Gebruik je humor op social media?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Om als bedrijf waardering van je klanten te krijgen is het belangrijk om humor te gebruiken. Niet alleen tijdens tv- of radiocommercials maar ook op social media. Hier worden door bedrijven vaak veel serieuze berichten geplaatst, je klanten zullen het dus zeker waarderen als je ze een glimlach bezorgt. Je klanten zullen vaak ook eerder reageren op een grappig bericht, dan een bericht dat geen humor bevat. Hieronder kan je een aantal tips vinden voor humor op sociale media.

Bedenk goed wat je plaatst

Het is verstandig om goed te realiseren of bepaalde grappen niet verkeerd kunnen vallen. Je moet je als bedrijf goed realiseren dat humor binnen culturen heel erg verschillend kan zijn. Sommige grappen kunnen bij een bepaalde groepen mensen heel anders overkomen dan de bedoeling is. Grote multinationals passen niet voor niets hun reclames aan op basis van cultuurverschillen binnen humor. Ook voor jouw onderneming is het belangrijk hier rekening mee te houden. Je kunt zelf vaak aan voelen of een bepaald bericht of reactie gepast is of niet. Twijfel je? Dat is een reden om het bericht niet te plaatsen, door humor mogen je klanten nooit een negatieve indruk van jouw bedrijf krijgen.

 

Reageer met humor  undefined

Een slimme manier van humor gebruiken op social media is om grappig te reageren op vragen van klanten. Je hoeft dus niet zelf alleen maar grappige berichten te plaatsen. Grappige reacties kunnen klanten vaak waarderen. Het is wel belangrijk om serieus met uw klanten om te gaan, vaak kun je zelf aanvoelen of een reactie gepast is of niet. Een grappige reactie op Twitter of Facebook kan ook weer voor veel 'likes' en 'favorieten' zorgen.  Een leuk voorbeeld is een reactie van T Mobile op twitter. De klant '@ WMast' plaatst een bericht om te zeggen dat ze tevreden is over de snelle afhandeling van haar vraag over netwerk bereik. Hierop reageert de T-Mobile: 'Dat is fijn om te horen je hebt dan ook een passende achternaam ;-)'.

Wees niet alleen grappig, maar vooral snel

Alleen op actualiteiten inspelen en grappig zijn is niet genoeg. Je kunt je bedrijf net dat stukje extra geven wat consumenten erg belangrijk vinden; een snelle reactie.  Reageer snel op berichten van uw klanten. Zo krijgen zij het gevoel dat zij belangrijk zijn en je daadwerkelijk je reacties bekijkt. Berichten waarop bedrijven met humor reageren worden met veel plezier door de klanten gelezen en geliked. Maar dit hangt ook zeer van jouw reactie snelheid af. Berichten waarop bedrijven snel én met humor reageren zijn een bron van vele likes, retweets en worden ook vaker gedeeld.

Speel in op actualiteiten

Op sociale netwerken wordt er veel gepraat over actualiteiten. Bijvoorbeeld met kerstmis, Valentijnsdag, een belangrijke trouwerij, een opvallend nieuwsitem of een politieke actualiteit. Het is slim om als bedrijf in te spelen op deze gebeurtennissen, en met humor is dit natuurlijk nog beter.  Het allerbeste is om de actualiteit te linken aan jouw merk. Een goed voorbeeld hiervan is de IKEA. Zij plaatsten tijdens de troonswisseling een bericht op Facebook met een nieuw artikel in hun assortiment: 'De Trön'.  Deze grap is actueel, heeft een link met hun eigen bedrijf en heeft een knipoog naar haar klanten. Zij zullen een positieve merkbeleving ervaring als jouw bedrijf een glimlach op hun gezicht tovert met een leuke status op Facebook.

undefined

Tot slot, overdrijf niet

Wees niet te enthousiast met het plaatsen van grappige berichten. Je klanten kunnen zich gaan irriteren aan de hoeveelheid berichten, het kan overkomen als 'grappig proberen te zijn'. Vaak grappige berichten plaatsen kan dus juist het tegenovergestelde effect veroorzaken. Wees juist onverwacht met het plaatsen van uw grappige berichten. Wissel het plaatsen van grappige berichten af met het plaatsen van grappige reacties. Zo voorkom je eentonigheid. Je klanten vinden het juist leuk als je een reactie geeft wanneer ze dit niet verwachten. Kortom, denk na bij wat je plaatst, wees wat onverwacht, wissel je berichten af en overdrijf niet!



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus