Zoekmachineoptimalisatie: hoe kies ik goede zoekwoorden?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Wanneer je aan de slag wilt gaan met zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om van te voren goed te bepalen op welke woorden je gevonden wilt worden. Hoe bepaal je op welke zoekwoorden je jouw website gaat optimaliseren? In deze blog een uitleg hoe je dat het beste kunt doen.

Neem je site goed door!

Neem voordat je zoekwoorden gaat kiezen, je hele site goed door. Leer hem door en door kennen. Bekijk welke trefwoorden al veel voorkomen op je website met de keyword tool op:http://www.ranks.nl/tools/spider.html. Noteer de belangrijkste trefwoorden. Daarna kun je lekker gaan brainstormen. Stel je hebt een sieradenwinkeltje in Utrecht. Dan is gevonden willen worden op enkel "sieraden" misschien wat ambitieus. Probeer dit woord daarom te combineren met woorden die van toepassing zijn op of kenmerkend zijn voor jouw winkel. Je kunt bijvoorbeeld combinaties maken door je te richten op:

  • De locatie (sieraden Utrecht, Utrecht sieradenwinkel)
  • De prijs (scherp geprijsde sieraden, exclusieve sieraden)
  • Soort product ( kleurige bedelarmbandjes, handgemaakte oorbellen)

Adwords Zoekwoordplanner

Een handige tool om te kijken hoeveel er op de door jouw gekozen zoekwoorden wordt gezocht is de Google Adwords Zoekwoordplanner. Ik neem "sieraden Utrecht" als voorbeeld. Om in Adwords bij de Zoekwoordplanner te komen klik ik rechtsboven in de groene balk op Hulpprogramma's en analyse. Dan klik ik linksboven op Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken.Vervolgens typ ik hier "sieraden Utrecht" in. Ik krijg nu een lijst met resultaten, ik klik op het rechtertabje Zoekwoordideeën. Hier kan ik zien dat er gemiddeld 210 keer per maand op deze woorden wordt gezocht en dat de concurrentie op deze woorden "Normaal" is. Het is dus een geschikt zoekwoord om me op te gaan richten. Daaronder vindt ik nog een hele lijst met verwante zoekwoorden die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Deze tool is dus ook ideaal om meer inspiratie op te doen!

undefined

undefined

Een selectie maken

Wanneer je een lijst met mogelijke zoekwoorden hebt, is het zaak om te gaan bepalen op welke zoekwoorden je je wilt gaan focussen. Het heeft geen zin om je site op 20 verschillende zoekwoorden te gaan optimaliseren, want dan zal je op geen één van die 20 woorden goed te vinden zijn. Wanneer je begint met zoekmachineoptimalisatie is 4 of 5 zoekwoorden genoeg om je op te richten. Kies voor zoekwoorden die nu al veel genoemd worden op je homepage en andere pagina's en woorden waar volgens de Zoekwoordplanner maandelijks veel op wordt gezocht. Wanneer er veel concurrentie is op bepaalde woorden is dit niet meteen een reden om deze zoekwoorden uit te sluiten. Er zijn namelijk manieren om toch goed te scoren op deze woorden.

Wil je weten wat voor een manieren dat zijn? Lees dan de blog van volgende week:
Zoekmachineoptimalisatie: Hoe en waar zet ik zoekwoorden in mijn website?



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus