Maak jouw bedrijf lokaal beter vindbaar

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Stel je fietst op straat en je krijgt opeens een lekke band. Je wilt je fiets zo snel mogelijk naar een fietsenmaker brengen. Via je telefoon zoek je naar een fietsenmaker in de buurt. Je krijgt een lijstje met fietsenmakers in de omgeving en ook een kaartje met waar die fietsenmakers zich bevinden. Superhandig toch? Dit is ook mogelijk voor jouw bedrijf! Door jouw bedrijf aan te melden bij Google Places zorg je ervoor dat je lokaal beter vindbaar bent.

Bedrijven in de buurt

We nemen weer even de fietsenmaker als voorbeeld. Wanneer je via je telefoon naar een fietsenmaker in de buurt zoekt, kun je meteen in Google Maps een kaartje bekijken met alle fietsenmakers in de omgeving. Wanneer je gps aan hebt staan op je telefoon kun je ook precies zien waar je je op dat moment bevindt en zo ook meteen zien welke fietsenmaker het dichtstbij zit. Wil je ook dat jouw bedrijf op deze manier vindbaar is voor mensen in de buurt? Meld jouw bedrijf dan aan in Google Places Zakelijk.  

undefined

Het is trouwens niet zo dat je bedrijf alleen vindbaar is in Google Maps als je aangemeld bent voor Google Places. Het kan goed zijn dat je bedrijf nu ook al in Google Maps op de kaart staat. Het voordeel van Google Places is dat je bedrijf sowieso tussen de resultaten komt te staan, dat er een  afbeelding en een bedrijfsomschrijving bij komen te staan en dat jouw bedrijf vaak een hogere positie heeft dan niet aangemelde bedrijven.

undefined

Mijn bedrijf aanmelden in Google Places

Wanneer je jouw bedrijf aan wil melden voor Google Places ga je naar Google Places Zakelijk

Stap 1: inloggen
Als je al een Google account hebt (bijvoorbeeld omdat je een Gmail account hebt), kun je hiermee inloggen. Heb je nog geen Google account, dan kun je die gratis aanmaken. Het kan zijn dat je na je ingelogd te hebben bij je eigen profiel uitkomt, als dit gebeurt moet je even op de link 'Bedrijfscentrum' klikken.

Stap 2: gegevens invullen
Wanneer je je bedrijfsgegegevens hebt ingevuld krijg je op een kaartje een rode markering bij jouw bedrijf te zien. Als deze markering niet helemaal klopt, kun je deze nog corrigeren. Bij het invullen van de gegevens wordt er ook om een bedrijfsomschrijving gevraagd. Probeer wanneer je deze invult belangrijke zoektermen voor jouw bedrijf te gebruiken. Bedenk wel bij het invullen van deze gegevens dat deze informatie openbaar gemaakt wordt op het internet. 

Stap 3: foto's en openingstijden
Vul ook de openingstijden in en welke betaalmiddelen je accepteert. Voeg ook enkele foto's van je winkel of bedrijf toe. Let wel op dat de eerste foto die je toevoegt de "hoofdfoto" wordt. Dit betekent dat het de enige foto is die zichtbaar is in het bedrijfsoverzicht in Google Maps. Vul tenslotte bij "Aanvullende details" dingen in die jouw bedrijf speciaal maken. Als je klaar bent, kun je jouw aanmelding verzenden.

Stap 4: je aanmelding verifiëren
Het is belangrijk dat je jouw aanmelding bij Google Places verifieerd. Anders zou iedereen zich als jouw bedrijf voor kunnen doen. Je aanmelding kun je verifiëren via sms of via de post.  

Wanneer sta ik tussen de resultaten?

Nadat je jouw bedrijf hebt aangemeld voor Google Places duurt het ongeveer zes weken voordat jouw bedrijf in de resultaten van Google Maps wordt opgenomen.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus