Wat is de ideale marketingmix voor je website?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Zoekmachineoptimalisatie, posts op social media, contentmarketing, Google Adwords advertenties, linkbuilden. Door alle verschillende mogelijkheden in de online marketing is het soms moeilijk om een goede marketingstrategie op te stellen waarin je al deze middelen meeneemt. Waar moet je je op focussen en wat is de beste samenstelling voor het gebruik van al deze middelen?

1. Zoekmachineoptimalisatie

De nummer 1 focus van je online marketingstrategie moet liggen bij zoekmachineoptimalisatie. Het is gewoon heel belangrijk dat mensen jouw site snel in de zoekresultaten van Google kunnen vinden. Hoe hoger jouw site in Google staat, des te meer bezoekers er op jouw website terechtkomen. En meer bezoekers betekent meer klanten! 

SEO
Het is verstandig om je bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) vooral te focussen op het verbeteren van de teksten op je website en het schrijven van zogenaamde SEO-pagina's. Dit zijn pagina's die geschreven zijn rondom zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Daarnaast kun je proberen op relevante sites linkjes naar jouw site te plaatsen. Linkbuilden is echter moeilijk en er gaat veel tijd in zitten. Focus je daarom niet teveel op het plaatsen van linkjes en richt je vooral op het inhoudelijk optimaliseren van je sitevermelding. 

Google Adwords
Uit onderzoek is gebleken dat zoekmachineoptimalisatie en Google Adwords reclames zorgen voor een kwart van de klanten van bedrijven. Het is niet voor iedereen helemaal duidelijk wat het verschil is tussen deze twee. Beide hebben immers het doel om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Het verschil zit hem in het soort positie. Google advertenties staan vaak bovenaan pagina's in een geel blok, of ze staan in de zijbalk. Voor deze plekken betaal je. De resultaten onder het gele blok in Google noemen we de organische zoekresultaten, de onbetaalde positie van je site. Hoog komen in de organische resultaten doe je d.m.v. SEO.

undefined

undefined2. Contentmarketing

Als tweede moet je focus liggen op contentmarketing. Contentmarketing gaat een steeds grotere rol spelen in de online marketingwereld. Met contentmarketing bedoelen we het schrijven van informatieve weblogs waarin je jouw kennis deelt met bezoekers en (potentiële) klanten. Meer hierover vindt je in mijn weblog van vorige week.

3. E-mail marketing

Veel mensen vinden e-mail marketing een achterhaald concept, maar dat is het zeker niet! 7% van de klantaankopen komt namelijk voort uit e-mail marketing. Met e-mail marketing wordt het sturen van nieuwsbrieven naar klanten bedoelt. In een dergelijke nieuwsbrief kun je linkjes plaatsen naar interessante weblogs die je hebt geschreven, je kunt nieuwtjes over je bedrijf vermelden en je kunt nieuwe producten aanbieden. Met dat laatste moet je echter wel een beetje uitkijken. Het is niet de bedoeling dat je nieuwsbrief een reclamemail wordt. Zorg ervoor dat er vooral veel handige informatie voor de klant in staat. Lees meer over e-mail marketing in de blog: E-mail marketing klantvriendelijker maken. 

4. Sociale media

Probeer op verschillende platforms interessante en grappige nieuwsberichten en artikelen te posten en delen. Gebruik hierbij afbeeldingen en hashtags. Zichtbaar zijn op social media is belangrijk, maar het is moeilijk om veel volgers en likes te krijgen op social media. Steek dus niet teveel tijd in je social media beleid, maar probeer wel regelmatig berichten te plaatsen. Wanneer iemand op je bedrijfspagina kijkt en ziet dat er allerlei posts over interessante nieuwtjes en artikelen staan, geeft dit een betrouwbare indruk.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus