Taalgebruik op Social Media.. Formeel of Informeel?

door Joost Klein Online marketing specialist

Gepost op 17-05-2015

Op social media is het al lange tijd normaal om gebruikers op een informele manier te benaderen, maar ook steeds meer bedrijven benaderen hun klanten op een informele manier...

"Wat ben je aan het doen Hans?" "Alles ok Judith?" "Hoe voel je je vandaag Rick?" Dit zijn vragen die Facebook aan je stelt om ervoor te zorgen dat je een statusupdate schrijft. Op social media is het al lange tijd normaal om gebruikers op een informele en soms zelfs ietwat brutale manier aan te spreken. Maar ook steeds meer bedrijven benaderen hun klanten op een informele, persoonlijke manier. Lees hier hoe dit kan leiden tot meer klanten en een hogere omzet voor je bedrijf.

Informele aanhef

Wanneer we een mail of brief sturen naar een klant gebruiken we meestal "Geachte heer, mevrouw," als aanhef. Wanneer we iets losser over willen komen gebruiken we "Beste meneer, mevrouw," maar steeds meer bedrijven maken nu gebruik van een nog persoonlijkere aanhef. Wanneer ik bijvoorbeeld inlog op de Ikea website staat er: "Hej Bridget". Door een dergelijke aanhef te gebruiken, krijg je het idee dat het bedrijf dichter bij je staat. Dit komt doordat het bedrijf, de Ikea in dit geval, doet alsof je een goede vriend van hen bent.

Persoonlijke ervaringen

Wanneer je nog een stapje verder wilt gaan, deel je een persoonlijke ervaring. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij het versturen van nieuwsbrieven of in teksten op je site. Dit lijkt misschien vreemd, maar juist omdat dit afwijkt van een normale tekst of een reguliere nieuwsbrief valt het op. Om te laten zien wat ik precies bedoel geef ik hieronder een voorbeeld van hoe het bedrijf MyOrder een persoonlijke ervaring in een tekst zou kunnen verwerken.

undefinedEen aantal jaar geleden zat ik op een mooie dag op het terras. Het was hartstikke druk en het duurde zeker twintig minuten voordat iemand mijn bestelling kwam opnemen. Ik dacht: dat moet toch makkelijker kunnen? En het kan nu ook makkelijker met de MyOrder app. Als je op het terras zit van een kroeg kun je makkelijk via de app een biertje of een wijntje bestellen. Je hoeft dus niet meer te wachten tot een bediende je ziet. Zo kun je lekker snel van je drankje genieten in de zon. Ideaal!

Waarom werkt dit nu zo goed? Ten eerste omdat het verhaal een beetje vreemd begint. Waarom begint iemand van een bedrijf over zijn eigen persoonlijke ervaring? Maar dit is wel de reden dat je als potentiële klant verder leest en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Ook krijg je hierdoor het gevoel dat de mensen bij MyOrder mensen net als jij zijn. Ze stellen zichzelf op gelijke hoogte met hun klanten.

Angsten wegnemen

Een manier om een nog positiever gevoel bij je klanten te creëren is door hun angsten weg te nemen. Een angst die mensen bij het gebruik van zo'n app zouden kunnen hebben is dat het geld kost. Door dit meteen noemen en nog een voordeel extra voordeel te vermelden, neem je deze angst meteen weg. Dit zou je op de volgende manier kunnen doen:

Ik hoor u al denken: Wat kost zo'n app dan? En ik moet dan zeker extra geld betalen voor mijn biertje. Ik kan u geruststellen. Dat is zeker niet het geval! De app is helemaal gratis en het bestellen via MyOrder is sommige gevallen zelf voordeliger!

Wat je nu kan doen

Gebruik persoonlijke ervaringen in de teksten op je site en in je nieuwsbrieven. Ga geen dingen verzinnen. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen herkennen in je verhaal. Houdt het menselijk en begrijpelijk. Op deze manier zorg je voor een persoonlijke binding met (potentiële) klanten en dit leidt weer tot meer aankopen.



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.


Reageren

comments powered by Disqus