangegeven dat iets niet duidelijk is op je site moet je een verandering aanbrengen. Schrik niet van commentaar, hierdoor wordt jouw website juist alleen maar gebruikersvriendelijker! 

Tot slot, wat je moet doen: maak gebruik van een duidelijke verdeling op je website en maak deze beslissing niet in je eentje. Schrijf korte, bondige teksten. Je kunt ook goed gebruik maken van afbeeldingen, mits dit niet het lees- en kijkgedrag van de bezoeker beïnvloed. Gebruik feedback op een positieve manier waardoor jouw website steeds gebruikersvriendelijker wordt.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus