Meer reacties via jouw website ontvangen

door Hella Roelofs Adwords specialist

Gepost op 23-02-2015

Jouw website is klaar en je zit achter je nieuwe MacBook pro te wachten tot de reacties binnenstromen. Je hebt immers een nieuwe website, dus nu zullen de bezoekers je massaal benaderen.... niks is minder waar... de eerste week ontvang je geen enkele reactie.

Eenvoudige formule

Het aantal reacties dat je via jouw website binnen krijgt is eenvoudig weer te geven in een formule:

Bezoekers x conversie percentage = reacties. (B X C = R)

Dit betekent: Het aantal bezoekers vermenigvuldigd met het percentage daarvan dat overgaat tot een reactie is het totaal aantal reacties dat je binnenkrijgt.

Voorbeeld
Jouw website heeft in een week 100 bezoekers (B)
6% van die bezoekers gaat over tot het invullen van een reactieformulier (C)
Het totaal aantal reacties dat je binnenkrijgt in deze week zal 6 zijn (0,06 x 100 = 6) (R)

Twee basisvoorwaarden waaraan jouw website moet voldoen

Eenvoudigweg kan je dus stellen dat jouw website aan 2 basisvoorwaarden moet voldoen. Namelijk:voldoende bezoekers en acceptabel conversiepercentage. Je kunt immers 100.000 bezoekers hebben in een bepaalde periode, maar als 0,00% van die bezoekers overgaat tot het invullen van een reactieformulier, heb je alsnog 0 reacties.

Andersom, wanneer je slechts 10 bezoekers hebt, maar een conversiepercentage van 50%, dan heb je maar liefst 5 reacties.

Terug naar jouw nieuwe website

De vraag waarom jouw website niet voldoende reacties binnenkrijgt kan dus aan 2 dingen liggen. Je hebt niet voldoende bezoekers en/of deze bezoekers converteren niet. 

We gaan er voor het gemak van uit dat beide oorzaken bij jou van toepassing zijn. Tijd voor actie dus.

Om te beginnen met het verbeteren van het aantal reacties via jouw website, is het raadzaam om eerst jouw website, het design en de content te verbeteren.

Het design van jouw nieuwe website

Wanneer je jouw nieuwe website zelf hebt gemaakt is het waarschijnlijk dat je geen rekening hebt gehouden met duidelijke conversiemomenten in jouw website. Daarnaast kan het zijn dat je het design helemaal naar jouw smaak hebt gemaakt, terwijl jouw potentiële klanten jouw website helemaal niet mooi vinden. Vrienden en kennissen hebben uiteraard tegen je gezegd dat je een prachtig mooie website hebt gemaakt, maar dat zijn dezelfde mensen die hun nichtje naar de voorrondes van Idols of Holland’s got talent sturen. 

Wil je echt weten of jouw design aansprekend en aantrekkelijk is voor jouw klanten? Vraag dan meerdere kritische klanten om zo objectief mogelijk naar jouw website te kijken. Mogelijk haal je hier veel meer tips en advies uit dan wanneer je aan jouw lieve neefje of buurman zijn mening vraagt. 

Vraag het een echte designer
Wil je echt zekerheid over jouw design? Vraag dan een ervaren webdesigner om zijn licht te laten schijnen over jouw website. Webdesigners zijn continu bezig voor hun klanten meer bezoekers en hogere conversies te behalen en kennen de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van conversie optimalisatie.

Enkele conversie verhogende tips voor jouw website


Haal fouten uit jouw website
De grootste ergernis van websitebezoekers is het tegenkomen van fouten op websites. Zorg er dus voor dat jouw website geen enkele fout bevat. Geen typefouten, geen verdwenen pagina’s, geen rode kruisjes waar afbeeldingen hadden moeten staan, geen afbeeldingen die wazig of korrelig zijn, geen gebroken links en geen grammaticale fouten, geen langzame pagina’s en geen opmaak fouten. Jouw website moet foutloos zijn.

Zorg voor een rustig en duidelijk design
Is in 1 oogopslag duidelijk wat er op jouw website is te vinden of moet jouw bezoeker een soort Sherlock Holmes zijn om er achter te komen wat je aanbiedt? Zorg er voor dat elke bezoeker , voorzien van elk soort intellect meteen snapt wat de voordelen zijn van jouw diensten of producten. Zorg er daarbij voor dat dit overzichtelijk en netjes wordt weergegeven. Ben je geen grafisch ontwerper? Laat iemand met een grafische achtergrond de lay-out van jouw website bepalen.
 
Pagina voor pagina, alinea voor alinea
Plaats per pagina teksten en afbeeldingen over 1 onderwerp of product. Verdeel je teksten in korte alinea’s van ca. 5 tot 6 regels per alinea. Voorzie elke alinea van een duidelijke kop. Wanneer een alinea te lang dreigt te worden kan je kiezen voor een [lees meer] knop.

Maak je teksten interessant en moedig jouw bezoekers aan
Jouw bezoekers zijn op zoek naar iets interessants. Het interesseert ze niks wanneer je bent opgericht, wat jouw logo betekent en hoe jouw organisatie er uit ziet. Jouw bezoekers willen voordelen horen die ze bij je krijgen en nergens anders. 

Ze willen horen hoe hun leven beter wordt wanneer ze bij je een bestelling plaatsen of met je in zee gaan. Ze willen bewijzen zien dat je dit kunt leveren. Beschrijf de voordelen van jouw diensten, niet alleen de eigenschappen. Geef daarbij niet alle informatie weg, maar maak jouw bezoekers nieuwsgierig, zodat ze meer informatie aanvragen. Je zult zien dat jouw website binnen de kortste keren… [meer weten]

Duidelijke call to action
Zorg er voor dat op elke pagina, boven de paginavouw (ergens aan de bovenkant van uw pagina) een duidelijke knop of afbeelding staat die mensen uitnodigt om contact op te nemen. Zorg er voor dat een reactieformulier kort en bondig is. Hoe langer het formulier, hoe minder reacties je zult krijgen. 

Zorg er daarnaast voor dat je op strategische plekken de bezoekers de kans geeft om contact met je op te nemen. Dit kan in de vorm van een reactieformulier of een call to action button zijn. Daarnaast moeten jouw contactgegevens en met name jouw telefoon- en emailgegevens altijd snel en makkelijk te vinden zijn op jouw website.

Stel jouw bezoekers iets extra in het vooruitzicht
Websitebezoekers zijn gek op extra en gratis dingen. Je kunt extra reacties krijgen door jouw bezoekers te belonen voor een informatieaanvraag of offerteaanvraag. In het geval van een webshop kan je zelfs een product of dienst gratis weggeven wanneer men nu reageert/bestelt.

Meer weten over conversie optimalisatie?

Wil je meer informatie over de mogelijkheden om meer reacties via jouw website te ontvangen? Neem dan nu contact met ons op en ontvang gratis enkele tips om meer reacties via jouw website te krijgen. 



Over de Auteur

author

Na haar opleiding Commerciele economie is Hella bij ons aan de slag gegaan als SEO specialist en Adwords consultant. Hella houdt zich met name bezig met het hoger krijgen van websites in Google Adwords. Hoe hoger de conversie in de betaalde zoekresultaten, hoe trotser Hella. Op VrijdagAvond zit ze vaak op de bank te Netflixen.


Reageren

comments powered by Disqus