Meer verkopen in uw webshop? Maak het makkelijk!

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. We worden overspoeld met advertenties van Zalando, Wehkamp en Bol.com. Hoeveel mensen ook gebruik maken van online winkelen, er zijn toch een aantal punten waaraan klanten zich mateloos irriteren. Uw klanten zullen afhaken als uw website niet duidelijk in elkaar zit en niet gebruikersvriendelijk is. Daarom hierbij de grootste ergernissen op een rijtje, en natuurlijk een oplossing om dit te voorkomen.

Hoge verzendkosten

Hoge verzendkosten zijn een grote ergernis bij veel online shoppers. Oplossing: Bereken pas verzendkosten vanaf een bepaald bedrag. Op deze manier hebben consumenten meer begrip dat er onder een bepaald bedrag verzendkosten worden gevraagd. U heeft ook nog als voordeel dat uw klant misschien iets extra's aanschaft om aan het geld bedrag te komen om verzendkosten te voorkomen. Verder kunt u bekijken of uw leverancier prijstechnisch wel de beste keuze is. Kunt u ergens anders uw pakketten goedkoper laten bezorgen? Denk dan goed bij u zelf na of het verstandig is om van leverancier te veranderen.

undefinedIngewikkelde betalingsregelingen

Niks is vervelender dan ingewikkelde betaalmethodes. Een consument shopt vaak online om tijd te besparen, bij ingewikkelde betaalmethodes haken uw klanten snel af. Oplossing: Kies altijd voor verschillende betaalmogelijkheden. Klanten vinden het vervelend om verplicht te kiezen voor één mogelijkheid. iDeal is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Het is verstandig om hier gebruik van te maken, omdat klanten hier vertrouwd mee zijn. Ook betalingen op factuur of per acceptgiro zijn voor uw bedrijf een plus punt. De betalingsmethoden zijn voor uw bedrijf een betalingsrisico maar zullen uw conversie zeker ten goede komen.

Retourneren

Bij sommige webwinkels is het voor klanten moeilijk hun spullen te retourneren. Oplossing:moeilijkheden om te retourneren zijn echt 'not done'. Een klant wil juist het gevoel hebben dat hij op een eerlijke manier producten koopt en deze terug kan sturen als hij er niet tevreden mee is. De belangrijkheid van een punt als deze wordt vaak onderschat. Al ziet uw website er prachtig uit, hebben uw producten een scherpe prijs, als een functie als deze niet mogelijk is zullen uw klanten hoe dan ook afhaken. Kom dus met concrete regels over de retourregeling en zorg dat er geen vragen onduidelijk blijven. Bijvoorbeeld: Niet tevreden? Retourneren in 20 dagen met aangehecht prijskaartje en bon. Op deze manier weten uw klanten waar ze aan toe zijn en voelen zij zich op een eerlijke manier behandeld.

undefinedOnduidelijke bezorgtijden

Een consument heeft geen zin om een hele dag thuis te zitten om op een pakketje te wachten. Voorkom daarom deze ergernis bij uw klanten. Oplossing: Track & Trace is een optie die transporteurs aanbieden. Hierbij kunnen de klanten het bestelde product volgen via het internet met een speciale code. Ook kan gekozen worden voor iets duurdere transporteurs, die leveren op afgesproken tijden. Omdat deze optie duurder is kan een oplossing kan zijn dat de klant hiervoor kan kiezen tegen een kleine vergoeding. Deze service zullen uw klanten zeker waarderen.

Gewenste product is niet op voorraad

Voor een klant is niets vervelender om te constateren dat het gezochte product niet op voorraad is. Voorkom dat uw klanten overstappen naar een concurrent. Oplossing: Communiceer duidelijk naar uw klanten over uw verwachte levertijd. Een goed voorbeeld hiervan is de H&M. Per product wat je selecteert krijg je gelijk te zien wat de verwachte levertijd is, dit komt eerlijk en betrouwbaar over. Producten op voorraad houden is voor uw bedrijf erg kostbaar. Maak goede afspraken met uw leverancier over snelle leveringen. Als uw twijfelt over uw leverancier kunt u overwegen voor een ander alternatief te kiezen. 

Tot slot

Klanten houden dus van duidelijkheid en eerlijk. Wees duidelijk en eerlijk over het retourneren, over de betaalmethodes, over de leveringsvoorwaarden en over je voorraad. Hiermee krijgen de bezoekers van uw website begrip voor de situatie. Geef uw bezoekers aan waar ze aan toe zijn om later onduidelijkheden te voorkomen. Maak alles niet te ingewikkeld, wees eerlijk en duidelijk en uw klanten zullen blijven winkelen in uw webshop.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus