Offerte aanvragen

Top 5 SEA tips voor ondernemers

Uitgelicht: …

Deel III: Top 5 SEA tips voor ondernemers 

 

Online adverteren is net een wedstrijd. Je zet je beste mensen in, zorgt dat je niet afgefloten wordt door scheidsrechter Google, concurreert met andere partijen en ziet de uiteindelijke winnaar bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen. Want dat is waar je het allemaal voor doet: winst. Jij wil met jouw bedrijf bovenaan staan. Jij wil jouw (potentiële) klanten bereiken met jouw boodschap en jouw diensten.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Dat is voor de specialisten van VrijdagOnline geen geheim. Vandaar deze blogpost: om je als ondernemer een aantal tips te geven om te winnen van je concurrenten.

 

Tip 1: De inrichting van je account 

Het Google Ads account van jouw bedrijf is de basis. Daarom moet je eerst goed nadenken over de wijze waarop je dit account inricht. Doe dit met het oog op de toekomst. Het kan namelijk zo zijn dat je klein begint, maar uiteindelijk gaat groeien in het aantal campagnes of advertentiegroepen. Houd hier rekening mee. Het is beter om er in het begin wat meer tijd in te steken, dan dat je later veel tijd moet steken in het schuiven met campagnes en advertentiegroepen.

Een bijkomstig effect is dat je je budget beter kan managen en dus ook beter kan benutten. Zeker wanneer je met een gelimiteerd budget werkt. Ook scheelt het tijd bij het optimaliseren van je account. Of je dit nu door een internetbureau laat doen of niet. 

 

Tip 2: De kwaliteitsscore 

Misschien een beetje kort door de bocht, maar de rangschikking van betaalde advertenties in de zoekresultaten van Google hangt hoofdzakelijk af van twee elementen: de kwaliteitsscore en je bod. De kwaliteitsscore is altijd een cijfer tussen de 1 en 10. Wanneer je een hoge score hebt, betaal je in verhouding minder voor dezelfde (of een hogere) rangschikking. Deze kwaliteitsscore vind je in je Google Ads account op zoekwoordniveau. 

Nu wil je natuurlijk weten: hoe verhoog ik die kwaliteitsscore? Drie factoren zijn van invloed op deze kwaliteitsscore: de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de ervaring op de bestemmingspagina. Vooral die laatste twee zijn redelijk gemakkelijk te beïnvloeden. 

Zorg dat de informatie die je gebruikt voor een advertentie relevant is. Daarmee bedoelen we dat de advertentietekst aan moet sluiten op de zoekwoorden die je hebt ingegeven. Als VrijdagOnline adverteren we bijvoorbeeld met de zoekterm ‘website laten maken’. Hebben we het vervolgens in de advertentietekst alleen maar over 'website bouwen'? Dan krijgen we geen hoge kwaliteitsscore. De zoekterm komt gedeeltelijk overeen, maar is niet zo relevant als ‘website laten maken’. De kwaliteitsscore is misschien een 4 of 5, maar zal op deze manier nooit een 9 of 10 worden.

 

Tip 3: Lijsten met uitsluitingszoekwoorden

Maak gebruik van lijsten met uitsluitingszoekwoorden. Deze uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertenties niet getoond worden aan mensen die niet van waarde zijn voor jouw bedrijf. Laat het ons uitleggen. Stel, je bent eigenaar van een online marketing bureau. Jouw bureau is gespecialiseerd in SEO en biedt dus geen SEA aan. Mensen die via Google op zoek zijn naar een online marketing bureau om hun Google Ads account te beheren, zijn dus niet op zoek naar jou. 

Door SEA (en andere daaraan gerelateerde zoekwoorden) toe te voegen aan een lijst met uitsluitingswoorden voorkom je dat je moet betalen wanneer mensen die je ‘niets opleveren’ klikken op jouw advertentie. De lijsten met uitsluitingszoekwoorden kan je toepassen bij meerdere campagnes op je account, waardoor je deze zoekwoorden niet iedere keer handmatig toe hoeft te voegen.

 

Tip 4: Van micro conversies naar macro conversies 

Voorbeelden van micro conversies zijn: een download van een brochure, een klik op een link naar een social mediaplatform of een inschrijving voor een nieuwsbrief. Deze wil je natuurlijk graag omzetten naar macro conversies. Voorbeelden van een macro conversie zijn: een offerteaanvraag of een transactie. 

Met behulp van Google Analytics kan je deze ‘micro conversie gebruikers’ in een aparte lijst met doelgroepen plaatsen. Vervolgens target je deze doelgroep met je advertenties. Dit doe je door deze lijst toe te voegen aan je Google Ads campagnes of advertentiegroepen. Je kan zelfs een verhoogd bod inzetten voor deze groep of een specifieke remarketing campagne maken.

Met remarketing bereik je mensen die al eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf (micro conversie). Je spreekt ze opnieuw aan door middel van een advertentie. Zo probeer je ze over te halen een macro conversie 'actie' uit te voeren. 

 

Tip 5: Het aantal zoekwoorden

Kort maar krachtig: plaats niet te veel zoekwoorden in één advertentiegroep. Wij hanteren zelf een maximaal aantal van tien zoekwoorden per advertentiegroep. Dit is belangrijk om je Google Ads advertenties zo relevant mogelijk te houden (denk aan tip 2). Met veertig zoekwoorden in één advertentiegroep is dit niet mogelijk. Ook maak je het jezelf extra moeilijk, omdat de binnenkomende data daardoor lastiger te interpreteren is.

 

Met deze tips ben je al een eindje op weg. Hulp nodig? Bel ons (050-2309815) of vraag een offerte aan. We horen graag van je!

author

Over de Auteur

Deze allrounder op het gebied van digitale communicatie is zich later gaan specialiseren in online marketing. Bij VrijdagOnline houdt hij zich bezig met Search Engine Advertising. Op de VrijdagAvond kun je Mart in de stad treffen met een goed bord eten voor zijn neus.