Offerte aanvragen

Jouw website op een toppositie in Google

  • Home /
  • Weblog /
  • Jouw website op een toppositie in Google

Uitgelicht: ….

Deel II: Jouw website op een toppositie in Google

 

Zoekmachineoptimalisatie. Onder de online marketeers beter bekend als SEO, van het Engelse Search Engine Optimization. SEO is eigenlijk een verzamelnaam voor alles wat je doet om jouw website naar een toppositie in de organische (= niet betaalde) zoekresultaten van Google te brengen.

Wil je terecht komen in de top van de betaalde (lees: gesponsorde) zoekresultaten, dan doe je dit door middel van campagnes en advertenties in Google Ads. Dit noemen we SEA (Engine Advertising). Maar daar hebben we het vandaag niet over. In deze blogpost geven we je namelijk meer informatie over SEO. Als zetje in de goede richting. Zodat je er op een later moment zelf mee aan de slag kunt gaan. Of beter nog: ons hiervoor inschakelt.

Met onze kennis en expertise weet je zeker dat jij de top bereikt.

*Dit kan jij zijn.

In de praktijk houdt SEO in dat je je website zó goed maakt dat de robotjes van zoekmachines zoals Google de website goed kunnen lezen. Ze geven je website dan een hoge waarde. Je bereikt deze hoge waarde onder andere door goede content en de juiste techniek achter je website. Ook de activiteiten die plaatsvinden buiten je website zijn van belang. Denk aan het succes op social media.

Het realiseren van een succesvolle website heeft tijd nodig. Mensen spenderen namelijk steeds meer tijd op het internet, maar hebben helaas niet het geduld of de zin om meerdere pagina’s aan zoekresultaten door te nemen.

Wil je iets bereiken met je website? Dan zal je in de top van de zoekresultaten moeten staan. Alleen zo trek je de aandacht van potentiële leads. Die leads worden dan klanten en die worden weer ambassadeurs van jouw merk. SEO kan je dus heel wat opleveren.

De laatste jaren hoor je echter steeds vaker: SEO is dood. Alleen SEA brengt je verder. Het is zeker zo dat je misschien sneller bovenaan staat met SEA. De betaalde advertenties hebben altijd al boven de organische zoekresultaten gestaan. Je ziet ook sneller resultaat van je investering. Daarnaast zorgen de algoritmeveranderingen van Google ervoor dat SEO lastiger uit te voeren is. De CTR (click-through-rate, we houden van onze Engelse termen), ofwel hoeveel mensen er op jouw pagina klikken vanuit die organische zoekresultaten, wordt daarmee steeds lager.

Maar betekent dit dat SEO dood is? Dat je alleen nog maar voor SEA moet gaan? Zeker niet! De methodiek voor SEO verandert, maar het levert je misschien nu nog wel meer op. Google maakt het je steeds gemakkelijker om de ideale klant te vinden via SEO. Omdat mensen die op jouw pagina klikken nu ook echt geïnteresseerd zijn in wat jij ze te bieden hebt. Door de juiste expertise te tonen en content te creëren die mensen echt willen lezen, vinden klanten jou nog steeds via SEO. Het gaat alleen iets langzamer dan bij SEA. 

 

Maar als je er over nadenkt: wat maakt jou nou echt tevreden? Wanneer je instant resultaat boekt of wanneer je er daadwerkelijk moeite voor hebt gedaan? Wanneer je een kant-en-klare maaltijd vanuit de magnetron op je bord schuift of zelf hebt staan kokerrellen. Wanneer je aardbeienzaadjes plant en ze ziet groeien of wanneer je ze in een plastic bakje in de supermarkt koopt?

Nou, je snapt het nu wel. SEO is een fundament waarmee je zorgt dat alles op orde is. Waardoor de technische aspecten, structuur en inhoud van je website kloppen. Als basis voor de taart. De topping, zoals SEA, komt daarna. Dan wordt je taart (jouw website dus, dit is een vergelijking) echt onweerstaanbaar.

Om je alvast op weg te helpen hebben we een korte checklist voor je samengesteld. Dit zorgt voor een goede startpositie. Maar wil je echt wat bereiken? Neem dan contact met ons op. Onze online marketeers adviseren je graag over de mogelijkheden van SEO én SEA.

Na deze korte onderbreking voor de reclame gaan we terug naar de checklist:

  1. Bepaal je ideale klant (buyer persona) en het hoofddoel van je website: wil je werven, verkopen, informeren, communiceren of je eigen boodschap overbrengen? 
  2. Bepaal via een zoekwoordonderzoek een aantal zoekwoorden waarop deze ideale klant zou zoeken. Dit kan onder andere via de zoekwoordplanner van Google of Google Suggest. Kijk niet alleen naar wat het beste scoort, maar onthoud altijd: wat wil mijn ideale klant graag lezen?
  3. Zet je belangrijkste zoekwoord in de SEO titel, meta-omschrijving en URL en benoem deze met enige regelmaat in de teksten.
  4. Gebruik af en toe ook synoniemen en gerelateerde woorden van dit zoekwoord.
  5. Maak je titels op met heading tags: H1, H2, H3.
  6. Zorg voor een snelle laadsnelheid van je website. Gebruik dus geen afbeeldingen met een enorme hoeveelheid pixels. De laadsnelheid check je via tools zoals Pingdom.
  7. Gebruik call-to-actions om je ideale klant te motiveren met jou in zee te gaan.

Succes!

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus