Marketing Automation voor dummies

door Suwen van der Mast Stagiair Online Marketing

Gepost op 10-02-2016

Marketing Automation is dé trend van 2016 als het gaat om marketing.
Het kan dan wel dé trend zijn, maar wat is het nu eigenlijk vraag jij je natuurlijk af.
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat er nou zo bijzonder aan is, hoe te beginnen en wat CMR en CMS is? Dan zit je hier goed!

Ontmoet het fenomeen:
Marketing automation

Marketing Automation is een combinatie van:

- Marketing (1- op-1 communicatie)
- Automation (geautomatiseerde processen door softwaretechnologie).

Uiteindelijk draait het bij marketing automation maar om één ding: de relatie met de klant.
Welke veel verder gaat dan alleen de marketing afdeling. Het is de koppeling van CMR (customer relationship management) en CMS (contentmanagementsysteem).

Wat is er nou dan zo bijzonder aan?

Marketeers adverteren steeds meer online via verschillende kanalen. Voornamelijk op Social media kanalen, maar ook kanalen als: E-mail en telefoon.  Dat is niks nieuws.
Wat momenteel wel nieuw is bij marketeers is dat zij eindelijk hebben ontdekt dat het ene kanaal niet beter dan de ander is. De consument weet namelijk zelf heel duidelijk welk kanaal hij/zij wil.
Marketing automation zorgt er voor dat wij als marketeers snel en effectief kunnen inspelen op de wensen van de consument. Jij blij en de klant ook blij.

O, o..

Alleen is de klant niet zo blij als hij daarna op een andere manier wordt gecontacteerd als gewenst of als de medewerker niet weet dat hij eerder contact heeft gehad.

Ontmoet Bob.

Bob medewerker van een groot bedrijf krijgt een klant aan de telefoon. 
Hij wil de klant natuurlijk zo snel mogelijk helpen, maar moet dan natuurlijk wel weten of er eerder contact is geweest met de klant. Customer Relationship management programma's zijn het antwoord op dit probleem. Daarnaast geeft zo'n programma ook meer transparantie: Medewerkers weten van elkaar waar ze mee bezig zijn en hebben altijd inzicht in de benodigde informatie van de klant.
De klant is blij omdat hij gewoon geholpen wordt en Bob is blij omdat hij de klant snel en moeiteloos heeft kunnen helpen.

Hoe begin je dan?

Door eerst te weten wat een CMS Systeem is

Een Contentmanagementsysteem is een softwaretoepassing (meestal een webapplicatie), die het mogelijk maakt dat mensen kennis en documenten op het internet kunnen plaatsen.
Gegevens kunnen zonder lay- out worden ingevoerd, terwijl bezoekers wel die gegvens in een lay-out zien (met dank aan sjablonen). Toch vergt dit nog altijd veel benodigde kennis.
Mocht je hier weinig over weten dan is het handig om het over te laten aan een websitebouwbedrijf. Er zijn veel CMS Systemen, hier een paar bekende voorbeelden: Umbraco, Drupal, WordPress.

En ook te weten wat een CMR Systeem is

CMR (Customer Relationship Management) systemen helpen je om je zakelijke relaties met klanten, leveranciers, collega’s - en nog veel meer - te beheren en de omzet van je bedrijf te verbeteren. Een CMR systeem heeft een centrale locatie waar gegevens over klanten en contact kunnen worden opgeslagen en gedeeld met collega’s. Met een CMR- systeem kun je binnen een oogwenk elke vraag, voorkeur en oude gegevens van elke klant opvragen en daardoor verloopt het contact met elke klant persoonlijk, relevant en actueel. Daarnaast kan je in deze database ook gegevens van prospects (mogelijke klanten) vinden en contacteren.

Oké, nu weet je wat een CMS systeem en een CMR systeem is. Hoe begin je nu met een CMR Systeem? Bekijk dan ons onderstaande stappenplan of deze blogpost. 

 

 



Over de Auteur

author

Suwen is derdejaars studente Communicatie. Met haar stage bij VrijdagOnline wil zij haar passie voor websitedevelopment en online marketing ontplooien en een enthousiaste bijdrage leveren aan VrijdagOnline. Op VrijdagAvond is ze haar hamsters aan het vertroetelen en kijkt ze graag series met haar vriend en/of vriendinnen.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus