Het bereik van Facebook daalt. Wat te doen?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Door een verandering in het algoritme van Facebook is het bereik van bedrijven en merken de afgelopen tijd aanzienlijk gedaald. Wanneer je als bedrijf iets op Facebook post krijgt nu slechts 2% van je volgers je bericht in zijn/haar tijdlijn te zien. Dit is een extreem laag percentage. Wat kun je hier al bedrijf nu het beste aan doen?

In onderstaande diagram is duidelijk te zien hoe het organische bereik van Facebook de laatste maanden is gedaald.

undefined

In deze blog vindt je een aantal tips hoe je het meeste uit je posts kunt halen, zodat je nog zoveel mogelijk mensen bereikt.

Test je statusupdates

Post verschillende soorten berichten op Facebook. Post een keer een verhaaltje, een andere keer een grappige quote, dan weer een link naar een nieuwsbericht. Plaats ook video's en afbeeldingen. Vervolgens kun je via Google Analytics kijken hoeveel er op de verschillende soorten posts geklikt wordt en zo kun je dus ook zien wat voor een soort statusupdates het beste werkt voor jouw bedrijf. Probeer ook op verschillende dagen van de week en verschillende tijdstippen dingen te plaatsen. Wellicht kun je hier ook een trend in ontdekken en kom je erachter op welke dagen en welke tijdstippen de meeste mensen jouw berichten bekijken/lezen.

Vraag mensen om berichten te delen

undefined

Zelf vind ik het soms best irritant; al die acties, aanbiedingen en promoties die mensen delen via Facebook, maar het is toch echt bewezen dat dit soort gedeelde berichten leiden tot een groter bereik voor bedrijven. Maak bijvoorbeeld een mooie aanbieding en vraag mensen deze te delen. Het blijkt dat wanneer je mensen vraagt om berichten te delen, ze dit sneller doen dan wanneer je hier niet om vraagt. Ook het uitschrijven van een fotowedstrijd werkt vaak goed om meer shares te krijgen op Facebook. Hoe meer shares hoe groter je bereik!

Tag personen en bedrijven in updates

Door in een statusupdate een persoon of beter nog een ander bedrijf te taggen, vergroot je ook je bereik. Je update verschijnt dan namelijk in de tijdlijn van de persoon of van het bedrijf dat je hebt getagt. Uit test is gebleken dat deze manier van je bereik vergroten erg goed werkt.

Gebruik je persoonlijke profiel

Door je bedrijf via je persoonlijke profiel aandacht te geven, kun je ook je bereik vergroten. Door bij Instellingen - Volgers op Iedereen te zetten. Zo kan iedereen jouw berichten lezen  en kunnen mensen waarmee je geen vrienden bent op Facebook jou ook volgen. Je moet dan wel goed op een aantal dingen letten. Iedereen kan nu al jouw berichten lezen. Wil je berichten posten die alleen voor vrienden bedoelt zijn, dan moet je dat per bericht apart instellen.  

Een mooie mix van persoonlijk en zakelijk
Het is niet de bedoeling dat je op je eigen Facebook alleen maar berichten over je bedrijf gaat plaatsen. Probeer daarom een goede balans te vinden tussen persoonlijke en zakelijke berichtjes. Plaats alleen leuke, vrolijke berichten over je bedrijf, zodat mensen niet het idee krijgen dat je alleen maar reclame probeert te maken. Post bijvoorbeeld berichten over leuke momenten/gebeurtenissen: een verjaardag van een medewerker, een nieuw product wat jullie gaan verkopen of een foto van een gezellige werkborrel.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Reageren

comments powered by Disqus