Zoekmachineoptimalisatie is nooit klaar!

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Je hebt allerlei strategieën ingezet om ervoor te zorgen dat jouw website een mooi plekje heeft in Google's zoekresultaten. Je merkt dat er door je hogere positie meer bezoekers op je site krijgt en ook meer leads hebt. Hartstikke mooi allemaal, maar dit betekent niet dat je klaar bent met zoekmachineoptimalisatie voor jouw website. Dat is namelijk nooit klaar!

Waarom is het belangrijk om je site te blijven optimaliseren?

Dat je door je site te optimaliseren op 1 terecht bent gekomen in Google, wil niet zeggen dat je ook zomaar op deze positie blijft staan. Er zijn namelijk altijd positie bemachtigen. Iedereen wil namelijk op 1 staan! Daarnaast verandert het zoekgedrag van mensen continu. Om deze redenen is het belangrijk om altijd actief bezig te blijven met zoekmachineoptimalisatie van je site.

undefined

Blijf verse content op je site zetten

Google vindt het belangrijk dat een website up to date blijft en dat er continu informatie op gezet wordt. Anders is de site niet relevant genoeg meer en dit kan er toe leiden dat je site daalt in de zoekresultaten. Voeg dus regelmatig nieuwe pagina's toe én misschien nog wel belangrijker: vernieuw bestaande pagina's. Vul ze aan met nieuwe informatie of herschrijf delen. Hierdoor ziet Google dat er actief aan jouw site gewerkt wordt wat ervoor kan zorgen dat jij je hoge positie in de zoekresultaten behoudt.

Veranderend zoekgedrag

undefined

Het zoekgedrag van mensen is het laatste jaar veranderd. Dit komt onder andere door de komst van Google Instant (het automatisch aanvullen van je zoekopdracht). Hierdoor zijn zoekopdrachten vaak langer dan voorheen. Hierdoor is zo'n 70% (bron: MOZ)van de zoekopdrachten longtail geworden (dit zijn lange, gedetailleerde zoekopdrachten). Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als: Goedkope professionele website laten bouwen. Het zijn zoekopdrachten van vier of meer woorden. Je kunt hier rekening mee houden bij het maken van koppen voor pagina's. Ook is het slim om blogs te schrijven die beginnen met: Hoe moet ik, hoe kan ik, etc. Veel zoekopdrachten beginnen namelijk met deze woorden. 

Hoe goed worden je pagina's bezocht?

Om er achter te komen hoe vaak mensen links naar jouw pagina's te zien krijgen en hoe vaak ze deze pagina's daadwerkelijk bezoeken kun je gebruik maken van Google's Webmastertools. Dit doe je door in het linkermenu op Zoekverkeer te klikken en daaronder op Zoekopdrachten.

 

undefined

 

Je krijgt nu een lijst met zoekopdrachten te zien en in deze lijst kun je zien hoe vaak jouw pagina's bij deze zoekopdrachten zijn vertoond en hoe vaak erop is geklikt. Ook kun je hier terugvinden wat je gemiddelde positie in Google is wanneer er op deze woorden wordt gezocht.

 

undefined

 

Door deze resultaten te bestuderen kun je achterhalen welke combinaties van zoekwoorden het beste werken en welke niet. Je kunt ook nieuw geschreven pagina's testen door in Webmastertools te kijken hoe ze het doen. Wanneer je merkt dat pagina's totaal niet goed scoren op bepaalde zoekwoorden is het misschien een goed idee om de titels van dit soort pagina's aan te passen en andere/ uitgebreidere zoekwoorden toe te voegen aan deze pagina's. Dit is altijd een proces van testen en proberen, want het is van te voren lastig te zeggen wat goed werkt en wat niet. Veel succes!



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus