Welke schrijfstijl gebruik jij op je website?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Ieder bedrijf heeft een verschillend aanbod en verschillende klanten. Het is belangrijk om je teksten aan te passen op je bezoekers. Maar van welke schrijfstijlen kan je nou gebruik maken?

Informatieve schrijfstijl

Het hoofddoel van deze stijl is informatie overbrengen. Een informatieve tekst is vaak wat onpersoonlijk. Er wordt geen gebruik gemaakt van jij of u. Daarom spreekt het de lezer minder snel aan. Dit hoeft geen probleem te zijn als het past bij je doelgroep. Een notariskantoor zal eerder gebruik maken van deze stijl dan een timmerbedrijf. Geef je bezoeker gelijk de belangrijkste informatie en draai er niet om heen.

Voorbeeld
Stel, je wilt je lezer informeren over een nieuwe smaak Coca Cola. Dan schrijf jij, wanneer je dat informatief wilt doen als volgt:

'Coca Cola heeft een nieuwe light versie ontwikkeld met een nieuwe smaak'

Verkoopgerichte schrijfstijl

Als het online verkopen van een product jouw doel is kan je het beste gebruik maken van de AIDA methode. Allereest wordt er aandacht getrokken bij de potentiële kopers. Dit kan door bijv. een originele titel. Daarna wordt er interesse opgewekt en vervolgens moet er een verlangen worden gecreëerd. Als laatste punt moet de bezoeker worden overtuigd om over te gaan tot actie. Dit kan door een speciale actie of korting.

Voorbeeld
Stel, je wilt uw lezer enthousiasmeren over een nieuwe smaak Coca Cola. Dan schrijf jij, wanneer je dat verkoopgericht wilt doen als volgt:


'Coca Cola heeft een geweldige nieuwe smaak ontwikkeld, die je geproefd moet hebben!'

undefined

Motiverende schrijfstijl

Een bedrijf wil altijd wel dat een klant 'iets' doet op zijn website. Het is belangrijk om je klanten persoonlijk aan te spreken. Dus in dit geval juist wel je klanten aaspreken met jij, je of u. Jouw klanten zijn vaak ergens naar op zoek. Laat ze dan weten dat ze dit bij jou kunnen vinden. Enthousiaste recensies van andere klanten kunnen jouw bezoekers ook motiveren evenals het gebruik maken van een keurmerk.

Voorbeeld

Stel, je wilt je lezer motiveren over een nieuwe smaak Coca Cola. Dan schrijf jij, wanneer je dat motiverend wilt doen als volgt:

'Probeer nu de nieuw ontwikkelde smaak van CocaCola, daar ga je zeker geen spijt van krijgen'

Overtuigende schrijfstijl

Wil je op je website uw klanten overtuigen van een bepaald standpunt? Dat kan zeker. Het is belangrijk om rekening te houden met de gedachten van jouw klanten. Jij moet hen zeker niet beledigen. Ook hier is het belangrijk uw klanten persoonlijk aan te spreken. Je mening geven is prima. Maar laat je klanten niet het gevoel hebben dat je niet open staat voor andere ideeën. Daardoor zal je klanten verliezen.

Voorbeeld

Stel, je wilt jouw lezer overtuigen over een nieuwe smaak Coca Cola. Dan schrijf je, wanneer je dat overtuigend wilt doen als volgt:

'CocaCola heeft een nieuwe smaak ontwikkeld, haar allerlekkerste tot nu toe!'

Tot slot

Elke stijl heeft zijn eigen kenmerken, maar het is belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Een website laten maken heeft alleen nut als jouw bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Maak daarom altijd gebruik van tussenkopjes en verschillende alinea's. Bedenk vooraf wat voor soort schrijfstijl je bezoekers zullen verwachten bij jouw organisatie, hiermee krijgt u meer waardering van je klanten.

 



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus