Maakt u gebruik van een juiste call to action?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Om jouw bezoekers aan te sporen 'iets te doen' op jouw website kun je het beste van een call to action gebruik maken. Wat is dit precies en hoe kun je dit het beste gebruiken op je website?

Wat is een call to action?

Een call to action is een opvallende button die ergens op de website staat geplaatst. Een call to action wordt gebruikt om bezoekers aan te sporen over te gaan tot actie. Deze button heeft vaak een opvallende kleur en wordt meestal boven of onderaan de pagina geplaatst.

Wanneer wordt een call to action gebruikt? undefined

Een call to action wordt altijd gebruikt met hetzelfde doel: de bezoekers overhalen om iets te doen. De reden om een call to action te gebruiken kan verschillend zijn. Een call to action hoeft niet altijd gebruikt te worden om gelijk tot verkoop over te gaan. Ook kunnen bezoekers op die manier korting krijgen of gebruik maken van een unieke actie. Maar ook algemene voorwaarden of andere nuttige informatie kan via een call to action duidelijk gemaakt worden.

Waar kan ik het best een call to action plaatsen?

Een call to action moet een opvallende kleur hebben en op een duidelijke plek worden geplaatst. Het is erg belangrijk om veel 'wit' om de call to action te houden. Hierdoor valt deze nog meer op. Het belangrijkste is dat een call to action een logisch aanvulling is op de content. Boven of onderaan een pagina heeft niet een bepaalde voorkeur. Als het maar niet overdreven is en een logische aanvulling heeft op de rest.

Kleurgebruik voor een call to action

Rood is één van de klassieke call to action kleuren. Het wordt vaak gebruikt omdat het een opvallende kleur is. Een nadeel is dat het ook met 'gevaar' en 'negatief' kan worden geassocieerd. Groen is een fijne kleur voor de ogen van de bezoeker en kan goed gebruikt worden voor meningen en reviews. Geel is ook een verstandige kleurkeuze. Het is de eerste kleur die een bezoeker ziet en waar de aandacht naar uit gaat. Maar de perfecte kleur is volgens het kleurenschema de kleur oranje. (bron: http://www.karelgeenen.nl/19/call-to-action-kleurenschema/)

Hoe kan ik een call to action het beste inzetten?

Maak vooral geen gebruik van de tekst: KLIK HIER. Geen bezoeker weet dan wat zij van deze pagina kunnen verwachten. Klik hier is achterhaald en kan dus beter helemaal niet gebruikt worden. Dus niet: 'Klik hier voor de voorwaarden' maar 'Lees onze voorwaarden'. Je kunt bezoekers ook verleiden door tijd: 'Bekijk nu ons prachtige aanbod' of 'Lees direct onze voorwaarden'. Je kunt natuurlijk ook overdrijven....

 

undefined

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus