Zo komt jouw website makkelijk in de top 3 van Google

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Ondernemers lopen vaak te worstelen met hun website die geen bezoekers trekt, niet hoog in “de zoekresultaten” staat en nauwelijks conversies oplevert. Deze ondernemers vragen zich vaak af wat ze in godsnaam kunnen doen om hun website succesvoller te maken. Datzelfde vragen ook de kandidaten van Idols zich af: “Hoe win ik deze show met heel veel competitie van goede muzikanten?”

In de top 3 van Google komen is net zo moeilijk als Idols winnen

Bijna iedereen kent de show Idols. Het programma waarbij na een vaak hilarische voorselectie waaraan honderden kandidaten meedoen, uiteindelijk slechts enkele potentiële winnaars het tegen elkaar opnemen om de prestigieuze Idols prijs in ontvangst te kunnen nemen. Degene die Idols wint moet aan alle voorwaarden voldoen om de show te winnen… en zo moet ook jouw website aan alle voorwaarden voldoen om de “show” te winnen en in de topposities van zoekmachines te verschijnen.

undefined

De voorrondes

In de voorrondes wordt er gekeken naar de basis. Kan iemand redelijk goed zingen? Is het een vernieuwend geluid? Ziet diegene er representatief uit? Spreekt de kandidaat fatsoenlijk Nederlands? Is de kandidaat zelfverzekerd en vlot? Is de kandidaat origineel? En het belangrijkste: Zorgt de kandidaat met zijn optreden voor kippenvel of voor plaatsvervangende schaamte?

Nu jouw website: Heeft jouw website goede originele teksten? Is het foutloos en mooi geschreven? Is de content uniek en vernieuwend? Ziet de website er goed verzorgd uit in plaats van als een zelf in elkaar geduwd rommeltje? Als anderen jouw website bekijken...denken ze dan: “wow gaaf!” of “mwoah dat kan ik ook”? Zorg ervoor dat je feedback krijgt over jouw website van kritische en ervaren mensen (Jury). Dat zijn dus niet dezelfde mensen die hun vals-zingende neefje motiveren om mee te doen aan Idols zodat heel Nederland kapot gaat van het lachen. Laadt jouw website snel en foutloos? Is jouw website leuk om naar te kijken, of vind niemand er echt wat aan? Wanneer dit allemaal in de haak is ben je door naar de volgende ronde!

De volgende ronde

85% van de kandidaten is afgevallen. Ze zijn niet doorgelaten door de jury (Google) omdat ze vals zongen, niet origineel waren of onvoldoende representatief waren. Je bent wel door en nu neemt je het op tegen kandidaten die aan dezelfde voorwaarden hebben voldaan als jij. Je bent er nog lang niet.

De kandidaten in Idols worden nu nog meer beoordeeld op techniek, vernieuwing, originaliteit in zowel hun zang als presentatie (performance) kwaliteit. Ze halen alles uit de kast om de overgebleven kandidaten te overtroeven, zodat zij meer stemmen krijgen dan hun tegenstanders.

Nu jouw website: Om origineel te zijn moet je echt alles uit de kast halen (bloggen, tips & trucs, nieuws, innovatieve ideeën etc.). Dit betekent dat je aan de slag moet om leuke, opvallende, verrassende of in ieder geval interessante content op jouw site te plaatsen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat anderen (de kijkers thuis) op de hoogte worden gehouden van jouw opvallende content. Post het op social media, gooi er een persbericht uit, verstuur nieuwsbrieven.

Stemmen van de kijkers thuis

Wanneer je succes hebt zullen jouw berichten worden gedeeld, er zal worden gelinkt naar jouw content (linkbuilding) en jouw website zal aan populariteit winnen. Elke keer dat jouw content gedeeld wordt op (social) media kan je zien als een stem van het publiek dat thuis zit en jouw optreden heeft bekeken. Ook wanneer andere website-eigenaren een link plaatsen naar jouw website is dit te vergelijken met een stem voor jouw optreden vanuit het publiek. Wanneer de jury (Google) het ook geweldig vond, zal je weer een paar plekken stijgen in de zoekresultaten.

undefined

De finale

In de voorrondes zijn de finalisten continu bezig geweest met het verbeteren van hun kwaliteit, zangtechniek en performance (uitstraling). Daarnaast hebben ze continu originele vertolkingen van nummers gezongen op de top van hun kunnen. Ze staan nu aan de vooravond van de finale. In de finale gaan ze het opnemen tegen hun beste en meest populaire mede-kandidaten. Deze kandidaten hebben net als zij enorm veel stemmen gekregen van het publiek en de jury is dolenthousiast over ze.

Promotie, promotie, promotie

Naast dat de kandidaten blijven doorgaan met geweldig zingen en vernieuwende ideeën met originele optredens neerzetten op het podium, zetten ze alles op alles om zichzelf in de schijnwerpers te zetten en zo veel mogelijk stemmen te verwerven. Ze schuiven aan bij talkshows, geven interviews, toeren door het land en gaan langs (basis)scholen en poppodia (doelgroepen) om stemmen te winnen.

Nu jouw website: Je moet ervoor zorgen dat jouw website overal bekend wordt. Zorg ervoor dat jouw website genoemd wordt op andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan. Bel de eigenaren, mail naar webmasters van fora en platforms waar veel gesproken wordt over het onderwerp van jouw website. Maak reclame, zowel digitaal als via (lokale) bladen en magazines (plaatselijke VV is ook promotie). Post regelmatig nieuws en interessante artikelen op jouw social media pagina's (Twitter, Linkedin, Google+, Instagram, Pinterest, Facebook etc) en zorg ervoor dat je volgers krijgt. Heel veel volgers.

undefined

Het publiek is de jury

Net als bij de finale van Idols zal uiteindelijk het publiek (onbewust) degene zijn die beoordeelt of je gaat winnen of niet. Uiteraard is er een officiële jury (Google) die een grote stem hierin heeft, maar de jury zal zijn stem sterk laten beïnvloeden door hoe het publiek op uw website reageert. Wordt er veel naar uw optredens geluisterd (Blijven bezoekers lang op uw website en wordt er veel naar jouw website gezocht)? Delen ze massaal jouw liedje (website), downloaden ze uw nummer (nemen ze contact met je op), vertellen ze vrienden en familie over uw optreden (plaatsen ze een linkje op hun eigen website en social media pagina’s)?

De idols kandidaat met het beste liedje, de mooiste stem, de meeste uitstraling, het origineelste optreden, de meeste vermeldingen op social media, de meeste stemmen en de meeste downloads wordt de winnaar van Idols en datzelfde geldt ook voor jouw website!

Veel te veel werk?

Ben je na het lezen van dit artikel ontmoedigd om daadwerkelijk aan de slag te gaan om jouw website hoger in Google te krijgen omdat het heel veel werk is? Dan raden we je aan om niet mee te doen aan de voorrondes en te accepteren dat je blijft optreden in het dichtstbijzijnde buurthuis en de lokale kantine.

Coach nodig?

Neem contact met ons op via info@vrijdagonline.nl of 050-2309815



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus