Tips en trucs om je conversie te verhogen

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 28-05-2015

De conversie verhogen van je website klinkt heel moeilijk, en om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen is ook vrij lastig. Toch zijn er een aantal simpele ‘’trucjes’’ die effectief kunnen zijn bij het verhogen van de conversie. In deze blog leg ik een aantal van deze trucjes uit en daarnaast geef ik een aantal tips.

 

Call-to-action knoppen

Vraag hier een offerte aan                                Stuur mij een offerte

Hierboven staan twee knoppen die naar dezelfde pagina linken. Toch levert de tweede knop meer conversie op. Dit komt doordat men denkt dat ze bij de eerste knop iets moeten doen en bij de tweede knop denkt men dat wij wat voor hun moeten doen. Dit terwijl de klant precies hetzelfde moet doen bij de eerste als de tweede knop.

Gebruik van kleur

Over het algemeen is de regel; blijf in je eigen huisstijl. Laat deze kleuren duidelijk terugkomen op de gehele website. Dit zorgt voor een overzichtelijke website. Zorg dat je website geen kermis van kleuren wordt. Men is dan sneller geneigd om de pagina weg te klikken.

Bij knoppen geldt echter het tegenovergestelde. Als de kleur van je website over het algemeen blauw is, en je maakt de kleur van de knoppen ook blauw, dan vallen deze niet of nauwelijks op. Je moet ervoor zorgen dat je knoppen opvallen, want je wil immers dat bezoekers hier op klikken.

Kleuren wekken gevoelens/emoties op bij mensen. Denk er dus goed over na welke kleuren je kiest voor je website. Hieronder een overzicht van welke kleur welke emotie oproept.

undefined

Maak je woorden/zinsdelen/zinnen goed op

Als je de opmaak van de tekst niet goed doet kan dit voor veel verwarring zorgen.

  • Onderstreepte zinnen/woorden komen over als links. Onderstreep dus niet zomaar zinnen/woorden als dit geen links zijn.

  • Vetgedrukte zinnen/woorden komen over als belangrijk. Kijk ook hier uit welke woorden je wel en niet vetgedrukt maakt. Soms lezen mensen alleen deze woorden dus zorg dat deze ook echt belangrijk zijn en de kern bevatten van wat je wil zeggen.

  • Cursieve zinnen/woorden worden vaak gebruikt voor citaten. Vaak wordt er ook over cursieve zinnen/woorden heen gelezen dus zorg dat je hier geen belangrijke informatie in hebt te staan.

undefinedDe kracht van simpel

Hou het simpel! Is het doel van je website dat bezoekers een offerte aanvragen? Zorg er dan voor dat er een pagina is met alleen het formulier offerte aanvragen. Plaats hier geen afbeeldingen of teksten tussen die de bezoeker af kan kunnen leiden van je doel.

Maak je landingspagina's klaar voor de landing

undefined

Een landingspagina is een pagina waarop bezoekers als eerst op terecht komen. De homepage is hiervan vaak de belangrijkste. 

Een bezoeker op je website beslist gemiddeld binnen 7 seconden of hij/zij op je website blijft. Zorg er dan dus ook voor dat de landingspagina’s niet teveel tekst bevatten en er aantrekkelijk uitzien. Je moet de bezoeker als het ware overhalen om op je website te blijven. Op andere pagina’s zou je wel meer tekst kunnen plaatsen, omdat bezoekers daarop klikken als ze geïnteresseerd zijn.

10 tips

  1. Gebruik op elke pagina dezelfde lettertype. Zorg dat je website één geheel is.

  2. Zorg dat het doel van je website duidelijk is voor de bezoekers. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers contact opnemen, plaats dan genoeg knoppen en links in de webteksten naar de contactpagina.

  3. Gebruik afbeeldingen van een hoge resolutie en maak ze niet te donker. Dit zorgt voor een duistere/negatieve uitstraling.

  4. Nadat je wijzigingen hebt toegebracht in je website, test ze dan altijd zelf als eerst. Dit is een veelvoorkomende fout, dat mensen dit niet doen. Als er iets fout blijkt te zijn aan de pagina kan je dit nog aanpassen voordat andere bezoekers dit zien.

  5. Pas een A/B test toe bij vernieuwingen aan je website. Klik hier voor meer informatie over deze test en wat dit inhoudt.

  6. Als je een webshop hebt zorg dan dat bezoekers ook af kunnen rekenen zonder zich te registreren. Probeer je bezoekers niet te verplichten en maak het simpel.

  7. Beantwoord op je website de vraag van je bezoekers: Waarom zouden zij bij jou kopen en niet bij één van je concurrenten?

  8. Download een tool waarmee je precies kan zien waar je bezoekers op klikken. Klik hier voor een tool die je hiervoor kan gebruiken. De eerste 30 dagen zijn gratis. Met deze tool kan je zien waar je bezoekers het meest in zijn geïnteresseerd en of zij doen wat jij wil.

  9. Zet beoordelingen van je klanten op je website. Dit levert vertrouwen op bij nieuwe bezoekers.

  10. Zet je adres op je website met een Google Maps module. Deze is eenvoudig toe te voegen door bij module voor Google Maps te kiezen. Daarin plak je de code vanuit Google Maps bij kaart delen of insluiten. Ook dit levert vertrouwen op bij bezoekers.

undefined



Probeer deze tips en trucs uit en bekijk wat voor effect dit op je conversie heeft.



Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Reageren

comments powered by Disqus