Hoe maak je gebruik van een direct mail?

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Veel mensen kennen de term 'direct mail'. Maar wat zijn nou de precieze kenmerken van een direct mail en hoe kun je een direct mail het best versturen? Verder is het heel belangrijk om te weten hoe je een direct mail moet schrijven. Want het gaat maar om één ding: overtuig jouw klanten!

Kenmerken direct mail

Een direct mail wordt gebruikt om klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Hierbij kan het doel zijn om een product te verkopen maar ook om de klant te informeren. De ontvangers van de direct mail worden door de organisatie zelf geselecteerd. Daarom kun je goed inspelen op de wensen van de ontvanger. Een direct mail moet uniek en opvallend zijn. Hierdoor ontstaat veel mond tot mond reclame.

Hoe kan ik een direct mail het best versturen?

Je kunt een direct mail via de post of via de mail versturen. Meestal wordt er voor de optie post gekozen. Als je een direct mail via internet verstuurd beschouwen mensen dit snel als spam en klikken ze het eerder weg. Een brief via de post komt persoonlijker over en wordt vrijwel altijd eerst bekeken voordat hij wordt weggegooid. Een direct mail via de post is wel erg kostbaar.  

Schrijfstijl direct mail

Een direct mail kan het beste in de AIDA methode worden geschreven. Dit is een vaste schrijfstructuur waarbij de schrijver bij iedere letter op bepaalde punten moet letten om de lezer over te laten gaan tot actie.

  • Attention: Aandacht treken van de lezer door een opvallende titel of openingszin
  • Interest: Lezer moet interesse krijgen in aanbod en verder willen lezen...
  • Desire: Lezer naar het product laten verlangen. Benoem de voordelen!
  • Action: Lezer over laten gaan tot actie. Wat moet men doen?
    undefined

Opmaak van een direct mail

Een direct mail moet een opvallende opmaak hebben. Kleurgebruik kan je helpen, pas dan wel op met kleuren als rood en zwart die als negatief kunnen worden gezien. Oranje en blauw worden als er positief ervaren. Ook kan er worden gekozen de brief op een aparte manier te vouwen of er een cadeautje bij te stoppen. Een goed voorbeeld kan je hier bekijken.

Tot slot

Een direct mail is persoonlijk, dit zullen jouw lezers als plezierig ervaren. Je selecteert vooraf jouw klanten, waardoor je jouw direct mail op hen aan kan passen. Een nadeel is wel dat een direct mail per post erg kostbaar is. Er bestaat een kans dat het als reclame of spam kan worden gezien. Maak je direct mail dus uniek waardoor jouw lezers hun interesse niet verliezen!



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus