Tips om je website beter vindbaar te maken

door Joost Klein Online marketing specialist

Gepost op 17-05-2015

Het wordt steeds lastiger om als bedrijf hoog te scoren in Google. Voorheen was veel zoekwoorden in de tekst noemen vaak genoeg om een hoge plek in de zoekmachines te bemachtigen. Anno vandaag is daar flink wat meer voor nodig. Google let tegenwoordig op meer dan 200 factoren en de kwaliteit van teksten wordt steeds belangrijker. Hieronder enkele eenvoudige tips die je zelf kunt verbeteren:

1. Backlinks plaatsen van hoge kwaliteit

Google kijkt nog steeds naar de links die binnenkomen vanaf andere sites, maar let minder op de hoeveelheid links. De kwaliteit van de links vindt Google belangrijker. Je kunt dus beter twee links van sites met een hoge Pagerank (hoge waardering) hebben, dan tien van sites met een lage waardering.

2. Actief op Social Media posten en reageren

Facebook, Twitter en Google plus gaan ook steeds een belangrijkere rol spelen in zoekmachineoptimalisatie. Wanneer een pagina van jouw site veel likes en/of +1’s heeft, ziet Google dat en krijgt jouw site een hogere waardering. Zorg dus dat er sowieso een Facebookknop en een Google plus knop op uw pagina staan. Vooral Google plus gaat een steeds grotere rol spelen ook omdat dat van Google zelf is.

3. Goede en interessante teksten schrijven

Google let tegenwoordig steeds meer op de gebruiksvriendelijkheid van sites. Als een site die niet logisch in elkaar zit hoog in Google staat, zal dit tot irritatie bij bezoekers leiden en dat zou ervoor kunnen zorgen dat deze bezoekers een andere zoekmachine gaan gebruiken. Dit wil Google natuurlijk voorkomen. Daarom wordt er steeds meer gelet op de kwaliteit van teksten. Google kijkt of teksten logisch opgebouwd zijn en of ze goed leesbaar zijn. Zorg dat je niet jouw hele tekst volstopt met zoekwoorden en allemaal woordcombinaties in je tekst waarop potentiële klanten zouden kunnen zoeken. Dit ziet Google namelijk en je zal erop worden afgerekend. Schrijf jouw tekst zo alsof het een artikel voor een tijdschrift of krant is.

4. Eenpakkende titel MET trefwoord gebruiken

Het blijft belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden in de titel van elke pagina of artikel te zetten, maar het is ook belangrijk dat je een pakkende titel hebt. Zorg dat je een titel hebt die vragen oproept bij bezoekers en ervoor zorgt dat ze meer willen weten. Als veel mensen op dit artikel klikken zal het vanzelf hoger in Google komen te staan, omdat Google kan zien dat veel mensen dat een interessant stuk vinden.

5. Belangrijkste content bovenaan de pagina plaatsen

De aandacht van mensen op het internet is kort. De meeste mensen lezen online teksten niet af. Het is daarom verstandig om de belangrijkste informatie van jouw verhaal in het begin van jouw stuk te zetten. Schrijf geen lange teksten, houd het kort. Maak korte zinnen en probeer niet meer dan vijf zinnen voor een alinea te gebruiken.

6. Je auteurschap claimen bij Google (niet meer actief).

Wanneer je een Google plus account hebt is het mogelijk om de teksten die je voor jouw site schrijft, neem bijvoorbeeld de blogs, te linken aan uw Google plus account. Wanneer je dit namelijk zo instelt en mensen zijn op zoek naar een artikel waar je iets over heeft geschreven, komt de link naar jouw site tevoorschijn met jouw foto erbij. Dit valt natuurlijk op tussen alle zoekresultaten zonder foto en mensen zullen sneller op jouw artikel klikken. Een foto maakt het allemaal wat persoonlijker en daar houden mensen van.

7. Passende en mooie afbeeldingen gebruiken op je website

Het plaatsen van afbeeldingen in uw teksten maakt jouw content diverser en maakt de tekst ook prettiger om te lezen voor bezoekers. Kies voor de afbeelding een bestandsnaam waar ook één of meerdere zoekwoorden in voorkomen.Je kunt hier ook de alt tag voor gebruiken. Dit is een alternatieve naam voor de afbeelding die ook zichtbaar is voor Google.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Wil je jouw website hoger laten scoren, maar heb je niet de tijd en kennis om dit te realiseren? Dan is ons Online Marketing abonnement iets voor jou!



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.


Reageren

comments powered by Disqus