Beginnen met Adwords

door Tom Kisteman Adwords Specialist

Gepost op 20-12-2016

In het vorige blog van de serie “Leer Google Adwords” kon je lezen hoe Adwords werkt. In dit deel leer je hoe je start met Google Adwords. Stap voor stap leer je hoe je een Adwords account aanmaakt en hoe je een tekstadvertentie schrijft. Naast tekstadvertenties zijn er andere advertentievormen in de verschillende netwerken weergegeven. De meest voorkomende zijn: Shopping-advertenties, videoadvertenties, beeldadvertenties en mobiele advertenties. Mobiele advertenties zijn eigenlijk gewoon de andere drie advertenties speciaal aangepast voor weergave op mobiel. Deze cursus focust zich op tekst advertentie, hoe je ze maakt en hoe je ze optimaliseert.

Adwords account aanmaken

Om te starten met Adwords heb je een Adwords account nodig. Ga naar www.adwords.nl en klik op Nu Starten. Daarna krijg je dit menu te zien:

 

 

 

 

Vul je e-mailadres in en je website, en vink ‘Ja’ aan. Door ‘Ja’ aan te vinken krijg je automatisch tips om je advertenties te optimaliseren. Zeker als dit je eerste Adwords account is, is dat erg handig. Klik op ‘doorgaan’ om naar het volgende scherm te gaan en je eerste campagne in te stellen.

Campagne instellingen

Je campagne instellingen bepalen o.a waar jouw advertenties zichtbaar zijn, wanneer ze zichtbaar zijn en hoeveel je uitgeeft. In dit gedeelte kijken we naar wat je moet instellen en waarom je dat moet instellen.

 

Dagbudget

Klik nu op ‘Uw budget’ en stel in hoeveel je per dag wilt uitgeven. Weet je niet hoeveel je per dag wilt uitgeven maar wel wat je maandbudget voor adverteren is? Deel dan je maandbudget door 30,4 (gemiddelde aantal dagen per maand). Google gaat niet over het maandbedrag heen, maar soms wel over het dagbudget. Google verhoogt het dagbudget met maximaal 20% als het verwacht dat jij daardoor meer klikken ontvangt. Het dagbudget wordt later weer verlaagt om gemiddeld uit te komen op het door jou ingestelde dagbudget.

Locaties

Bij locaties kun je instellen waar je advertentie wordt weergegeven en net zo belangrijk waar die niet wordt weergegeven. Kies je ervoor om in heel Nederland te adverteren dan kun je dat makkelijk instellen door ‘Nederland’ aan te vinken. Voor veel bedrijven is hun werkgebied echter veel kleiner dan heel Nederland, voor jou is dat misschien ook wel het geval. Kies dan ‘geavanceerd zoeken’. Zoek jouw werkgebied op en selecteer dit om de advertenties weer te geven. Mensen die zoeken op de door jou opgegeven zoekwoorden (later meer over zoekwoorden) in het door jou geselecteerde gebied zullen jouw advertenties zien. Buiten het ingestelde gebied worden de advertenties alleen weergegeven als er interesse wordt getoond in het door jouw ingestelde gebied (zie de onderstaande voorbeelden).

 

Voorbeeld 1: Je bent in Groningen en zoekt op ‘aardbeien’. Je krijgt advertenties te zien die relevant zijn voor aardbeien en waarvan de adverteerder heeft ingesteld dat ze zichtbaar zijn in Groningen.

 

Voorbeeld 2: Je bent in Amsterdam en zoekt op ‘aardbeien Groningen’. Je krijgt advertenties te zien die relevant zijn voor aardbeien en waarvan de adverteerder heeft ingesteld dat ze zichtbaar zijn in Groningen.

 

In beide voorbeelden krijg je dezelfde advertenties te zien terwijl je in het tweede voorbeeld niet in het ingestelde gebied bent. Dat advertenties worden ook weergegeven als er interesse getoond wordt in het product en het ingestelde gebied.

Locaties uitsluiten

Misschien lever jij niet in bepaalde gebieden, of ben je erachter gekomen dat uit bepaalde gebieden wel interesse komt, maar geen verkopen. Dan kun je die locaties uitsluiten. Je advertenties worden dan niet weergegeven in die gebieden, ook niet als er interesse wordt getoond in jouw ingestelde gebied.

Netwerken

Binnen Google Adwords kun je in verschillende netwerken adverteren. In het zoeknetwerk worden je advertenties weergegeven wanneer mensen zoeken in Google. Na een zoekopdracht kunnen de zoekers de volgende categorieën selecteren:

  • Alle
  • Afbeeldingen
  • Shopping
  • Video’s
  • Maps
  • Nieuws
  • Meer

In de categorie ‘Alle’ komen jouw tekstadvertenties naar voren wanneer de advertentie relevant is voor de zoekopdracht.

 

Daarnaast kan er in het ‘Display Netwerk’ geadverteerd worden. Dat kunnen zowel tekstadvertenties als beeldadvertenties zijn. Het grote verschil is dat in het Display Netwerk advertenties worden weergegeven zonder dat er een zoekopdracht is uitgevoerd. Wie jouw advertentie te zien krijgt is dus niet op dat moment op zoek naar informatie over dat onderwerp. Het Display Netwerk maakt gebruik van onder andere de welbekende cookies. daarmee bepaald het de interesses van de ontvanger en sluit daar de meest relevante advertenties aan. Ook kun je er voor kiezen om jouw advertenties op bepaalde sites weer te geven of om bepaalde interesses te targetten.

Zoekwoorden

In het zoeknetwerk wordt jouw advertentie weergegeven aan de hand van zoekwoorden. Het is belangrijk om relevante zoekwoorden in te stellen, die aansluiten bij jouw advertentie. Verkoop jij aardbeien dan moet je niet ‘banaan’ als zoekwoord instellen. Relevantie is belangrijk omdat Google jouw advertentie alleen weergeeft wanneer die relevant is voor het zoekwoord. Daarnaast geldt nog steeds hoe relevanter hoe beter. Advertenties die heel relevant zijn komen namelijk voor een lager bod op een hogere positie.

Bieden

In Google Adwords kun je voor verschillende automatische biedstrategieën kiezen. Elke strategie is gericht op een ander doel. Op bewijs van de door jou gekozen strategie worden de biedingen aangepast. Hieronder de meest voorkomende biedstrategieën:

 

  • Klikken maximaliseren

De biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ doet precies wat het zegt. Het past de   biedingen aan zodat er vaker op de advertentie wordt geklikt, en er meer verkeer naar jouw website komt.

  • Handmatige CPC-biedingen (Cost-Per-Click-biedingen)

Met de handmatige CPC-biedingen bepaal je zelf hoeveel je per klik wilt uitgeven.

  • Verbeterde CPC-biedingen

Bied tot maximaal 30% dan het maximale dat je hebt ingesteld als de kans op een conversie hoger is.

  • Doel-CPA-biedingen

Bij bijvoorbeeld doel-CPA-biedingen (Cost-Per-Conversion-biedingen) wordt er geboden om voor een vooraf vastgesteld bedrag een conversie te realiseren.

 

Ga van te voren na wat jij wilt bereiken met jouw Adwords campagne en kies op basis daarvan een biedstrategie.

Tekstadvertentie

Je hebt ingesteld waar en wanneer jouw advertentie wordt weergegeven. Nu is het tijd om een advertentie te schrijven. Een goede tekstadvertentie bestaat uit een aantal onderdelen. Je begint altijd met een kop. Laat in de kop duidelijk naar voren komen waar jouw advertentie over gaat. Daarna volgt de zichtbare URL, deze dient om een indruk te geven waar zoekers heengaan als ze op jouw advertentie klikken. Onder de zichtbare URL volgt de beschrijving. In de beschrijving geef je aan wat je product of dienst doet, en wat de voordelen zijn.

 

-- TIP: Neem een Call-to-Action op in de beschrijving. Een Call-to-Action is bijvoorbeeld: Laat nu een reactie achter --

Volgende blog

Houdt de social media van VrijdagOnline in de gaten. Lees In het volgende blog waarom het belangrijk is om campagnes, advertentiegroepen en advertenties allemaal relevant te maken aan elkaar.

Uitbesteden

Heb je geen tijd om te leren hoe je een Adwords campagne instelt? Dan kan Vrijdagonline dat ook voor jou doen. Ga naar https://vrijdagonline.nl/seo/adverteren-in-google of bel 085-4019161

Jouw mening

Was dit blog handig voor jou? Laat het hieronder weten.



Over de Auteur

author

Tom zit in het 3e jaar van zijn studie Commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voordat Tom zijn studie begon heeft hij enkele jaren gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties. Op VrijdagAvond drinkt hij een borreltje na z'n shift bij Café Roezemoes


Reageren

comments powered by Disqus