Vier social media kanalen die je over het hoofd ziet

door Joost Klein Online marketing specialist

Gepost op 26-02-2015

Wie het over social media heeft denkt vooral aan Facebook en Twitter. Dit zijn veruit de grootste kanalen met de meeste gebruikers. De kans dat je hier jouw doelgroep aantreft is dan ook erg groot. Maar het is juist de omvang van deze kanalen die het tegelijkertijd moeilijker maakt succes te hebben.

Behalve jij strijden er nog talloze websites om de aandacht van de leden. Het kan dan ook de moeite waard zijn om verder te kijken naar andere social media om jouw site onder de aandacht te brengen. In deze blog presenteren we er vier die je over het hoofd ziet.

undefined

Vine

Vine is een kanaal waar de bezoekers korte filmpjes (maximaal 6,5 seconden) kunnen plaatsen. Het plaatsen en bekijken van video’s is een sterk groeiende markt. Experts verwachten dat ruim de helft van het internetverkeer in 2016 bestaat uit video’s. Bovendien zijn video’s een krachtig marketingmiddel om je product onder de aandacht te brengen. 64% van de consumenten geeft aan een product eerder te kopen nadat ze er een video over hebben gezien. Belangrijk hierbij is dat je wel creatief te werk gaat met jouw video. Een standaard verkooppraatje helpt niet. Probeer een manier te vinden om je product op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.

Tumblr

Tumblr is de sterkste groeier in het social media landschap. In het afgelopen jaar is het aantal gebruikers met 120% gestegen. Dit maakt de microblogsite een interessant kanaal om jouw website op te promoten. Bovendien blijft een gebruiker van Tumblr langer op de site dan op Facebook of Twitter. De gemiddelde Tumblr sessie duurt 14 minuten, bijna anderhalf minuten langer dan Facebook en een paar minuten langer dan op Twitter. Gebruikers van Tumblr hebben dus meer aandacht voor unieke content en zijn bereid hier tijd in te steken. Tumblr is vooral zeer geschikt om de jonge doelgroep te bereiken. Bijna de helft van de gebruikers is jonger dan 24 jaar.

Stumbleupon

Stumbleupon werkt als volgt: de gebruiker vult onderwerpen en interesses in en de site stuurt ze naar andere sites die hierbij aansluiten. Dit is er dan ook de oorzaak van dat de Stumbleupon gebruiker die op jouw site komt hier 28% langer blijft dan de gemiddelde bezoeker. Dit komt natuurlijk omdat jouw site naadloos aansluit bij de interesses van de gebruiker. De site stuurt dus heel gericht een bezoeker naar jouw site toe. Stumbleupon stuurt dan per gebruiker 75% meer bezoekers naar je site dan Facebook of Twitter. Waar de gemiddelde populaire link op deze twee platformen niet langer dan 48 uur populair blijft, kan een populaire link op Stumbleupon langer rekenen op meer aandacht.

Reddit

Reddit is een ideale site om je content onder de aandacht te brengen. Er zijn maar weinig votes voor nodig om een enorm toename van bezoekers tot stand te brengen. Dit gemak komt echter met een keerzijde. De Reddit bezoekers zijn notoir kritisch en zullen te commerciële content snel afstraffen. Het is dus van belang dat je eerst goed uitzoekt wat de Reddit bezoekers willen zien en dat toepassen op je eigen site. Slaag je hierin, dan heb je met de Reddit bezoekers een loyale groep bezoekers die jouw site in korte tijd heel populair kunnen maken.
Zoals je hebt kunnen lezen houdt social media niet op bij Facebook en Twitter. Het is en divers landschap met talloze kanalen waar je jouw voordeel uit zou kunnen halen. Voor elk kanaal geldt: doe eerst onderzoek. Kijk wat werkt. Wat vinden de bezoekers van social media leuk in jouw branche?

Een succesvolle social mediacampagne begint natuurlijk met een goede website. Het helpt niet om allerlei content op deze kanalen te delen en dat je bezoekers dan op een site komen die niet werkt of niet aansluit bij de wensen van de bezoeker. Bij Vrijdagonline maken wij een kwalitatief hoogstaande site waar mensen keer op keer naar terug willen komen.

 



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.


Reageren

comments powered by Disqus