Tips om je bezoekers langer op je site te houden (en hoger in Google te scoren)

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Online lezen mensen zelden teksten volledig. Vooral mensen die voor het eerst op een website komen lezen nauwelijks de teksten op een pagina. Ze scannen deze alleen vluchtig, dit duurt ongeveer 2,6 seconden. Dit is de tijd die iemand neemt om te kijken waar de site over gaat en of het interessant genoeg is om op de pagina te blijven. Hoe zorg je nu dat men in die 2,6 seconden besluit om op jouw pagina te blijven?

undefinedHoe lezen mensen online?

In 1997 publiceerde de Norman Nielson Group een onderzoek waaaruit bleek dat het grootste gedeelte van bezoekers die voor het eerte op een site of pagina komen de pagina alleen maar scant. Volgens het onderzoek las slechts 16% van de mensen pagina's woord voor woord en scande 79% de nieuwe pagina alleen. Sindsdien hebben we steeds meer geleerd over hoe men online leest. Zo zijn er onderzoeken geweest die de ogen van mensen  konden volgen tijdens het lezen van webpagina's. Daaruit is onder andere gebleken dat de ogen een pagina bekijken in een zogenaamd F-patroon. Eerst worden de bovenste regels gelezen, dan wordt er een stuk tekst overgeslagen en weer wat regels gelezen en vervolgens wordt er naar beneden gescrolld.

Maar een klein gedeelte leest alles

Van alle bezoekers die op deze pagina terecht zijn gekomen, verlaat ongeveer 75% de pagina meteen weer. Dit noemen we het bouncepercentage. Van de mensen die dan nog overblijven, haakt ongeveer 5% af als ze moeten gaan scrollen en van de mensen die dan nog overblijven leest het grootste gedeelte ongeveer 50% van de tekst. Het is dus eigenlijk heel wat als een artikel volledig wordt gelezen.

Hoe houd je bezoekers op je pagina?

Hoe zorg je er nou voor dat bezoekers niet meteen weer van jouw pagina vertrekken en dat ze lezen wat jij wilt dat ze lezen? Een aantal tips:

undefined

  • Zorg dat belangrijke informatie opvalt. Gebruik hiervoor opvallende koppen, subkoppen en bulletpoints.
  • Zorg voor relevante afbeeldingen en foto's. Mensen blijven vaak langer op pagina's met afbeeldingen.
  • Zorg voor een rustige lay-out. Gebruik geen schreeuwerige teksten en plaats geen filmpjes die vanzelf gaan afspelen. Dit jaagt mensen alleen maar weg.
  • Houdt het simpel. Ga geen moeilijke vaktermen gebruiken. Mensen moeten meteen begrijpen waar je het over hebt.
  • Kom geloofwaardig over. Maak gebruik van grafieken, infographics en onderzoeken. Alleen zeggen dat jij de beste bent zal niet veel mensen overtuigen.
  • Wees behulpzaam, zorg voor informatie op jouw pagina waar de lezer echt iets aan heeft. Zo kom je vriendelijk en behulpzaam over en zal de lezer een positieve associatie met jouw site krijgen.
  • Altijd links uitlijnen, dit leest prettiger.
  • Zorg dat trefwoorden en belangrijke zoekwoorden vetgedrukt zijn, zodat ze meteen opvallen.
  • Maak je content deelbaar. Plaats social media buttons onder je artikel. Zo bereik je meer mensen.
  • Belangrijke informatie eerst. Werk vanuit een pyramide-constructie, begin met de belangrijkste info en ga dan verder met de minder belangrijke dingen.



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus