Zo zet je Social Media in voor Marketing

door Joost Klein Online marketing specialist

Gepost op 23-02-2015

Als ondernemer kan je jezelf afvragen: “Waarom zouden we social media gaan gebruiken voor ons bedrijf en is een website niet voldoende? En wat is de meerwaarde van social media?”


Dat ga ik je nu vertellen!

Social Media is een krachtig marketinginstrument!

Social media kanalen bieden je een enorm platform om makkelijk in contact te komen met je doelgroep. Elk social media kanaal maakt gebruik van een zogenaamde ‘startpagina’ of een ‘nieuwsoverzicht’. Hier komen berichten op van al je volgers of vrienden en dit geldt dus ook andersom.

Jouw volgers en vrienden zien ook jouw berichten. Hoe meer berichten jij plaatst, hoe meer jij in hun nieuwsoverzicht terecht komt en gevonden wordt door je huidige vrienden en volgers maar ook door anderen. Als jouw vrienden en volgers ervoor kiezen om jouw bericht te delen. Via social media wordt je naam ook bekender bij je doelgroep, omdat je bedrijfsnaam op meerdere social media sites terecht komt en zo meer mensen je kunnen vinden.

Welk social media kanaal past bij jou?

Als bedrijf is het wel verstandig om te bekijken welk social media kanaal het beste bij je bedrijf past omdat elk kanaal weer anders gebruikt wordt en elk kanaal een bepaald publiek trekt. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld studenten zijn kan je je beter richten op het social media kanaal Facebook, omdat meerendeel van de gebruikers van Facebook studenten zijn. Tevens zijn studenten heel actief op Twitter, dus dit zou ook een kanaal kunnen zijn om je op te richten, mocht je doelgroep studenten zijn. Richt je je meer op de doelgroep zakelijk? Dan denk ik dat je je beter kan richten op LinkedIn.

Het is dus van belang om te kijken welk social media kanaal je doelgroep het meest gebruikt. Bedenk wat jouw doelgroep van je product wil zien. Wat voor social media kanaal past daarbij? Pinterest en Facebook zijn bijvoorbeeld erg handig als je wilt dat je producten gezien kunnen worden door je doelgroep. Bijvoorbeeld kleding, sieraden of woonaccessoires. In dat geval zet je social media in als inspiratiebron voor wat je doelgroep kan doen met jouw producten. Neem eens een kijkje op onze social media kanalen, wij maken gebruik van TwitterFacebookLinkedin en Pinterest.

undefined

Social media als toegevoegde waarde

Google kijkt naar links van andere websites die linken naar jouw website Deze links noemen we backlinks. Dit wordt gezien als een positieve referentie. Mede op basis van deze backlinks rangschikt Google je website in de zoekresultaten. Signalen van social media kunnen ongeveer hetzelfde worden gezien. Wanneer er een artikel op een social media site wordt geliked of gedeeld of er wordt op gereageerd dan denkt Google dat het waardevolle informatie is. Daarom is het belangrijk om actief te zijn en blijven op Social Media en het bij te houden.

Social media beïnvloedt je doelgroep

Als jouw social media pagina veel wordt geliked of vaak wordt bezocht dan laat dit een positieve indruk achter voor bezoekers en klanten. Andere bedrijven zien dat jouw social media pagina vaak wordt bezocht, worden nieuwsgierig en komen zo ook op jouw social media pagina waar ze weer doorgelinkt kunnen worden naar je daadwerkelijke website. Mocht het product wat je verkoopt datgene zijn, wat zij toevallig nodig hebben dan zijn ze vaak sneller overtuigd door de positieve social media signalen.

undefined

Wat kan je NU doen om social media in te zetten?

Plaats social media knoppen op je pagina
Dit kan je doen via de facebook widget of aparte plugins zoals sharethis.com. Door share buttons kunnen mensen makkelijk op je social media site terecht komen en kunnen ze de content van de website met hun netwerk delen.

Vroeger was de beste promotie mond tot mond reclame. Dat is tegenwoordig nog steeds zo maar veel meer gemoderniseerd. Social media werkt zo ontzettend snel dat je binnen een paar minuten honderden bezoekers extra kunt bereiken door op je pagina een share button te plaatsen. Deze button zorgt ervoor dat een willekeurige bezoeker na een paar klikken al kan laten weten aan al zijn vrienden en kennissen dat jouw website bezoeken de moeite waard is.

Verdiep je in de verschillende soorten social media
Je kunt beter vooraf bepalen op welke sites je actief gaat worden, kies één of twee social media kanalen uit waar u mee gaat beginnen en welk kanaal het beste aansluit bij je doelgroep.

Start met het opbouwen van de reputatie van uw bedrijf via het social media kanaal
Door actief meedoen op social media bouw je een soort van ‘online identiteit’. Bezoekers vinden de informatie die jij op je social media pagina zet interessant om te lezen en komen vaker terug op je pagina. Ze kunnen jouw social media pagina aanbevelen bij anderen zodat ook zij op jouw pagina terecht komen, zo ontwikkel je een bepaalde identiteit op social media. Bezoekers leren je kennen en vormen een beeld over je. Dat is je online identiteit.

undefined

 

 

 



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.


Reageren

comments powered by Disqus