Je webpagina zo goed mogelijk inrichten met de juiste zoekwoorden

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

In tien jaar tijd is Google veranderd van een zoekmachine die alleen pagina's indexeert en tientallen resultaten weergeeft naar een intelligente zoekmachine die gebruikers een gepersonaliseerd resultaat geeft. Google zegt gebruik te maken van 57 signalen om de zoekresultaten voor iemand te bepalen. In deze blog zullen we de belangrijkste signalen bespreken.

Intentie en context

De laatste tien jaar is het aantal zoekresultaten per zoekopdracht exponentieel gestegen. Omdat Google haar bezoekers zo goed mogelijk van dienst wil zijn is zij steeds meer de nadruk gaan leggen op de intentie die de bezoeker heeft met zijn of haar zoekopdracht en op de context waarin die persoon zoekt. Dit doet Google door expliciete zoekopdrachten (de woorden die je intypt) en impliciete aspecten (zoals je locatie en het tijdstip waarop je zoekt) met elkaar te combineren. Hieronder zullen we de belangrijkste vijf aspecten bespreken.

 

undefinedPersonalisatie

Google probeert de zoekresultaten die je te zien krijgt steeds persoonlijker te maken. Dit doet ze door te kijken naar je zoekgeschiedenis, door je Gmail te bekijken en door te kijken of je ingelogd bent bij Google. Wanneer je bijvoorbeeld veel van vakantie houdt en hier veel sites over bezoekt op internet zul jij als jij 'Spanje' intypt eerder links naar sites over vliegreizen naar Spanje te zien krijgen dan links naar sites over de geschiedenis van Spanje.

 

Hoe actueel is je bericht?

Google kijkt ook hoe actueel je bericht, artikel of blog is. De actualiteit van berichten heeft een impact van 35% op het totale aantal zoekresultaten volgens Google. Dit is omdat veel mensen het belangrijk vinden om de meest actuele en verse informatie te krijgen over onderwerpen. Wanneer je nu bijvoorbeeld 'Greenpeace' intypt krijg je hele andere resultaten te zien dan een jaar geleden.

 

Locatieundefined

De plek waar je je bevindt speelt ook een belangrijke rol. In welk stad of buurt ben je op het moment dat je zoekt? Hierop worden de resultaten die je te zien krijgt gebaseerd. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een kapper dan zal je hoogstwaarschijnlijk zoekresultaten krijgen van kappers in de buurt. Het is ook mogelijk om in Google te zoeken vanuit een andere locatie. Zie de afbeelding rechts om te zien hoe je dat kunt doen.

Social media

De berichten die jij en je vrienden posten op Google+ zijn ook van invloed op de zoekresultaten die je te zien krijgt. Wanneer je veel over bepaalde onderwerpen post of op zekere berichten reageert, zal dit ook weer gebruikt worden om in te spelen op welke zoekresultaten je te zien krijgt. Het zou kunnen dat je posts op Facebook en je tweets op Twitter hier ook voor gebruikt worden, maar dit heeft Google nooit bevestigd.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus