Meer interactie met klanten? Installeer Instagram!

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Je hebt misschien wel 600 likes op Facebook en wel 1000 volgers op Twitter. Toch is het contact dat je met klanten heb op social media maar matig. Wat kun je hieraan doen? Een Instagram-account aanmaken! Uit onderzoek van Forrester is namelijk gebleken de interactie tussen bedrijven en klanten op Instagram veel groter is dan op andere social media!

De koning op social media

Hoewel Twitter en Facebook nog altijd bovenaan staan als we kijken naar het aantal gebruikers, wordt Instagram door Forrester "The King of Social Engagement" genoemd. Dit, omdat instagramgebruikers posts veel vaker liken dan op bijvoorbeeld Facebook. Ook wordt er veel vaker op berichten gereageerd op dit platform.

De cijfers liegen er niet om

Uit het onderzoek van Forrester bleek dat content die op Instagram wordt geplaatst leidt tot 58 keer meer interactie dan op Facebook en 120 keer meer dan per volger op Twitter. In percentages gemeten zijn de meeste netwerken goed voor een engagement van 0.1%, terwijl Instagram een interactiepercentage van 4.21% heeft. Dat is dus een extreem groot verschil!

Post Red Bull Facebook

undefined10 keer zoveel posts voor Red Bull

Een goed voorbeeld van dit grote verschil in interactie is een post van Red Bull twee maanden terug. Red Bull postte een bericht over een unieke half-pipe voor snowboarders op Facebook en op Twitter. Op Facebook had Red Bull 43 miljoen volgers en op Instagram 1.2 miljoen volgers. Wat gebeurde er? Op Facebook kreeg de statusupdate 2.600 likes. Op zich geen onverdienstelijke score, maar op Instagram ontving de update maarliefst 36.000 likes. Als je de twee sociale platforms met elkaar vergelijkt en het aantal likes per gebruiker neemt, heeft dit bericht op Instagram 500 keer meer likes gekregen dan op Facebook. Dat is echt een enorm verschil!

undefined

Post Red Bull Instagram

Met Facebook bereik je steeds minder klanten

Facebook heeft een aantal veranderingen aangebracht in het algoritme waardoor posts van bedrijven en merken nog maar heel weinig worden weergegeven in de tijdlijnen van volgers. Vanaf maart dit jaar worden statusupdates in nog maar op de tijdlijnen van 2% van de volgers getoond. Hierdoor is het bereik van bedrijven op Facebook behoorlijk verminderd.

Online marketeers: gebruik Instagram!

Wil je je als bedrijf promoten via social media, dan doe je er verstandig aan om een Instagramprofiel aan te maken! Hoe je dat? Je kunt de app dowloaden op je telefoon en je aanmelden via Facebook. Voor je bedrijf is het echter misschien handiger om Instagram op je pc te downloaden. Hoe je dat moet doen kun je hier vinden.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus