Word je asociaal van social media?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Social media. Wie kent het niet? Linkedin, Twitter, Instagram en Facebook zijn begrippen die we niet meer weg kunnen denken uit onze dagelijkse leven. Van huismoeders tot pubers, van zakenmannen tot grootouders. In vrijwel iedere denkbare doelgroep zijn er tegenwoordig personen die gebruik maken van social media. Maar maakt deze social media ons wel daadwerkelijk zo sociaal of doet de naam ons misleiden..

Online durf je meer

Online durven mensen veel meer. Lekker veilig achter een beeldscherm een berichtje de wereld in sturen. Maar is dit goed voor je sociale ontwikkeling? Veel personen willen graag voldoen aan een ideaal zelfbeeld en via social media kun je de beste versie van jezelf laten zien. Je kunt je beste foto kiezen en bepalen wat jij plaatst over jezelf. Je kunt je op internet verschuilen voor ontelbaar veel factoren waar je in het dagelijks leven niet omheen had gekund.

Kwalitatieve of kwantitatieve vriendschappen?

Jongeren maken het meeste gebruik van social media. Als deze personen de keuze moeten maken tussen kwalitatieve vriendschappen of kwantitatieve vriendschappen zullen zij voor het laatste kiezen. Hoe meer vrienden, hoe beter. Jongeren geven zelfs aan minder vaak af te spreken met bepaalde personen, omdat ze elkaars berichten 'toch wel op facebook voorbij zien komen'. Ze denken op deze manier werkelijk alles van elkaar te weten en sociaal te zijn. Maar nee, sociaal bezig zijn ze dus zeker niet.

Een populaire social media chat is Facebook messenger. Je kunt met wel 15 mensen tegelijk praten. Dit had je  in het ‘echte’ leven nooit kunnen doen. Het is onmogelijk om met 15 mensen een gesprek te voeren en iedereen daadwerkelijk persoonlijke aandacht te geven, die zij in het dagelijks leven anders wel van jou hadden gekregen. Denk hierbij alleen al aan verjaardagen of trouwdagen, even makkelijk een berichtje sturen op facebook. Een kaartje voor je goede vriend of vriendin was toch echt een stuk persoonlijker geweest.

 

undefined

 

 

We schenden onze eigen privacy

Door ons gedrag op sociale media maken we onszelf niet alleen asociaal maar ook schenden we onze eigen privacy zonder hierbij na te denken. Berichten blijven jaren op het web rondzwerven. Niet erg handig als je nieuwe collega’s foto’s zien van die avond toen jij dronken in de kroeg zat. Maar zelfs voor inbrekers en andere criminelen maken we het erg makkelijk. Ons dagelijks leven staat op internet, zo herkennen zij hier makkelijk een patroon in.

De positieve keerzijde

Natuurlijk zijn er vele positieve kanten van sociale media. Oude klasgenoten van de basisschool of een jeugdvriendin, slechts één druk op de knop en iemand zijn profiel kan bekeken worden. Ook voor startende én bestaande ondernemers is sociale media een perfecte uitkomst. Iedere dag worden er zogenaamde ‘Like, Win & Deel’ acties gehouden door talloze bedrijven over de hele wereld. Adverteren is vooral duur voor startende ondernemers, maar met social media kan alles gratis de wereld in worden gestuurd. Bedrijven richten zich echt persoonlijk op de klanten, hierdoor voelt het voor hen sociaal. Maar dit is het natuurlijk niet.

Complete klantenservices worden aangeboden via sociale media. De grootste bedrijven ter wereld maken hier gebruik van. Denk hierbij aan de KLM, die zelfs op twitter laat weten hoelang de gemiddelde responstijd is op een vraag. Of denk aan berichten over vermiste personen of kinderen. Sociale media heeft vaak geholpen bij het oplossen van zulke zaken en moet in de toekomst absoluut gebruikt blijven worden.

Tot slot

De conclusie is dat we ons op social media meer moeten gedragen als in het echte leven. Social media wordt nou eenmaal niet altijd op een sociale manier gebruikt. De ene keer ben je boos, moe, chagarijnig of geirriteerd. De andere keer ben je juist blij en vrolijk. Ook heeft social media een positieve keerzijde die zeker niet vergeten mag worden. Als gebruiker moet je verstandig zijn en denken: gebruik sociale media met mate, houdt privé en sociale media groot en deels gescheiden, wees altijd jezelf en vergeet niet met je goede vrienden in het echt af te spreken als je alleen de profiel foto nog herkent…



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus