Wat is jouw Social Media strategie? (Deel 1)

door Joost Klein Websitebouwer

Gepost op 06-03-2015

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan. Elke dag surfen miljoenen mensen naar kanalen zoals Facebook en Twitter. Het is hierdoor een essentieel middel geworden om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van een breed publiek. In deze blog geven we tips en ideeën hoe je optimaal kan profiteren van social media.

Wat wil je op korte termijn bereiken met social media?

Alleen door te weten wat je wilt bereiken is het mogelijk om vast te stellen hoe je dit kan bereiken.

Wil je meer bezoekers naar je website genereren, meer naamsbekendheid creëren of je klantenbinding verhogen? Vraag jezelf af wat je wilt, dan wordt het gemakkelijker om te bepalen op welke manier je dit gaat aanpakken.

Wat betekent een succesvolle social media strategie voor jou?

Bekijk wat je graag in één jaar wil behalen met je social media strategie. Wil je bijvoorbeeld 20% meer omzet behalen, dan zal je meer klanten naar je website willen trekken (meer verkeer) en zal de klantenbinding belangrijk zijn. Het bereiken van jouw doel staat vaak in verband met het bereiken van andere doelen. Wees realistisch over je doel, het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

Wat is jouw doelgroep?

Na het beantwoorden van bovenstaande vragen is duidelijk wat je wilt bereiken met je social media strategie. Maar ‘wie’ wil je bereiken? Probeer deze groep zo goed mogelijk te omschrijven, zodat het gemakkelijker wordt deze groep te bereiken. Zorg er wel voor dat je de groep niet zo klein maakt dat veel potentiële klanten buiten het bereik vallen.

Op welk Social Media platform moet je aanwezig zijn?

Je hebt nu jouw doelgroep duidelijk voor ogen. Maar waar zijn ze online te vinden?

Je wilt je tijd ook niet besteden aan social media kanalen die jouw doelgroep niet vertegenwoordigen. Dit is zonde van je tijd en geld. Onderzoek welke social media kanalen populair zijn bij jouw doelgroep en concentreer je vervolgens daar op.

Hoeveel tijd moet je besteden aan social media?

Een social media strategie bestaat uit meer dan alleen een pagina hebben op Facebook of een account op Twitter. Als je voordeel wilt halen uit social media dan moet je er dagelijks mee aan de slag. Hoeveel tijd per dag je ermee bezig moet zijn hangt af van je doelstelling. Maar een uur per dag ben je al snel kwijt.

Wat doe je nog meer aan marketing?

Social media is een onderdeel van online marketing en online marketing is een onderdeel van marketing. Je toon naar buiten toe is in je andere marketingstrategieën vast al gezet. Gebruik dezelfde toon om te zorgen dat je sneller herkend wordt op social media. Zorg dat je layout hetzelfde is als op je andere marketinguitingen. Zo ben je snel herkenbaar voor je klanten. Denk hierbij dus aan je logo, kleurencombinaties et cetera.

Met het beantwoorden van bovenstaande vragen heb je voor jezelf duidelijk gesteld:

  • Wat je doelen zijn
  • In welk tijdsbestek dit haalbaar is
  • Welke doelgroep je wil aanspreken
  • Op welke social media platformen je aanwezig moet zijn

In onze volgende blog gaan we in op het bijhouden van je social media kanalen en wat je het beste kan posten...



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij projectmanager en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalisatie. Op VrijdagAvond gaat hij vaak even een pint Guinness halen in zijn favoriete Irish pub.


Reageren

comments powered by Disqus