Zoekmachineoptimalisatie: hoe en waar zet ik zoekwoorden in mijn website?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

In de blog van vorige week heb ik uitgelegd hoe je goede zoekwoorden kiest voor je website. In deze blog leg ik je uit hoe en waar je die zoekwoorden in je site moet zetten. Bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten kijkt Google namelijk waar je je zoekwoorden plaatst en hoe vaak ze voorkomen op je site.

Title tags

Welkom bij
Aan de hoofdtitel (de title-tag) van je pagina's hecht Google de meeste waarde. Zeker de titel van je homepage telt zwaar mee. Ontzettend veel bedrijven maken de fout om deze titel te gebruiken om bezoekers welkom te heten. "Welkom bij Schilderbedrijf van Buren". Komt dit bekend voor? Meteen weghalen die handel! Zelfs grote instellingen als de Technische Universiteit Eindhoven maken deze klassieke fout, zoals op de afbeelding hier rechts te zien is. Lees hier meer over in de blog: Gebruik nooit "welkom bij" op je site! Probeer het belangrijkste zoekwoord voor jouw bedrijf in de titel te zetten en als het kan ook aan het begin van de titel, want dit heeft nog een extra positief effect. undefined

H1, H2, H3, etc.
De H1 is de hoofdtitel van je pagina. Dit is de titel die je ook linksbovenin je browser te zien krijgt. De tussenkopjes die je in een artikel of bericht gebruikt zijn de H2's. Gebruik je daarin wéér extra tussenkopjes, dan zijn dat de H3's en zo gaat dat door. Gebruik in de H1 een zoekwoord en probeer in de eerste H2 een variant van dit zoekwoord te gebruiken. Ga niet in al je titels hetzelfde zoekwoord zetten. Dit is te overdadig en er bestaat een kans dat je hier door Google op afgerekend wordt. In de afbeelding hieronder staat precies aangegeven welke titel's H1's, H2's en H3's zijn.

undefined

Zoekwoorddichtheid

Als ik wil dat mijn site goed gevonden wordt op een bepaald zoekwoord, moet ik dat woord gewoon heel vaak noemen op een pagina. Een grote fout die door veel mensen gemaakt wordt! Als je een zoekwoord namelijk heel vaak terug laat komen op een pagina, kan Google dit zien als zoekwoordspam en zal je hier op afgerekend worden. Hoe vaak moet je een zoekwoord dan wel gebruiken? In de zoekmachineoptimalisatie wordt over het algemeen aangenomen dat een zoekwoord ongeveer 5% van de tekst op een pagina mag uitmaken. 

Probeer bij het schrijven van nieuwe pagina's een beetje rekening te houden met dit percentage. Een beetje meer of minder maakt niet uit. Het gaat er vooral om dat je tekst wel natuurlijk geschreven is en dat de gebruikte zoekwoorden in de context passen.

Plek in de tekst

Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je zoekwoorden in de tekst zelf voorkomen. Probeer het woord, of de woorden vooral veel op het begin van de tekst te plaatsen. De woorden mogen in de eerste alinea dus wel wat vaker voorkomen dan in de rest van de tekst. Ook per alinea geldt: gebruik de zoekwoorden vooral in het begin van de alinea.

Onzichtbaar gebruik van zoekwoordenundefined

Metadescription
De metadescription van een pagina is niet zichtbaar voor bezoekers, maar wel voor Google. In de metadescription vertel je in het kort waar de pagina over gaat. Ook kun je in deze beschrijving weer gebruik maken van zoekwoorden. Hoewel de meeste zoekmachines niet meer heel veel waarde hechten aan metadescriptions is het toch wel handig om hier gebruik van te maken. 

Afbeeldingen
Wanneer je gebruikt maakt van afbeeldingen (en dat moet je eigenlijk sowieso wel doen!), is het slim om in de bestandsnaam van je afbeelding een zoekwoord te gebruiken. Ook al zien je bezoekers de bestandsnaam van je afbeelding niet, Google ziet het wel en neemt dit ook mee. Ook kun je nog een alt-tag aan je afbeelding geven. Dit is een alternatieve titel voor je afbeelding die men te zien krijgt wanneer de afbeeldingen niet geladen kunnen worden. Ook een alt-tag met een zoekwoord erin levert een positieve bijdrage in het proces van zoekmachineoptimalisatie.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus